Hur skänkelviker ni?

K

Katrillion5

Har hört så många olika varianter på hur folk ger hjälper för skänkelvikning, så hur gör DU?

Och nämn gärna tips för hur man lär en häst som är helt ovan vid skänkelvikningar att skänkelvika :)

Sv: Hur skänkelviker ni?

Vid skänkelvikning till vänster:
Ställer hästen något åt höger, håller stöd på yttersidan, öppnar upp vänster höft så att den pekar dit jag ska och lägger till höger höft/lår och ev. vad om så behövs. :laugh:

Grovt förklarat;
Om jag ska flytta åt vänster så
flyttar jag bak högerskänkeln något och leder lite med vänster, mkt föhållningar...

Jobba hästen från marken. Lär den att göra skänkelvikning nr du står bredvid först:) Och sen för du över det till hästryggen + gärna en extra person som gör samma signaler som förut från marken när du sitter på

Brukar vara bra att börja med det ute i skogen. Fram och tillbaka över en skogsväg. Oftast har hästen bra framåtbjudning i skogen. Om man är på ridbanan så vänder man rätt upp eller från kvartslinjen och flyttar lite försiktigt ut mot spåret i samma varv som man är.

Det beror lite på hur långt ryttaren har kommit. I början behöver man kanske inte ställa hästen, utan då kan den istället vara rakställd. Annars så ska den ställas mot det som blir nya innersidan ("bort från färdriktningen"). Många har svårt att skilja på ställning och böjning. Hästen ska vara ställd dvs halsen får inte vara böjd. Någon enstaka gång så kan man behöva hjälpa hästen och styra åt det håll man ska, men det viktiga är att ryttaren tittar på vart man är på väg - då följer förhoppningsvis kroppen och hjälperna med automatiskt.

Om man tänker sig rida skänkelvikning snett igenom, så gör en vanlig hörnpassering och påbörja snett igenom med en rakställd häst. Målet är att man i princip inte ska flytta bak (eller fram) någon skänkel så mycket utan de hålls ungefär på sin vanliga plats. En bakåtflyttad skänkel håller koll på bakdelen.
Sedan är det förstås bra om hästen har rätt färdriktning i kroppen, den ska gå med framdelen först åt det håll den ska. Tvärningen är nästa steg, hästen bör inte tvära för mycket, men samtidigt ska den kliva över med det inre bakbenet.

Drivningen framåt får inte glömmas bort, man flyttar undan med den nya inre skänkeln, dvs den högra om du vänt in snett igenom från vänster varv, och driver med den andra. Om man har lärt sig att känna när hästen sätter ner bakbenen så ger man hjälp för drivning/flyttning efter hur hästen rör sig. Driv och flytta vartannat steg. Man kan testa t.ex. att komma i trav och under lättridning ge varannanhjälperna för att få in känslan.

Något som kan hjälpa ryttaren i början är att förhålla "lite extra" på yttertygeln om bakdelen inte kommer med ordentligt. Sedan är det jättebra om det finns speglar eller om någon kan stå nere på marken och ge lite feedback.

/V

t.ex. skänkelvikning undan för höger (alltså åt vänster):

halvhalt, dvs. jag stannar upp en aning och håller om med överskänkeln, samt kramar ev. lite på vänster tygel. lättar sen.
vänster höft/sittben "öppnar" åt det håll jag vill, vänster skänkel ligger intill för att reglera rörelsen.
höger höft/sittben skjuts fram en aning och ber hästen korsa sitt högra bakben framför och förbi det vänstra, genom sin rörelseriktning (som en "knuff" åt vänster, fast egentligen följer jag bara med extra tydligt i hästens rörelse). eventuellt får skänkeln hjälpa till.
höger skänkel reglerar även högerställningen, om det behövs kan jag krama lätt med höger hand som komplement.

Det allra lättaste forutom ute i skogen är att vända in typ rätt upp vid C eller A o sen flytta o komma ut i samma varv. Hästen är då redan färdigställd.
Man behöver då inte flytta så mkt- lång mjuk diagonal. Svag tvärning= lättare.

A o 0 är att bibehålla tempot- ytterskänkeln.
Det är bättre att tänka flytta bogen o sen ha en rak häst. Försöka att använda "sparkstöttingen"- att inte driva hela tiden- bara när det behövs- en signal.

När som helst ska man kunna avbryta- rida rakt fram. då ser man om ytterhjälperna fungerar. Sen kan man flytta några steg igen osv.

Dina tips är super Axel! Det är förstås så mycket enklare att börja från början på det viset. :idea:

/V

Vid skänkelvikning till vänster:
Ställer hästen något åt höger, håller stöd på yttersidan, öppnar upp vänster höft så att den pekar dit jag ska och lägger till höger höft/lår och ev. vad om så behövs. :laugh:

Så gör jag, men med långa tyglar.

Jag har i och för sig inte hört olika hjälpgivning för skänkelvikning, men som alltid vid ridning så gäller det ju att anpassa sina hjälper till respektive häst.
Hjälperna för skänkelvikning är inre tygeln är ställande, yttre tygeln reglerande på ställningen. Yttre kan vid behov vara ledande. Inre skänkel är sidförande. Vart den placeras beror på hästen, men den ska inte dras för långt tillbaka. Yttre skänkel är mothållande på bakdelen (vid behov) och båda skänklarna är framåtdrivande.
Att tänka på är att alltid rida in framdelen på linjen innan man börjas sidvärtsförflyttningen. (för att framdelen ska leda rörelsen) Att se till att hästen inte viker halsen utan enbart är ställd i nacken. Att inte rida för många steg i början. Några steg och sedan rida ur rörelsen. Variera med skänkelvikning på olika linjer. Om man rider skänkelvikning längs långsidan så kan man i början ta hjälp av sarg/staket, men när hästen lärt sig är det bättre att rida rörelsen på en linje innanför spåret för att kontrollera att man inte hänger på sarg/staket. Att börja på hörnlinjen så att man kommer ut i samma varv är också bra i början. Hästen behöver inte ställas om. Bra att växla sätten man rider ur rörelsen på. Det kan vara rakt ut i samma trav, ökad trav, galoppfattning, volt, flytta i "trappa" så att man rider några steg i skänkelvikning, rider ur i pannans rikning några steg och sen skänkelvikning igen några steg etc.

Senast ändrad:

Ytterskänkeln ska inte ligga bak. Den ska driva framåt vid bogen samt hålla rätt på ytterbogen som i de allra flesta fallen ramlar ut åt sidan o baken hamnar på efterkälken dvs.den viker sig .

den reglerar även hur tvär rörelsen blir samt att hästen inte "faller" åt sidan.

hästen ska TA FÖR sig framåt OCH åt sidan.

Yttertygeln kramas för att den ska vara kvar i balans- allt går så mkt lättare.
det är en mkt bra koordinationsövning... för ryttaren o lösgörande för hästen.
Axel ..som har fått 8-or på dessa:cool:

Ytterskänkeln ska inte ligga bak.
ja det var just det jag skrev. Tycker det är bra att påpeka det eftersom det är ett vanligt fel att den sidförande skänkeln dras tillbaka. Det resulterar oftast i att bakdelen kommer före.
Det jag misdsade att skriva var att ytterskänkel ska fånga upp rörelsen så att hästen inte faller åt sidan.

En ovan häst lär jag alltid att flytta undan ifrån marken, sen uppsuttet. Då går jag på en liten volt, och lägger emot skänkeln, hästen flyttar oftast första gången genom en slump och då tar man bort trycket på en gång och berömmer,.. sen gör man samma sak igen, snart så koppar hästen ihop det.

KL

Ett sätt att se till att framdelen fortsätter leda är att redan när man vänder in tänka lite att flytta både händerna åt rörelseriktningen och att vrida ytterhanden bara en aning så att tummen pekar dit man ska:idea:

Om du ska lära en "grön" häst en ny rörelse så vore det allra bäst om du försöker få tillgång till en mer rutinerad häst som kan rörelserna som du kan träna på först lite. Det kommer att bli mindre frustration då när du själv ska träna din häst, gissar jag :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: EquusCaty
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 410
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar