Hur ska martingalen sitta egentligen?

cili

Trådstartare
Ska den där flugan på tygeln vara närmast ryttaren eller hästens mun?
Gärna en motivering också

Senast ändrad:
Sv: Hur ska martingalen sitta egentligen?

Som jordgubben från skåne skrev; Den ska sitta mot hästens mun. Mitt emellan martingal-ringarna och bettet.

Håller med ovanstående talare :)

Den ska sitta mot hästens mun.. Minskar risken att martingalringarna ska fastna i bett eller tygelspännen.

där den gör nytta..
alltså så ska den sitta så att ringarna inte kan glida ner och fastna i bettet..

Det är väl det enda rätta som alla ovanstående har skrivit, om det nu skulle finnas en teori om det andra viset så är jag vääldigt sugen på att höra den :p

Kidnappar tråden lite och hoppas att ts inte misstycker. Hur i hela världen får man på alla dessa små gummipryttlar på tyglarna? Håller som bäst försöka få på en sån där gummiring som ser till att halsremmen på martingalen sitter still. Ni vet en sån där oval sak. Är det bara jag som är lite trög? Den går ju knappt att töja. Finns säkert nåt enkelt knep, eller?

VARMT VATTEN ! ! !

Jag tar hem grejorna och lägger gummit i varmt vatten så det blir mjukt och sen tar jag något snöre, eller liknande, och sliter drar och svär tills allt är på plats...

Till TS fråga så använde jag , lite beroende på vad det är för häst förståss, dubbla tygelflugor...
Alltså så att martingalringarna har en fluga på var sida om sej...

VARMT VATTEN ! ! !

Jag tar hem grejorna och lägger gummit i varmt vatten så det blir mjukt och sen tar jag något snöre, eller liknande, och sliter drar och svär tills allt är på plats...

Jag prövade precis det för jag misstänkte att det skulle göra gummit mjukare och det blev lite bättre men inte helt. Måste nog ta nån stark karl till hjälp:p

Ta två balsnören också och dra åt varsitt håll så gummigrejen töjs ut, sen behöver man en extra hand som pillar det på plats :D

Eller så sätter man foten i ena balsnöret, så pillar man det på plats med den fria handen :D

Eller så sätter man foten i ena balsnöret, så pillar man det på plats med den fria handen :D

Jaaa, men detta var ju ett strålande tips:bump:. Nu sitter den lilla fulingen på plats utan att jag behövde uppfinna några nya svordommar. Jag bockar och bugar för alla tips!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka