Hur ska jag rida min gamla häst?

C

Chiqitita

Hej! Jag har en fräch häst på ca 21 år! Han är pigg och gör de man ber hånnom om! Men har ni några tips hur jag kan rida honom?
Så här brukar jag ridahan!
Måndag:vila
Tisdag:ca 30 min dressyr,lätt
Onsdag:vila
Torsdag:markarbete,medel
Fredag:longering 15-20 min
lördag:hård dressyr lr hoppning ca 45 min
söndag:uteritt :smirk:

Sv: Hur ska jag rida min gamla häst?

Jag tycker att det låter bra som du gör nu

rid som du gör nu..de e ju viktigt för äldre hästar att röra sej ofta så dom inte blir stela.. :bump:

rid inte mindre iaf. en äldre häst har större behov av att röra sig varje dag än en yngre häst. så så länge hästen e fräsch kan man rida på ganska ordentligt, även om man kanske får sänka kraven en aning tex hoppa lite lägre när man hoppar

jag skulle lägga in en/några fler uteritter.
Det är inte bara kroppen som ska hålla utan psyket också :p

det är bra att du håller igång honom som du gör så blodcirkulationen är igång. Min brukar få svullna ben om hon inte får röra på sig. (19 år)

På dagarna han har vila kan du istället skritta ut en halvtimme eller liknande. För att få mer uteritter och så han får röra sig varje dag.

Hej!
Jag tycker ditt schema är väldigt bra, skulle nog bara behöva någon shystering.
Jag har själv ridit ett 23 årigt sto som var väldig pigg och fräch!
Istället för vila så är det mycket bättre med en skritt på lång tygel ute! Gamla hästar blir lätt stela och älskar att få komma ut!
Däremot en dag är kanske bra med vila. Lätt dressyr... du kan mycket möjligt rida 45min där också, bara du ser till att skriva och värma upp ordentligen i trav först (gamla hästar behöver mer hjälp från den sidan)
Longering 15-20min låter lite onödigt. Det sliter rätt bra på benen när hästen är så gammal så skippa longeringen och gå ut en sväng med honom i träns, träna lite komande "halv" "framåt" och liknande!
45min hoppning eller dressyr låter kul! Men kom ihåg att värma upp skritt/trav i alla fall 20min först så han blir varm i alla musklerna innan du börjar att kräva någonting från honom!
Lycka till!

1 uteritt på en vecka tycker jag låter lite.

dressyr orkar dom med och det är nyttigt att hålla igång dom.
min dåvarande 20-21 åring tävlades tom LA dressyr men rids ut väldigt mycket. Fick såklart vila också. Det viktiga är att man skrittar dom lite mer än vanligt.

håller med att longering är onödigt. ta en uteritt istället.

Min häst är 22 år och rids precis likadant som för 10 år sedan. Jag tror inte man behöver dra ner på motionen bara för att hästen på pappret är en viss ålder. Man får justera ridning/motion individuellt efter hur hästen mår i kroppen.

Min häst rids 6 dagar/v. Vi tränar dressyr ca 4 dagar/v och rider ut ca 2 dagar/v. När vi rider dressyr varierar tiden beroende på hur krävande arbetet är. Men det blir väl ca 45-60 min.
När vi rider ut blir det mellan 1-2 tim.

Veterinärer och equiterapeuter blir alltid förvånade då man nämner hans ålder. Och jag tror att han är i så gott skick pga vettig träning och att han hållits igång så mkt som han gjort.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar