Hur ska jag rädda svansen???

Sv: Hur ska jag rädda svansen???

Jag ska kolla med veterinär om vi ska ta skrapprov, men jag håller inte med dig om att det inte kan vara en fix idé att skrapa svansen (varför skulle det inte kunna vara det?).

Enligt uppgift från uppfödaren har hon gjort så i flera år innan jag köpte henne. Han fick sätta en tvärslå över vattenkoppen för att rädda hennes åtgång på den.

Det kan ju vara så att hon har haft ohyra eller mask tidigare och då helt enkelt lagt sig till med klia-svansen-vanan.

Hur som helst har svansen börjat växa till sig sedan jag börjat ge henne en daglig dos pälsglans på svansroten.

:d Kola

Jag har provat det tidigare, men tyvärr utan resultat. Har även provat med såpa, också utan resultat.

Jag har inte alls hindrat henne från att klia svansen. Däreomt har jag gett henne bättre möjligheter att klia den - har nämligen satt upp flera borstar i boxen som hon kan gå lös på.

Jag förstår att det finns en anledning att hon kliar svanen, frågan är bara om den verkligen har medicinska orsaker. Men jag kan återkomma i ärendet när jag kontaktat veterinär.

Vi pratar nu om en häst som i övrigt är fullt frisk, i tävlingskondition, och verkar trivas med livet.

Vi pratar nu om en häst som i övrigt är fullt frisk, i tävlingskondition, och verkar trivas med livet.

Börja med att titta på mönster, när börjar det. Titta på vad för förändringar som har skett när det startar osv.
Varför det inte är en fix ide, jo dels därför att hästar är omedelbara. Det finns något som utlöser klådan, och det gör att hästen börjar klia sig. Ett utvecklat beteende är något som är konstant, dvs hästen gör detta för jämnan och inte i perioder.

Det kan också vara en stressfaktor, har du funderat på det?

Om man skulle jämföra med pälslöss tex, här kan hästen klia sig frenetiskt under en period, ofta från ca december och fram till pälsfällningen är i gång. Här efter ingen klåda alls förran vid nästa period som infaller vid samma årstid/månad, hästen river sig för att det kliar.

Till att börja med kan du ju göra en ordentlig utredning till varför hösten kliar svansen... Sedan (bara för att rädda svansen") kan du hänga upp filtar över väggarna i boxen.. Det gjorde min kompis, hennes sto kliar flankerna och dom har vart på klinik utan resultat.

Börja med att titta på mönster, när börjar det.

Tja, hon kliar sig varje dag. Tror att det är när hon själv känner för det. Antingen mot ett träd ute, eller så mot väggen/borstarna inne.

Varför det inte är en fix ide, jo dels därför att hästar är omedelbara. Det finns något som utlöser klådan, och det gör att hästen börjar klia sig. Ett utvecklat beteende är något som är konstant, dvs hästen gör detta för jämnan och inte i perioder.

Hon gör det varje dag...

Det kan också vara en stressfaktor, har du funderat på det?

Nej, men gör det nu. Och kommer fram till att det inte borde vara stress. Stoet är lugnt och stabilt.

Om man skulle jämföra med pälslöss tex, här kan hästen klia sig frenetiskt under en period, ofta från ca december och fram till pälsfällningen är i gång. Här efter ingen klåda alls förran vid nästa period som infaller vid samma årstid/månad, hästen river sig för att det kliar.

Hon kliar sig varje dag, inte i perioder. Har kliat sig i många år.

Tyvärr - jag skulle nog aldrig vilja ha filtar hängandes på boxväggen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag lyckades få mitt sto att sluta kli sin svans genom att tvätta svansen med torr schampoo med the tree olja i. Till börja med varje dag när hon sedan slutat kli, fortsatte jag att tvätta varannan dag. Nu tvättar jag bara om jag märker att hon kliar sig men det är sällan.

Mvh

Camilla

Jag tycker absolut du ska ta ett skrapprov.
Mitt sto kliade sig nåt oerhört, och INGET syntes. Avmaskade med varenda sort som fanns, tillochmed mot blodmask och annat otrevligt.
Tillslut gjorde vi ett skrapprov, och fick reda på att det var ringorm!
Inte en fläck någonstans, och ingen annan häst var smittad. Men, vi fick särskilda medel och hon har inte längre något i svansen. Tyvärr forstätter hon med jämna mellanrum med vad som kommit att bli en ovana, trots att hon medicinskt sett är frisk.
Så ja, det kan finnas saker man inte ser, men samtidigt kan det vara en ovana. Mitt sto vande sig förmodligen att det kliade, och sen när det slutade så fortsatte hon av gammal vana.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka