Hur ska man våga hoppa upp igen...

fiaskurken

Trådstartare
För er som läste min tråd igår och minns att jag är rätt mörbultad... Är långt ifrån frisk ännu, men har redan börjat fundera på hur/om/när jag ska våga mig upp igen :crazy: Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag nyss börjat rida igen efter några års uppehåll, och vilken start jag fått nu... har ni blivit så skrämda att ni inte velat hoppa upp igen? Det här kanske blir lite svamligt, får skylla på värktabletterna :smirk:

Jag har ju varit med om en körolycka då jag bröt ryggen så av förklarliga skäl funkade inte tesen "så fort som möjligt upp igen".
I fjol våras var det 1 år sedan olyckan och jag hade då planerat en åktur på årsdagen men det gick inte, motståndet var för stort.
Ridit har jag gjort men körningen återstår. Just nu har jag beslutat att det ska ske på tvåårsdagen.
Men, vi får väl se....

Det enda sättet är väl att du ser till att testa på en supertrygg häst i början och gärna att någon går bredvid tills du kan slappna av.

Ta sma steg i ratt riktning!! Men lat det inte vanta!!
Om du inte vill sitta upp sa han du ju testa att ligga over hasten. Det ar ar bra for dej att inte ha fotfaste, utan bara vara pa hasten. Dessutom ar det valdligt obekvamt sa du vill hellre sitta upp.
Om du kanner dej osaker lat nagon leda runt dej ett par minuter tills du kanner att du har kontroll.
Skynda, men skynda langsamt. Sa lange du hoppar upp pa hasten sa har du halften vunnet. Ingen tvingar dej till att hoppa eller galopp-raca pa en aker, men rida ska du gora sa snabbt du kan!

Lycka till och beratta for oss hur det gar!

ta det lugnt till att börja med-rid i en inhägnad typ paddock lr ridhus, ha inte för höga krav på dig själv till att börja med-du har hela livet på dig att våga igen! :D när jag åkte av och fick en spricka i armen skakade jag i sadeln när jag satt upp för första gången igen, men den underbara lilla pållen (inte samma som hade kastat av mig) stod helt lugnt och väntade på mig. i galoppen var jag så glad att jag vågade och kände mig säker på honom att jag nästan började gråta :smirk: två år senare blev jag avslängd in i ett hinder så hela skiten rasade ihop och visst jag fick ett par blåmärken och tappade andan, men det som satt kvar längst var det i huvudet, att jag inte vågade...första gången på terminen sen (jag blev avslängd på ett ridläger) när vi skulle hoppa fick jag stallets hopprädda kuse som nästan skenade iväg med mig...min kompis som satt på en annan häst tio meter bort såg hur jag skakade...men jag överlevde lektionen, fast det blev ju inte direkt bättre med hopprädslan efter det. sen fick jag en storhäst på ett ridläger på mitt stall och han hoppar vad som helst...tack vare honom vågade jag hoppa igen och inte bara sitta där som en skräckslagen sparv (hoppade 1.10 med honom på en träning för två veckor sedan :banana: :D).
blev lite långt men ta det bara lugnt och försök lita på hästen! hitta orsaken till varför hästen stack och träna på det så kommer det nog gå jättebra!
Sist: LYCKA TILL! :bump:

Oja. Det tog lång tid innan jag vågade rida Patsy igen efter att jag åkte av och rätt många turer innan jag slutade vara rädd.

Det jobbiga är att bestämma sig för att hoppa upp och att verkligen göra det, när man sen sitter där så var det iaf inga problem för mig.

//Sheena

Sv: Hur ska man våga hoppa upp igen...

jag tycker inte att du ska ha bråttom alls. ta den tid det tar att lära hitta dig själv igen. och framför allt, hitta en häst du tycker om och litar på!!! gå ut och gå, be någon leda dig när du känner att du vill sitta upp.
det finns nog ingen i hästvärlden som inte på ett eller annt sätt råkat ut för en skräckupplevelse.
det första steget är iallafall att erkänna för sig själv att man är livrädd, sen berätta det för andra runt omkring.
du kanske kan ringa till en ridklubb i närheten och fråga om du kan få ta några lektioner, tills den värsta skräcken har lagt sig.

jag råkade ut för en olycka för några år sedan och har haft jättestor skräck för att rida sen dess.
jag började med att ta lektioner på välridna och snälla hästar och totalvägrade när ridlärarn föreslog att jag skulle sätta mig på någon som var över 165.
för drygt ett år sen hittade jag min räddning. en 148 cm hög irich cob sto, som är lugnet själv! inte ett felsteg i stogen och bara vickar lite på örona om hon ser något "farligt".
första gången jag red ut på henne själv var jag så lycklig att jag gick runt och log i flera dagar!!! visserligen varade turen bara i ca 10 min, men det räckte gott och väl för mig.
än idag får jag hjärtat i halsgropen när jag tänker på att jag ska rida henne, men det släpper så fort jag kommer upp på ryggen.

om jag däremot ska rida någon annan häst blir jag totalt paralyserad och börjar skaka som ett asplöv. i ett ridhus/paddock med instruktör eller sällskap går det bra, men ALDRIG UT!!!!!!!! nevereverever!!! :eek:

men min morfar (han dog 1982) har sagt (för några månader sen, till min mamma, genom ett medium) att det ska försvinna och jag litar på honom. :)

berätta gärna för mig hur det går med allt!!!

Har varit med om en ridolycka när jag red en medryttarhäst barbacka och galopperade uppför en backe då han plötsligt tvärvände och for i full kareta hem mot stallet, jag flög av och landade liteolyckligt. Visade sig att jag fått en spricka i en ryggkota. Jag red igen någon vecka senare när det inte gjorde så ont att andas..

Jag blev inte skrämd av att rida igen. Men är mycket försiktigare och tycker det är lite obehagligt om det går för fort för det känns som att jag tappar kontrollen då. Men min häst litar jag på så honom vågar jag rida fort med.

Jag tror din rädsla kommer avta men att det kommer dröja lite. Ta det i din egen takt, lite i taget. Och inte känna dig stressad. Du har fått många goda råd ovan så lyssna på dom! Och lycka till!

fiaskurken skrev:
För er som läste min tråd igår och minns att jag är rätt mörbultad... Är långt ifrån frisk ännu, men har redan börjat fundera på hur/om/när jag ska våga mig upp igen :crazy: Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag nyss börjat rida igen efter några års uppehåll, och vilken start jag fått nu... har ni blivit så skrämda att ni inte velat hoppa upp igen? Det här kanske blir lite svamligt, får skylla på värktabletterna :smirk:

Du får väl komma på terapi hos min häst =)
Hon botar både häst- och rid-skräck och även hispiga halvblod och araber ;)

Fega jag rider bara på snälla hästar.
De hispiga får gå i terapi först ;)

Jag har råkat ut för mycket, inte bara avramlingar utan även i samband med att hästar dragit i väg med mig i andra änden av grimskaftet. Jag vet att jag borde släppt men samtidigt så säger en del av kroppen att jag ska hålla i och inte låta hästskrället springa. Jag har haft det kämpigt med att komma tillbaka på hästryggen men har mycket stöd av alla stallkamrater som följer med på skogsturer, det känns tryggt att vara ute med lugnt sällskap. Jag är också väldigt noggrann och försöker tänka i ett säkerhets perspektiv när jag gör saker. De som har busiga hästar på stallet försöker hinna med att hantera sina busar själva eller ser till att det finns exempelvis träns att leda hästen i eller hingstkedja. Jag struntar i om andra tycker jag är larvig men när jag går med hästar som ofta stegrar sig så har jag alltid hjälm. Lite har jag fått tvinga mig att göra alla dessa saker men ju fler gånger jag rider och allt går bra så blir jag säkrare, likadant är det med hästhanteringen. Ju säkrare jag blir desto mer lugn utstrålar jag och det smittar av sig på hästarna. Fortsätt som du gjort, det kommer säkert bli bra med tiden. :love:

När jag satt upp igen några månader efter att ha trillat av och brutit armen var det inte alls roligt. Jag var rädd helt enkelt och det gick inte en minut utan att jag tänkte på att sluta för gott, det var ju inte det minsta roligt längre. Men innerst inne kände jag att jag VILLE rida, så jag fortsatte trots rädslan. Långsamt blev det bättre och nu när det har gått över helt (för det gjorde det faktiskt) så är jag SÅ glad att jag fortsatte, för tänk så många fina, roliga och härliga stunder jag hade missat annars!

MEN! Vad kul att det kommer nya inlägg i den här gamla tråden :D

Någon som kikat på datumet när jag gjorde den ? :)

Jag har faktiskt börjat rida igen. I början var jag skitskraj och ville helst bara skritta inhägnat. Men nu har jag blivit påpushad, och visst jag gör nästan i brallorna om hästen dummar sig det allra minsta - men jag rider igen :banana: Hästen jag flög av i våras stack ju, och det är jag fortfarande rädd för att pållen ska göra. Vågar inte spränga över nån stubbåker fastän jag så gärna skulle vilja :smirk: Har hittat en medryttarhäst som visserligen kan vara lite stökig, men hon bockar inte, brallar inte och sticker framför allt inte, även om de andra hästarna skulle göra det. och det känns tryggt. samtidigt är det ju lite skört, skulle hon sticka så skulle jag ju bli livrädd och få hjärtstopp utav bara farten :crazy: Men hästar är ju allt för mig det är bara att inse att jag inte mår bra utan dem. När man inte har någon egen häst för tillfället och inte har så mycket kontakter härikring ( har inte ridit så mycket förrän jag flyttade till denna stad) så har det varit svårt att hitta en lugn häst att börja rida igen... Ja menar vad skriver man i en annons: Hej jag heter Fia och jag är livrädd, men jag skulle gärna vilja hjälpa dig med din häst om du garanterar att den inte sticker, bockar eller brallar ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 797
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka