Hur ska man göra!?

F

Frazin

Det är så här att jag hade ett sommar bete i sommras.
Det kom en häst till betet förra månaden som ska stå tills den sista den här månaden.
Men jag har inte sett röken av några pengar. Jag har ringt flera gånger och hon har sagt att hon ska betala.. Men det händer inget. Hon har ingen stall plats att flytta tillbaka till heller och hästen börjar se ut som ett ben rangel :crazy: :cry:

Tycker så synd om hästen och har sagt att jag kan ta hästen i in byte mot det hon är skylldig. Men nej då ska hon ha 8000 kr för hästen :(

Någon som har nått tips på vad man kan göra för att lösa det här?

Sv: Hur ska man göra!?

Framför allt får du se till att den får mat!
Har du tagit emot en häst för sommarbete så måste du tillskottsfodra om den inte klarar sig på betet.

Betalning är det som kommer i andra hand.

Då den har mask som ägaren själv har sagt och den var smal redan innan den kom på betet ska då jag stå och stödfodra den för mina pengar? Hon har ju inte ens råd att avmaska hästen!

Ja det måste du.

Menar du annars att du har mage att stå och titta på när häststackarn svälter? :confused:

Utfodra, skriv upp hur mycket, skicka sedan faktura, med betesavgift, med sista inbet.dag angett - annars går ärendet till inkasso.

Men tar du emot hästar på sommarbete, och betet inte räcker för att djuren ska kunna hålla ett fint hull så måste du fodra!
Alternativet är ju att ägaren flyttar djuret, men under tiden du har djuret hos dig så är det DITT ansvar att den får den mat den behöver.
Jag tar emot mängder med sommarhästar, och när betet tryter får jag faktiskt stödutfodra de hästar som inte blivit hämtade.
Givetvis tar jag betalt för detta.
Jag kan inte fatta att du låter djuret magra av, bara för att ägaren inte betalar!

Till er båda! Det är ju hur mycket gräs som hellst kvar! Dom andra 3 som går där är ju riktigt feta nästan över viktiga! Om då inte den här blir fet måste han ju ha mask. Då hjälps ju det inte att stöd fodra..

Jag har själv beteshästar där några helt klart har mask och magrar av. Till dessa har jag börjat ge fri tillgång på lusern som komplementet Men detta verkar inte hjälpa så på söndag kommer det att tas träckprov för analys. Om den visar att de har mask kommer jag att maska av dem med lämpligt preparat. I mitt fall vet jag att det nog kommer att bli lite sent med hämtningen för hästägaren är känd för att ha lite väl mycket att göra. Är också övertygad om att betalningen kommer men att den också kommer att dröja. Naturligtvis kommer jag att fakturera hästägaren för kostnaderna.

Jag har själv beteshästar där några helt klart har mask och magrar av.

Hur kan du så bestämt veta att de har mask?
Varför väntar du med att avmaska.

Och till TS, avmaska hästen bums, varför vill du ha en häst gåendes som sprider mask på dina beten?

Är ganska ny här på forumet men det jag mest märker av är hur dömmande många är...:(. Inte bara här utan i många trådar.....

Här är det någon som har ställt en fråga och vill ha råd och hjälp ang. ett problem och genast huggs det...

Hon skriver ju att det finns gott om bete kvar och att det antagligen kan vara mask, och det låter ju inte särskilt långsökt, eller?

Och visst ska den som står för betet se till att det finns foder som räcker, men sen då? Det är trots allt hästägarens ansvar att hästen är ok.

Mitt råd är att om du inte får tag i och kan det med hästägaren på ett bra sätt, kontakta din veterinär och rådfråga om hur du går vidare med hästens hälsa. Är dom andra hästarna fina på betet så är det ju inte där felet ligger.

När det gäller betalning så är det också ett trist problem, men dock längre ner på priolistan. Kanske går att lösa med fakturering och ev inkasso så som någon skrev.

Lycka till, hoppas allt löser sig för både hästen och dig!:)

Tja, har man en häst inackorderad som man låter se ut om ett benrangel så anser jag att man får/ska vara dömmande....

Hon skriver ju att det finns gott om bete kvar och att det antagligen kan vara mask, och det låter ju inte särskilt långsökt, eller?

Jo, det kan det vara. Det är ärligt talat september nu, med andra ord har näringen i betet sjunkit. Dessutom kanske denna häst som fallit ur helt enkelt INTE klarar sig på enbart bete. ALLA hästar klarar sig inte på enbart bete. Att sedan resten av hästarna är tjocka har inget med saken att göra. Man ska inte bara gissa att hästen har mask, så länge ingen tar ett prov så 'är det bara spekulationer.

Du, jag tror enligt lag att man får sälja hästen när det gäller obetalda räkningar, MEN bara om du är näringsidkare. Annars har du bara kvarhållningsrätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023