Hur ska man tolka detta?

milly

Trådstartare
En häst som får STORT underskott av alla mineraler och proteiner, när man räknar på foderstat, men som mot förmodan tycks må relativt bra?
Vi har varit så oroliga för en häst i stallet vars okunniga ägare (hennes första häst) inte vill ge hästen nåt annat än hö (en bestämd mängd, inte fri tillgång), och lite betfor, trots att vi försökt att förklara att höet innehåller extremt lite protein (16g/kg) så han behöver tillskott av det samt att han ÅTMINSTONE behöver MINERALER. (det vill hon inte ge heller :confused: )
Men icke.

När jag räknar på hans foderstat, med våra hövärden, har han ett stort underskott av alla mineraler och jättestort underskott av protein. Räknat på UNDERHÅLLSBEHOVET. (han rids bara nån gång då och då)
Han har varit lite matt i pälsen och dåligt musklad på ryggen. Vi tycker att han ser ganska hemsk ut på ryggen men det kan ju också bero på att han är en gammal travare och har inte tränats om på rätt sätt till ridhäst. Lunkas bara i skogen och håller huvudet högt (hittills).
Annars verkar han okej.
Jag frågade om detta på BUKE i vintras och visade en bild på honom och fick kommentarer som " men han ser ju okej ut".

Men om han nu mår okej av att ha de där stooora underskotten, varför håller vi alla andra på att räknar foderstater och ger dom tillskott och mineraler o det där? De verkar ju må alldeles prima utan... :crazy: (iaf så länge de är promenadhästar)
Jag vet inte vad jag ska tro.

Tror ni inte att han efter ett tag borde få problem av att inte få i sig mineraler??
För TROTS stort underskott av proteiner verkar han lugnt kunna behålla sina "underhållsmuskler" iaf... däremot vet jag inte om han kanske har svårt att sätta NYA muskler eftersom han inte tränas till det särskilt mkt.

Lite funderingar bara... Vill höra vad ni andra tror/tycker. :smirk:
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Ingen som har någon kommnetar om detta?! *putt*
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Vi har hästar i stallet som också står på stooora underskott, så som du beskriver. De lever och mår bra, vissa tävlar och klarar det också.

MEN, de har vissa "småfel" (Jag tycker de är rätt stora iofs...) som jag tror skulle rätta sig med balanserade foderstater, t.ex fetma, omusklade ryggar osv. Men som sagt, de har ork och är pigga, blanka och glada...

Mineralbrist är svårt att upptäcka några tydliga symptom på, det tar ganska lång tid att t.ex. urkalka skelettet, och beroende på vad hästen används till och ägarens uppmärksamhet på småproblem är det inte säkert att det märks alls.

Så för att vara på den säkra sidan, varför inte räkna lite på foderstaten, liksom? :angel:
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

pinky skrev:
Så för att vara på den säkra sidan, varför inte räkna lite på foderstaten, liksom? :angel:

Ja, jag tänker ju fortsätta med det iaf, för då känner jag mig säkrare på att hästen min får vad den behöver. Då har jag gjort allt vad jag KUNNAT!

Den där hästen har förmodligen inte fått mineraler på många år, eftersom förre ägaren hade sagt "han behöver inget annat än hö". (alltså borde de heller inte gett några mineraler o sånt)
Hoppas att han i LÄNGDEN kommer att hålla :crazy: . Han har ett lite ovanligt problem (för att va en kallblodstravare), nämligen EKSEM. Kanske kan det ha uppkommit pga brister??
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

det är det som är så nepigt med foder o foderstater...jag å min sida tycker det är lite hysteri över gram räkningar hit o dit....jag analyserar mitt hö , eller köper analyserat sen fodrar jag ändå alla på en höft.....om alla hästar i mitt stall såg likadana ut skulle jag vara glad, men en del är feta, andra normala och sen finns det tom de som är magra...alla på samma foder och foderstat.......så det enda man vet....är att man inget vet.
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Behoven man räknar på är ju i regel genomsnittsbehov för fiktiva hästar. Det är först när man haft sin häst ett tag som man vet dess behov mer exakt och kan räkna på det. Proteinbrist syns ju i regel ganska bra med dålig muskling, dålig päls m.m Mineralbrist syns tyvärr oftast inte förrän det gått ganska långt. Men en häst som bara får hö behöver inte ha mineralbrist (utom möjligen selenbrist i Sverige).
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Men iom att du har en analys så vet du ju om du behöver komplettera ex protein och mineraler och jag antar att du fodrar efter det? Sen är ju hästarna individer, även om de gör samma arbete så traskar en del mer i hagen t ex eller är mer vaksamma och uppe i varv. Jag tycker gott man kan räkna, sen tittar man på hästarna och ser hur de ser ut.
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

men det faller ändå när det blir sommar, eller när hästen har slut fika kl 20.00 på kvällen...vad skall man göra då om hästen har tillgodosett sitt dagliga behov??? svälta den tills morgonen kommer??
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Det är väl det många får göra som står med hästar som har en annan foderstat. Lättfödda o svårfödda i samma hage! Har bara dåliga erfarenheter av det. Min har alltid fått för lite till natten för att det ska passa dom andra.
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

martha skrev:
det är det som är så nepigt med foder o foderstater...jag å min sida tycker det är lite hysteri över gram räkningar hit o dit....jag analyserar mitt hö , eller köper analyserat sen fodrar jag ändå alla på en höft.....om alla hästar i mitt stall såg likadana ut skulle jag vara glad, men en del är feta, andra normala och sen finns det tom de som är magra...alla på samma foder och foderstat.......så det enda man vet....är att man inget vet.


:bow: :bow: :bow:
helt min åsikt -ha ett bra hö för just din häst och fodra sedan med ögat!
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Men för att veta att det är ett bra hö krävs ju en analys. Jag fodrar också med ögat, siffrorna använder jag ju bara för att hålla allt i balans. :idea:
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

martha skrev:
men det faller ändå när det blir sommar, eller när hästen har slut fika kl 20.00 på kvällen...vad skall man göra då om hästen har tillgodosett sitt dagliga behov??? svälta den tills morgonen kommer??

Jo men det är ju där ögonen kommer in. Att man ser om en häst behöver mer foder eller kanske mer motion till den mat den måste ha, om man t ex har fri tillgång på hö kanske man till vissa individer behöver öka motionen för att de inte ska bli alltför feta eller liknande.
 
Sv: Hur ska man tolka detta?

Det har jag också problem med! Att höet är bra och hästen lättfödd. Eftersom de vintertid fodras morgon, lunch, em, så har den till kvällen redan hunnit käka mer än den behöver, om det ska bli några tuggor vid varje mål.
Halm är vår räddning - ger tuggtid och växttråd för magen så vi slipper magsår och elende, men inte så koncentrerad energi som hösilaget.

Skulle jag fodra enligt tabellerna skulle jag ge mer, men denna häst blir alltså både fet och hetsig av mer mat. Där tror jag på Martha modellen - jag vet vad höet innehåller och skvätt-fodrar med lämpliga komplement (i denna hästens fall mest för syns skull, skrammel i krubban att blanda mineralerna med) utifrån ögat. Vid behovsökning för hästen ger jag genast mer hö, eftersom hästen redan får lite för lite sådant.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 270
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 734
Senast: snorp
·
Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 055
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp