Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

S

SessCa

Man stöter ofta på människor som ger sina hästar larvigt amå mängder grovfoder men dra på ordentligt när det kommer till kraften.
Ett fenomen som kanske aldrig kommer att försvinna.
Men HUR skadligt är det eg för hästen tt få förlite grovfoder.
För att det är skadligt det har man ju fått höra.
Låtsas att jag fodrar min hårt presterande travare med 6 kilo hö om dagen (av "normala" (?)) Värden. Men i övrigt har en ok foderstart.
Vad kan den hästen råka ut för för läskigt?`
Och det här med tuggbehov, som man gör ganska ofta, vad menas med det?
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hästen är en grovfoderomvandlare. För lite grovfoder kan ge störningar i det mesta. Kolik pga för litet fibrer eller feljäsning. Tarmvred. Fel bakterieflora i tjocktarmen som i sin tur kan bidra till sjukdomar t ex fång. Fel pH värde i blodet - för surt, problem med omsättningen av kolhydrater. Svårighet att hålla värme. Diarré, magsår osv listan kan göras mkt längre. De flesta beteende störningar av typ krubbitning, vävning är relaterade till för litet grovfodergiva. Hästen behöver tillskott till grovfodret bara i den mån vi inte kan tillfredsställa dess näringsbehov med grovfoder.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

*Undrar också*

Min häst, går hårt, står på 7 kg hösilage om dan, o hon äter inte upp allt...
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Helena svarade bra på vad som händer rent fysiskt vid för lite grovfoder men hos hästar påverkas även psyket och det är där tuggbehovet kommer in.

Tuggbehov är precis vad det låter som, ett behov av att tugga och pilla. Tuggbehovet uppgår till 15-18 timmar per dygn för en häst. Jämför med en rökare, vad händer om de inte får röka? De får abstinensbesvär, blir irriterade, rastlösa, måste hitta på annat att göra osv, samma hos hästen, den börjar krubbita, väva, blir grinig och i värsta fallen det är när apatin inträffar, det är hemskt att se. Skillnaden dock är att tuggbehovet är genetiskt och inget som man kan vänja dem av med som tex rökning som jag tog som exempel.

Om man räknar lite styvt på att ett kg hö tar ca 45-60 min för en häst att tugga i sig så kan man ju själv räkna ut ungefär hur mycket hö de skulle behöva per dag för att uppfylla tuggbehovet. Har man dem i hagar där det finns att pilla och tugga på så behöver ju naturligtvis inte hela tuggbehovet uppfyllas av hö.
Absoluta minimimängden är 1 kg TS per 100kg häst, den får ALDRIG underskridas, rekomenderade givan är dock 1.5-2kg TS per 100kg häst.

Vad gäller hur mycket en häst orkar har jag hört en siffra på 3.5kg TS per 100kg häst.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

InsaneSpliffwizard skrev:
*Undrar också*

Min häst, går hårt, står på 7 kg hösilage om dan, o hon äter inte upp allt...

Ja, vad gör man om de inte VILL äta trots att de erbjuds rätt så mycket?! Kanske går den FÖR hårt? Behöver lugnare omgivning? Det är det enda JAG hört kan påverka... De måste få lugn och ro och tid till att äta det dom behöver...
Annars vet jag inte. Kanske mår den bra på 7kg hösilage (?!). (utgår ifrån att det är en stor häst på ca 500kg)

Annars svar på inlägget/tråden:

(detta har jag läst om och lärt mig, är inte någon foderexpert)

Hästen behöver TUGGA ett antal timmar om dagen för att må bra, därför att de har en inbyggd instinkt som påminner dem hela tiden om detta... I vilt tillstånd måste de äta hela tiden för att få all den näring de behöver, de betar MINST 16-18timmar om dygnet. De är gjorda för att äta mat som innehåller lite energi/näring och därmed måste de få i sig MYCKET för att det ska räcka.

Får de inte sitt tuggbehov utvecklar de ofta det vi kallar "dåliga vanor" och börjar tugga på andra grejer för att dämpa ångesten/obehaget att inte få tugga. När de tuggar bildas också endorfiner som får dem att må bra! Får de inte tillräckligt med grovfoder börjar de tugga TRÄ elelr boxväggar...

Så det bästa, som jag förstått, är att ha ett sådant hö (ängshö) som man KAN ge MYCKET av! Med relativt lite energi.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hon är 158 i mkh, har just nu tagit det ganska lugnt i två veckor, men ska igång hårt igen nu.
Förra vintern hade jag henne på 5 kg hösilage och 8 kg hö, men då stod hon visserligen en period i kallstall.
Hon har sparkat mycket i väggarna, o sparkat sönder ett antal väggar i stallet, nu har hon dock slutat med det, sen vi flyttat till en box mellan sadelkammaren och foderutrymme/spolspilta, så hon inte har några grannar. Hon går i hagen mellan 9.00-14.00 om dagarna.
Hon får dock en hel del kraft, då jag vill att hon ska ha något att tugga på, ibland lämnar hon delar av den, ibland inte. Hösilage finns det dock alltid kvar. Hö vägrar hon ens äta sedan hon fick smak på hösilaget.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Det var inte länge hon går ute. Varför går hon inte ute längre? 5 h är väldigt lite.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Kanske läge att kolla tänderna...

Har fått för mig att silage är mer lätt tuggat, en anledning att välja det isf?!
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Tycker 7 kg är alldeles för lite... Nåt som är tokigt här ju... Jag skulle nog göra en utredning, kolla tänderna först. Stress i stallet? För mkt hård träning? För lite gos?
Kanske mår bra av 7kg ensilage... låter skumt... Nåt är ju knas. Hästar äter ju av naturen mkt... Lanske hon har mag sår/katarr? Dra ner på krafften???
Hur är hon mentalt??? Har hon hagkompis?

Min äter 12kg ensilage och skulle gladeligen äta 10 till om hon fick... hehe
Stod hon på halm? Kanske är hon öjd med halmen i såfall? När hästar har ett avvikande beteende så finns det alltid en orsak till det...
Man kan göra gastroskopi och titta på magsäcken.

Krama din lilla totto och gosa, och sitt med henne tills hon äter upp allt, precis som med ett litet barn.

hade en ponny i stallet vars ägare inte gosa mkt. bara in o ut i hårda pass. Han la av o äta, alla var oroliga, men jag gick in i hans box, klia lite och peta i maten och matade honom, sen stod jag kvar tills han åt upp allt... Han ville ha kärlek... Liten då...

Hoppas det ordnar sig!

/cj
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Det är så rutinerna är i stallet, och både jag och hästen kanontrivs.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Tänderna kollade i Aug, o hon hade lite vassa kanter, vilket var normalt efter en period. Han sa även att hon hade ett väldigt bra bett.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Tänderna kollade som sagt.
Ingen stress i stallet, hon kan stå o sova på em när stallet är fullt av folk. Jättelugn o snäll att hantera i stallet.
Gos, nej det tror jag inte heller, förut var hon inte kelig för fem öre, numera kelar vi varje dag.
För mycket hård träning tror jag inte heller...
Hade en liten period då hon i stort sett bara skrittades o tog det lugnt, fick då inte mycket kraft alls, men lämnade fortfarande hö.
Står på torv.
Har för tillfället en hagkompis, ett sto, och flera hästar i hagarna bredvid. De brukar dra några repor om dagen, men min i spetsen.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Hur är kvaliten och hygienen på grovfodret? Mögel? Eller kan det smaka konstigt av annan orsak?
Sen har jag upptäckt att många hästar gärna lägger undan hö när de får hösilage samtidigt. Många av dem har dock börjat äta upp hö efter ett tag igen...

Om min häst inte skulle äta upp sitt grovfoder skulle jag absolut kolla upp hygien, kvalitet och boxbädd. Tänderna var ju redan kollade. Skulle den lämna annan mat också skulle jag kolla hur magen mår.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

SessCa skrev:
Man stöter ofta på människor som ger sina hästar larvigt amå mängder grovfoder men dra på ordentligt när det kommer till kraften.
Ett fenomen som kanske aldrig kommer att försvinna.
Men HUR skadligt är det eg för hästen tt få förlite grovfoder.
För att det är skadligt det har man ju fått höra.
Låtsas att jag fodrar min hårt presterande travare med 6 kilo hö om dagen (av "normala" (?)) Värden. Men i övrigt har en ok foderstart.
Vad kan den hästen råka ut för för läskigt?`
Och det här med tuggbehov, som man gör ganska ofta, vad menas med det?

Jag ser det som ett barn som inte får leka.

Enormt viktigt att hästen får i sig rätt mängd grovfoder med bra kvalitet och kan tugga det efter eget behov. Annars hittar hästen på olika sätt att visa att den inte mår bra.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Det som händer vid minimal grovfodergiva är ju för det mesta: beteenderubbningar...sedan tillkommer olika sorters rubbningar i tarmfloran...Jag vet inte varför det snålas med grovfoder. Har hört många konstiga saker: hästen äter Ihjäl sig...det skrattar jag åt...sen när åt en grovfoderomvandlare ihjäl sig på en naturlig sak ? Den blir tjock (oftast av folk som har noll koll på övriga foderstat)...men störst anledning är nog all reklam foderbolag gör för just sitt kraftfoder...folk går på nästan vad som helst och detta utan att själva tänka till....och detta inte bara på fodersidan utan även på mask sidan...Vad än de stora bolagena säger, ja det sväljer de flesta med hull och hår..Sprgligt men sant.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Underlaget är det nog inget fel på, har ingen bädd, slänger ut allt smutsigt.
första åt hon både hö o silage sen när vi bytte stall blandade vi, men efter några veckor lämnade hon allt hö o vägrade äta detta.
inget mögel, fräscht silage, även om de var en sen skörd
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Det måste väl gå att ändra på stallrutinerna så de blir hästvänligare? Det faktum att hästen inte äter ordentligt och lever om i boxen tyder på att hon inte trivs. 5 tim utevistelse är just ingenting. 10-12 timmars utevistelse med fri tillgång på hö/silage i hagen skulle nog få din häst att äta,men det tar ett par veckor att bygga upp den nya vanan.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

9-14 är ju bara 5 timmar ? Tycker du själv det låter vettigt för ett vandrande djur ? Varför bara till 14,00 ?
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Varför?
Det är nog inte många som är pigga o ändra på dom rutinerna, det kommer heller aldrig funka utan att extra personal anställs.
Dessutom är nästan alla i stallet av den åsikten att det inte ska fodras i hagen.
Läs igenom mina tidigare inlägg, var har jag skrivit att hästen lever om i boxen? Hon är stencool i boxen.
 
Sv: Hur skadligt är eg förlite grovfoder?

Så fungerar det hos oss.
Alla vi som har flyttat hit har vetat om det, och inte haft något emot det. De flesta kommer vid den tiden och rider, och dels för att vi ska slippa fodra i hagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp