Hur ska spöet egentligen användas?

Y

Yuw

Jag rider på ridskola och då finns det vissa hästar som är väldigt sega, de kan stanna mitt på en volt och vägra gå framåt, t.ex. När det händer mig skänklar jag ju först, om den inte reagerar då smackar jag, om hästen fortfarande inte rör sig använder jag spö. Och vissa hästar reagerar ju inte då heller, så då måste man ju klatscha(stavning?) till ordentligt.

Är det fel/grymt mot hästen eller är det så man ska göra? Har märkt att folk har väldigt delade åsikter om det här med spö... Vissa ridlärare blir ju upprörda om man slår till ordentligt medans andra säger "bli arg på honom nu, så där får han inte göra". Så vad är egentligen "rätt"? :o

Sv: Hur ska spöet egentligen användas?

Man ska inte sitta och peta och lalla med spöet. Arg behöver man ju inte bli, men jag tror att en ordentlig klatsch är att föredra framför flera små menlösa pet som förmodligen bara kittlas (och leder till habituering och därmed på sikt till en häst som totalt skiter i allt vad hjälper och spön heter).

Jag håller med ridlärarna som tycker att man ska ta i lite och bli arg!

Det är ingen idé och sitta och mesa på hästryggen. Oftast behöver hästen bara veta att du är tillräckligt tuff så gör den precis som du vill. Smäll till en gång på riktigt med piskan så slipper du sitta och smågnata hela lektionen.

Jag anser att man ska hellre peta till en gång hårt med spöet än att småmesa 10 gånger.

Jag tycker du är väldigt ansvarsfull som frågar och tänker på hästarnas bästa:bow:
Håller med förgående talare

Okej. För jag kör med bestämd klatsch en gång, men vissa reagerar ju som sagt inte då heller, och då måste man ta till lite hårdare tag... :crazy: och det känns lite taskigt då jag vet att vissa ridlärare sagt att så får man inte göra. Men då vet jag att det är helt rätt! :idea:

För att sitta och dutta med spöet och dingla med benen har aldrig vart min stil... :o Om det inte är en häst som det räcker med en dutt på för att den ska sätta fart då. :p

Senast ändrad av en moderator:

jag brukar göra så att jag trycker lätt med skänkeln sen lite hårdare o till slut ett ordentlöig rapp i rumpan sen börjar jag om med ett lätt tryck. De flesta hästar lär sig ganbska snart att det är bäst att gå fram för det lätta trycket.

*kl*

Min första tanke är att det måste vara svårt att lära sig rida ordentligt på hästar som inte har någon bjudning, och att hästarna verkar vara dåligt tillridna (kanske trötta på sin uppgift?). När jag själv lämnade ridskolan och första gången red en välutbildad häst med egen framåtbjudning så var det som en haleljuaupplevelse, eller nåt. Det var då jag började undra vad jag egentligen lärde mig på ridskolan och fundera på hur jag egentligen ville att ridningen skulle kännas. Inte var det som jag lärde mig på ridskolan i allafall.

I övrigt håller jag med övriga: Jag säger till en gång ordentligt framför att sitta och småpeta.

Jag är lite mesig när det gäller att använda spö. Men om hästen fortsätter slöa så brukar jag slå till min ridstövel så det hörs ett rapp. Det har funkat då jag ridit :P Men om inget annat så hellre ett hårdare rapp i rumpan än små obetydliga petningar med spöet.

Jag vet att ridskolehästar gärna gör så speciellt ponnyerna. Egentligen tycker jag att det är dåligt av en ridskola ha sådana hästar. Det är inte lätt och definitivt inte kul att rida på dem. Annars håller jag med övriga här. Det är bättre att slå till en gång ganska hårt. Då brukar de flesta fatta att det är allvar. Problemet uppstår ju om det inte hjälper. Jag vet en ridskolehäst som man nästan måste slå fram för varje steg den tar. Då är det något som är fel. En sådan häst betalar jag inte för att få rida.
Jag tycker egentligen inte - med risk att reta upp många- att man ska slå hästar överhuvudtaget. Det är synd att man får lära sig det på ridskolor även om jaf inser att lektionerna nog inte hade gått att genom föra annars. När jag rider ridskolehästar brukar jag ha ett spö men mkt sällan använda det. Min egen häst slår jag nästan aldrig. Vi kommer bra överrens ändå. Hon brukar göra det jag vill.

Senast ändrad:

Jag tycker att man ska visa att man bestämmer, men spö använder jag som sista utväg och då föredrar jag ett effektivt rapp än att göra hästen skänkel-/spödöv.

Det här med att vissa ridskolehästar har ingen bjudning är ju oftast för att de tröttnat på ridskolan, men ridskolan kan ju endast agera utefter deras budget och då kan man inte köpa och sälja hästar hur som haver faktiskt. Ekonomin tillåter inte det. Sen att rida en seg häst är inte helt negativt- vissa hästar har inte framåtbjudningen i dressyr (exempelvis) då de tycker att det är tråkigt: ridskola som privat! Jag tycker man tränar upp musklerna bra när man får skänkla och verkligen jobba- oftast gillar inte folk det bara för att det är så himla jobbigt. :p
Samt att man lär sig hur man ska hantera olika sorters hästar, heta som slöa, på ridskola! (Vilket jag tycker är väldigt positivt med ridskolorna). Och som min tränare säger "en duktig ryttare skall kunna rida alla hästar" ;)

Men på min ridskola är de flesta hästar någorlunda pigga. :p Det är bara de att de testar människor eftersom det kommer nya varje dag och vissa jobbar ju inte mer än vad de behöver... Hästar som kan vara jätteglada och arbetsvilliga med mig när jag väl fått igång dem kan se halvdöda ut på nybörjarlektioner/ponnyvarv. :D

men många ridskolehästar är nog rätt less..

Jag tycker att man ska visa att man bestämmer, men spö använder jag som sista utväg och då föredrar jag ett effektivt rapp än att göra hästen skänkel-/spödöv.

Det här med att vissa ridskolehästar har ingen bjudning är ju oftast för att de tröttnat på ridskolan, men ridskolan kan ju endast agera utefter deras budget och då kan man inte köpa och sälja hästar hur som haver faktiskt. Ekonomin tillåter inte det. Sen att rida en seg häst är inte helt negativt- vissa hästar har inte framåtbjudningen i dressyr (exempelvis) då de tycker att det är tråkigt: ridskola som privat! Jag tycker man tränar upp musklerna bra när man får skänkla och verkligen jobba- oftast gillar inte folk det bara för att det är så himla jobbigt. :p
Samt att man lär sig hur man ska hantera olika sorters hästar, heta som slöa, på ridskola! (Vilket jag tycker är väldigt positivt med ridskolorna). Och som min tränare säger "en duktig ryttare skall kunna rida alla hästar" ;)

Jag är inte negativ till ridskolor. Jag förstår helt och hållet att det är en ekonomisk fråga och att de har svårt att få det att gå runt. Det är klart att det är jättebra att rida olika hästar. Det lär man sig mycket på. Men jag tycker att det är skillnad på en lite seg häst som man verkligen måste jobba med för att den ska gå fram och arbeta i dressyr och en som är totalt skänkeldöd och i stort sett inte rör sig ur fläcken hur mycket du än manar på den med skänklar och spö.

Usch vad tragiskt det låter med en häst som varken går fram för skänkel el spö!! Hur less måste inte den vara??

Jag är lite dubbel inför ridskolor, det är såklart jättebra att de finns, ett bra intresse för många barn och ungdomar, där man får chansen att lära sig umgås med både djur och människor, hantering, ridning, ta ansvar, ja osv. Jag har gått på ridskola som liten och även mina ungar. Men jag skulle aldrig få för mig att sälja min egen häst till en ridskola...hmm hur mycket dubbelmoral är inte det???
Men jag kan inte stå ut med tanken att han skulle bli ett sådant skräckexempel som ts beskrev. :crazy: :crazy:

Hästar som kan vara jätteglada och arbetsvilliga med mig när jag väl fått igång dem kan se halvdöda ut på nybörjarlektioner/ponnyvarv. :D

Okej, det där kaske var att överdriva lite... :angel: Men de stannar i alla fall inte längre och travar i alla fall på med öronen spetsade.

Men på min ridskola är som sagt ingen typ "halvdöd" så att det känns som om hästen inte bryr sig om något längre, utan det är nog mer att de busar/testar eller är något i den stilen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider på ridskola och då finns det vissa hästar som är väldigt sega, de kan stanna mitt på en volt och vägra gå framåt, t.ex. När det händer mig skänklar jag ju först, om den inte reagerar då smackar jag, om hästen fortfarande inte rör sig använder jag spö. Och vissa hästar reagerar ju inte då heller, så då måste man ju klatscha(stavning?) till ordentligt.

Är det fel/grymt mot hästen eller är det så man ska göra? Har märkt att folk har väldigt delade åsikter om det här med spö... Vissa ridlärare blir ju upprörda om man slår till ordentligt medans andra säger "bli arg på honom nu, så där får han inte göra". Så vad är egentligen "rätt"? :o

Jag förstår din förvirring. På de flesta ridskolor verkar det vara så att man ska "bli arg". Jag tycker inte om det, och jag är helt emot att slå med spö. Jag tycker det är grymt... Men jag har inte en aning om hur man ska göra istället när det gäller ridskolehästar. Det borde ju vara upp till dem som håller i ridskolan att se till att hästarna är motiverade osv. Men hur gör man... Jag vet inte... Blir lite ledsen när jag tänker på det...

Att inte visa hästen att man menar allvar är att göra den en björntjänst. Hjälpdövhet är inget annat än habituering - hästen är så van vid att känna skänklarna/petandet med spöet att dess psyke helt har stängt av känsligheten för det stimulit. Habitueringen kommer i längden av att ryttaren ger skänkel utan att driva igenom kravet; h*n är inkonsekvent helt enkelt.

Det är ett 400 kg. tungt djur med tjock, seg hud - inte en porslinsprydnad!

Det bästa sättet är att ställa krav och driva igenom dem. Om svar uteblir på skänkel -> klatsch med spöet. Undvik att sitta och peta med skänklarna om det inte behövs. Kräv inget om du inte har för avsikt att genomföra det. Följden av att vara konsekvent och våga ställa krav blir en häst som lyssnar på skänkel.

Det är ett 400 kg. tungt djur med tjock, seg hud - inte en porslinsprydnad!
.

Jag förstod inte om det här svaret verkligen var riktiat till mig...? Men hur kan du tro att hästar har tjock seg hud??? De känner en myggas fötter... Man får lära sig tidigt när man börjar med hästar att de har känslig hud. Du MÅSTE ha sett hur det rycker i huden när en fluga sätter sig... Det har väl alla som håller på med hästar. Hur kan man tro att det inte gör ont bara för att det är ett stort djur??

Jag sade inte att det inte gör ont.

Jag sade att det man gör hästen en björntjänst genom att inte lägga kraft bakom sina krav. D.v.s. att kittla med spöet leder bara till ytterligare habituering (habituering är i vissa fall nödvändig, annars hade alla hästar alltid fått spel så snart en fluga kom i närheten). Och det är potentiellt livsfarligt att sitta på ett ca. 400 kg. tungt, stort djur som skiter i vad ryttaren vill för att denne är inkonsekvent.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 261
Senast: Cha9
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?