Hur ska man rida efter att man fått hem sin nya häst?

P

Pepita

Hej! Jag har hittat ett jättefint halvblod som jag kommer slå till på :love:. Han rids i medelsvår nivå. Jag undrar hur jag ska rida i början när jag får hem honom? Jag vill inte att han ska "tappa" det han har nu... Men jag vill absolut inte pressa honom eftersom han byter miljö...

P:rofl:

Sv: Hur ska man rida efter att man fått hem sin nya häst?

är det en tävlingshäst så är den van att åka till nya miljöer.
jag hade låtit den vila kanske 1-2 dagar, sen ridit ut ett par pass i skogen och sedan börjat träna som normalt.

Tänka på att ha roligt, lära känna varann och "känna av" hästen, då känner du vad som är rätt resp om du pressar honom för mkt.
jag skulle göra såhär:
Dag 1 - : Vila
Dag 2 - : Markarbete ridhus/paddock
Dag 3 - : Rid ut
Dag 4 - framåt : Som "vanligt".

Jag hade nog låtit hästen bo in sig en tid innan jag börjat rida den. I det här fallet är det ju som sagt en tävlingshäst som är van att resa, men för den skull är han kanske inte van att "förlora" sina hästkompisar och sina människor? Låt den få känna sig trygg i sin miljö, och framför allt med dej, innan du kräver något av den.

Pyssla extra mycket med hästen den första veckan, gå lite promenader, gör ledarskapsövningar. Sedan kan du sitta upp och känna dej fram.

Immer

är det en tävlingshäst i kondition så hade jag inte låtit den vila i en eller flera dagar och sedan ridit ut på... han bli vild om du har otur.
om den reser långt för att komma till dig så kan den ju få vila en dag. men annars rid några dagar och låt den vila sen efter en vecka kanske.

jag brukar rida ute i skogen mkt första perioden jag har en häst, det tycker jag funkar bra för att lära känna varandra!

Jag hade ridit på som vanligt när det är en såpass utbildad häst.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar