Hur ska jag lära min 3:åring att stå bunden?

Sv: Hur ska jag lära min 3:åring att stå bunden?

Jag hade en häst som lyckats slita sig loss några gånger och alltså inte gick att bida upp utan att något gick sönder. Jag gjorde så att jag band henne i ett stadigt träd, med flera grova rep, två grimmor, halsring. Ett av det grövsta repen satt även runt hennes bål. Hon skull inte kunna slita sig lös, helt enkelt. Hon fick stå där tills hon hade accepterat att hon inte kuns slita sig loss, det tog ungeför en timme. Jag band henne alltid med grova rep och en kraftig lädergrimma (typ ardennergrimma) efter det. Var det för mycket liv runt omkring, till exempel på ett nytt ställe, valde jag att inte binda upp henne. Lämnade inget åt slumpen.

Jag har faktiskt funderat på om detta skulle kunna vara en lösning...men det gäller ju då förstås att det är ett stadigt träd som inte går att dra sönder! Det hände ju en gång...:eek:
Men jag vill inte heller åsamka henne mer panik....
...vill bara lära henne att det inte är så farligt att bara bunden....utan att det faktiskt kan vara riktigt trevligt...;)

Hej igen,
förstår att du helst vill att hästen klarar av en sån "elementär" sak som att stå uppbunden när du ska sälja den. ;) Läst dina inlägg lite mer noga och antar nu att hästen aldrig står fastbunden, ens i stallet?

Om man tar "utbildningen" för en häst att lära sig stå fastbunden var som helst, när som helst, så börjar det ju med att den ska acceptera att ha grejer som grimma på sig. Nästa steg är att acceptera att dess rörelser styrs av grimma och grimskaft vilket vi håller i.

Kan det vara så, att den inte lärt sig nästa steg? Det att motståndet blir stumt när den vill flytta huvudet? Jämför man hålla fast i grimskaftet med att binda fast grimskaftet i något, så känns det ju helt annorlunda för hästen.

Prova att lägga grimskaftet t ex runt en stolpe och håll det fast där. För hästen blir det då som om du fortfarande håller i grimskaftet (vilket den tydligen accepterar) men att den ändå inte kan få din arm att "fjädra efter". Det är alltså stumt!
När det steget är etablerat, bind fast grimskaftet men var kvar som om du fortfarande höll i det. Därefter succesivt låt hästen vänja sig vid att du håller fast den på distans s a s, medan du pysslar runt den.

Kanske lite omständigt beskrivet men jag tror du förstår meningen. Det finns ju en väg från noll till allt vad man vill åstadkomma ihop med hästen. Hur små och många steg man behöver ta, beror ju fr a på hästen. Många små steg går i allmänhet fortare att nå resultat med, än enstaka stora.

Som jag förstår din situation är inte ett tvingande förfarande (typ i den andra tråden eller som Ginne beskriver) att rekommendera. Hästen måste få lära sig grunden i att stå fastbunden och känna trygghet i det.

LIA

Hej igen,
förstår att du helst vill att hästen klarar av en sån "elementär" sak som att stå uppbunden när du ska sälja den. ;) Läst dina inlägg lite mer noga och antar nu att hästen aldrig står fastbunden, ens i stallet?

Om man tar "utbildningen" för en häst att lära sig stå fastbunden var som helst, när som helst, så börjar det ju med att den ska acceptera att ha grejer som grimma på sig. Nästa steg är att acceptera att dess rörelser styrs av grimma och grimskaft vilket vi håller i.

Kan det vara så, att den inte lärt sig nästa steg? Det att motståndet blir stumt när den vill flytta huvudet? Jämför man hålla fast i grimskaftet med att binda fast grimskaftet i något, så känns det ju helt annorlunda för hästen.

Prova att lägga grimskaftet t ex runt en stolpe och håll det fast där. För hästen blir det då som om du fortfarande håller i grimskaftet (vilket den tydligen accepterar) men att den ändå inte kan få din arm att "fjädra efter". Det är alltså stumt!
När det steget är etablerat, bind fast grimskaftet men var kvar som om du fortfarande höll i det. Därefter succesivt låt hästen vänja sig vid att du håller fast den på distans s a s, medan du pysslar runt den.

Kanske lite omständigt beskrivet men jag tror du förstår meningen. Det finns ju en väg från noll till allt vad man vill åstadkomma ihop med hästen. Hur små och många steg man behöver ta, beror ju fr a på hästen. Många små steg går i allmänhet fortare att nå resultat med, än enstaka stora.

