Sv: Hur ska man våga hoppa upp igen...
jag tycker inte att du ska ha bråttom alls. ta den tid det tar att lära hitta dig själv igen. och framför allt, hitta en häst du tycker om och litar på!!! gå ut och gå, be någon leda dig när du känner att du vill sitta upp.
det finns nog ingen i hästvärlden som inte på ett eller annt sätt råkat ut för en skräckupplevelse.
det första steget är iallafall att erkänna för sig själv att man är livrädd, sen berätta det för andra runt omkring.
du kanske kan ringa till en ridklubb i närheten och fråga om du kan få ta några lektioner, tills den värsta skräcken har lagt sig.
jag råkade ut för en olycka för några år sedan och har haft jättestor skräck för att rida sen dess.
jag började med att ta lektioner på välridna och snälla hästar och totalvägrade när ridlärarn föreslog att jag skulle sätta mig på någon som var över 165.
för drygt ett år sen hittade jag min räddning. en 148 cm hög irich cob sto, som är lugnet själv! inte ett felsteg i stogen och bara vickar lite på örona om hon ser något "farligt".
första gången jag red ut på henne själv var jag så lycklig att jag gick runt och log i flera dagar!!! visserligen varade turen bara i ca 10 min, men det räckte gott och väl för mig.
än idag får jag hjärtat i halsgropen när jag tänker på att jag ska rida henne, men det släpper så fort jag kommer upp på ryggen.
om jag däremot ska rida någon annan häst blir jag totalt paralyserad och börjar skaka som ett asplöv. i ett ridhus/paddock med instruktör eller sällskap går det bra, men ALDRIG UT!!!!!!!!
nevereverever!!!
men min morfar (han dog 1982) har sagt (för några månader sen, till min mamma, genom ett medium) att det ska försvinna och jag litar på honom.
berätta gärna för mig hur det går med allt!!!