F
Finitini
Sv: Hur ska jag lära min 3:åring att stå bunden?
Jag har faktiskt funderat på om detta skulle kunna vara en lösning...men det gäller ju då förstås att det är ett stadigt träd som inte går att dra sönder! Det hände ju en gång...
Men jag vill inte heller åsamka henne mer panik....
...vill bara lära henne att det inte är så farligt att bara bunden....utan att det faktiskt kan vara riktigt trevligt...
Jag hade en häst som lyckats slita sig loss några gånger och alltså inte gick att bida upp utan att något gick sönder. Jag gjorde så att jag band henne i ett stadigt träd, med flera grova rep, två grimmor, halsring. Ett av det grövsta repen satt även runt hennes bål. Hon skull inte kunna slita sig lös, helt enkelt. Hon fick stå där tills hon hade accepterat att hon inte kuns slita sig loss, det tog ungeför en timme. Jag band henne alltid med grova rep och en kraftig lädergrimma (typ ardennergrimma) efter det. Var det för mycket liv runt omkring, till exempel på ett nytt ställe, valde jag att inte binda upp henne. Lämnade inget åt slumpen.
Jag har faktiskt funderat på om detta skulle kunna vara en lösning...men det gäller ju då förstås att det är ett stadigt träd som inte går att dra sönder! Det hände ju en gång...
Men jag vill inte heller åsamka henne mer panik....
...vill bara lära henne att det inte är så farligt att bara bunden....utan att det faktiskt kan vara riktigt trevligt...