Som jag förstår din situation är inte ett tvingande förfarande (typ i den andra tråden eller som Ginne beskriver) att rekommendera. Hästen måste få lära sig grunden i att stå fastbunden och känna trygghet i det.

LIA

Hej igen själv! ;)

Jag var på väg att svara dig igår, men datorn hängde sig! :mad:

Jo, men jag tror nog att du har fattat det hela rätt.. :idea:

och det är nog det som är den felande länken...att hon aldrig har lärt sig just det att det blir stumt...eller så är det just där som hon har dåliga erfarenheter. Jag har bara haft henne i ett år drygt och jag vet inte alls vad hon har varit med om tidigare. :confused:

Annars så är hon mycket lätthanterad, det funkar bra att både leda henne och longera henne, både i grimma och träns.
Hon är väldigt lyhörd och relativt lätt att "prata" med.
Hon är inte inriden ännu, det har jag velat vänta med för att hon har varit så valpig i sin kropp. Det är en uppgift som jag gärna lämnar över till framtida ägare. Men det just det "elementära" vill jag ju helst att hon ska kunna. ;) Och jag tycker så synd om henne att hon blir så upprörd när hon känner att hon sitter fast. Vill så gärna hjälpa henne att övervinna rädslan och paniken hon får.

Det gör mig inte så mycket om det tar tid...det måste det nog få lov att göra, för att jag tror nog precis som du att ett tvingande förfarande inte är så bra.

Har inte läst allt men hur är hon att leda? Det är ju lättast att börja där med att hästen ger efter för tryck. Ha gärna en repgrimma så att hästen känner trycket på nacken.
Om inte hästen är van att stå i box, då är det nog svårare att få den att stå uppbunden. Att stå i box är ju en snällare typ av fasthållning.
Tyvärr så tror jag inte att det går att lösa problemet på 1 timma med att binda fast.

Måste erkänna att jag inte läste igenom alla svaren så jag vet inte om nån redan gett dig detta tipsen men ja chansar. :smirk:

En uppfödare som jag har haft en del kontakt med gjorde så att han lät sina unghästar stå bundna när dom utfodrades och på så vis förknippade dom "fast låsningen" med någonting positivt.
Hans hästar var alltid väldigt trevliga att hantera så någonting rätt lyckades han antagligen få till i sin uppfostring.
:)

Hej...:)

Hon fungerar helt perfekt att leda och hantera i övrigt....
Jag läste en tråd just precis om en tjej som har hittat "The seven games" på google...jag kollade själv och när jag läste vad "The seven games" handlade om (kort sagt; att leka med hästen på ett sätt som hästen verkligen förstår) så fnissade jag lite för mig själv...för alla dom övningarna (alla 7) gjorde jag med den här hästen innan idag...utan problem. ;)
Hon är jätteduktig och väldigt positivt inställd till all sådan här träning! :love:

Men det där med uppbindningen är något som vi måste träna mer på hon och jag.....bit för bit...i lugn och ro...jag vill inte att det ska bli ett ännu större problem för henne än vad det redan är.

Men det är lite frustrerande att allt annat går så bra utom just det...emellanåt får jag räkna till tio både en och två gånger för att jag inte ska visa för henne hur irriterad och frustrerad jag blir....:angel:

Varför har du inte kommit längre i hästens utbildning? Om den är 3år och inte kan stå uppbunden, det ska dom ju lära sig redan som föl så att man slipper dom här problemen.

joo det finns det! =) Men för mig va det lättare o ta såna stroppar eftersom jag hade det hemma :D

Det är inga fel o ha det jämt på stallgången, även den mest trygga o erfarna hästen kan ju få panik när den känner att den sitter ordentligt fast! Tycker såna gummistroppar skulle va obligatoriska i alla stall ;) För det e ju naturligt att hästen får riktigt panik när den känner att den sitter fast, men med dessa gummastroppar slipper grimman smälla av och repen flyga! :banana:

Sikket grymt tips, det ska jag lägga beslag på hörredu.

Ja det e faktiskt bra! Min tre åring hade en förmåga och backa sakta sakta när jag skulle göra i ordning honom, till slut blev ju linorna sträckta och han kände att han satt fast, och paniken blev ett faktum! =/

Provade med såna där stroppar, tog dem dubbla annars blir de völdigt mjuka o följsamma! Det funkade perfekt, han backade, satt inte sten fast utan mer ett segt motstånd, han såg väldigt konfunderad ut, men så!!!! hände det.. han gick framåt, och då släppte ju trycket efter. och efter det har han inte fått panik, inte heller backat sakta sakta bakåt ;)

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 027
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka