Hur ska jag lära min 3:åring att stå bunden?

F

Finitini

Är det någon som har några tips om hur man lär en 3 1/2-åring att stå uppbunden? De gånger som jag har provat har det slutat med att hon antingen stegrar sig eller kastar sig. Hon får panik. Ena gången band jag henne i träd, det var bara det att trädet var lite murket och hon slet sönder det som om det vore en tändsticka! :eek:
Alltså inte någon höjdare!
Nu är det ju så att jag hade tänkt sälja henne och jag känner väl att jag inte vill skicka iväg henne om hon inte kan stå uppbunden. Sedan så måste jag börja lastträna henne oxå, och kan hon inte stå uppbunden på marken, så är det väl ganska troligt att hon får panik av att stå bunden i transporten. :(
Snälla är det någon som har lite tips att ge mig så hade jag varit jättetacksam! :bow:

Sv: Hur ska jag lära min 3:åring att stå bunden?

Ehm, jag kan hjälpa dej med det här med transportbiten iaf :D Med mitt sto är det så att det inte går att binda henne i transporten MEN när allt är stängt runt omkring så går det att binda henne, då kommer hon ändå ingenstans.

Dock beror det väl lite på hur mycket hästen väger för om hästen får tokpanik så kanske dom kan välta transporten - vad vet jag?

Men då bryr hon sig verkligen inte.

Det oftast svårare att få dom acceptera att stå uppbundna när dom blir äldre. Det är mer tyngd och mer kraft.

Hoppas det finns nån som har lite tips*

När min unghäst skulle lära sig och stå uppbunden använde jag gummistroppar som hjälp. (Typ såna som man spänner fast lastbilskapell med) Dessa ger med sig när hästen får panik, men går inte av, uta det bliur mer en segdragen dragkamp, till slut märker hästen att det slutar dra om man ger efter själv. Det är mitt bästa knep iaf! INGA STUMMA LINOR ELLER REP! Lycka till. :bump:

När min unghäst skulle lära sig och stå uppbunden använde jag gummistroppar som hjälp. (Typ såna som man spänner fast lastbilskapell med) Dessa ger med sig när hästen får panik, men går inte av, uta det bliur mer en segdragen dragkamp, till slut märker hästen att det slutar dra om man ger efter själv. Det är mitt bästa knep iaf! INGA STUMMA LINOR ELLER REP! Lycka till. :bump:

det där lät fyndigt... finns det inte liknande som man kan ha i stallgången nu för tiden? Som grimskaft fast liksom - gummiaktiga..?

joo det finns det! =) Men för mig va det lättare o ta såna stroppar eftersom jag hade det hemma :D

Det är inga fel o ha det jämt på stallgången, även den mest trygga o erfarna hästen kan ju få panik när den känner att den sitter ordentligt fast! Tycker såna gummistroppar skulle va obligatoriska i alla stall ;) För det e ju naturligt att hästen får riktigt panik när den känner att den sitter fast, men med dessa gummastroppar slipper grimman smälla av och repen flyga! :banana:

Börja med att binda upp den i boxen när du sköter den.
Helst inte längre än med ca. 30 cm långt.

Om hästen börjar att backa- så hjälp den att agera rätt genom att leda den framåt o ev. smacka lite.

Glöm inte att berömma den när den är duktig.

Det är svårt o göra det med en tre åring kanske... jag förstår din idé... men det allra bästa är o lära dem o stå uppbundna när de e föl, vilket många inte gör. som sagt..lättare o hantera ett föl som ev får panik än en 3 åring... inge kul o va instängd i en box med en häst som får panik.

Ok...hoppas att du har rätt i det...;)

Det där var en smart idé! :idea:
Men var får man tag på sådana?

Fast...ett problem som jag har för tillfället är att jag inte har någon vettig stans att binda upp henne efter som jag håller på att bygga nytt stall. :bump: Pållarna går för tillfället på lösdrift med ligghall. (ska dom iofs göra sedan oxå men med ny ligg hall och nya uteboxar...och ny sadelkammare :love:)
Mina andra hästar är det inga problem med, dom går att binda upp i ett träd eller en tillfällig bom. :)
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den här lilla tjejen. Det funkar jättebra att borsta och fixa med henne när man håller henne i grimskaft, men jag känner att jag verkligen hade behövt lösa det här problemet..inte minst för hennes egen skull...

Ja, det hade kanske varit ett bra ställe att börja på....om jag nu hade haft en box att binda upp hästen i...;)
Håller ju som sagt på att bygga..:bump:..men dom är inte inflyttningsklara än på ett litet tag...

Har sett dessa gummistroppar gå av o då blir det fjong vill jag lova.

Bättre att ha rep med panikhakar o sen linda repet runt en längre gummigrej som är till båtar.

Hehe...jo det kan jag tänka mig att det kan bli...;)och jag är iofs rätt så säker på att hon mycket väl är kapabel att slita sönder ett par sådana om hon bara vill det...:devil:så man kanske hade kunnat prova den andra varianten....om det nu hade funkat i ett träd...typ...:crazy: kanske ett som då är murket då alltså...:eek:

eller är den någon som har en bra idé på hur jag ska bära mig åt för att lära denna unga dam att det inte är så farligt att stå bunden??? Ute i naturen!! :confused:

Hur man bör gå till väga beror först och främst på varför hästen sliter sig. Om det är en naturlig reaktion av att sitta fast, av okunnighet eller annat.

Min första tanke var att du kan överlåta jobbet till den nya ägaren, som då kan lägga upp det på sitt sätt. Ofta kan lösningen ligga i trygghet och förtroende.

Hur man kan göra om hästen satt i system att slita sig loss kan du läsa i http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=766588&highlight=sitta+fast där jag beskrivit ett bra och säkert sätt. Tyvärr finns i den tråden också mindre bra förslag. :smirk:

LIA

Ja, för som vanligt r ditt sätt det enda rätt...:smirk:

Låt TS avgöra själv vad somverkar vettigt.

Jag har funderat en stund på hur jag ska besvara ditt "inlägg" och kommit till slutsatsen att inte göra det. Det skrivna talar för sig självt.

OT.
Kollade in på din hemsida och fr a gästboken. Den säger det mesta.
I all välmening, om du vill leva på ditt hästintresse måste du lägga om stil. Både där och här.
Därmed är utbytet med dig avlutat för min del. Jag tycker det är intressantare att skriva om hästar.

LIA

Jag har levt på mitt hästintresse de senaste 20 åren. Går så bra så.

Vad har min verksamhet med saken att göra?

Uh, vad tufft. Jag tycker jag har problem med en liten minishetland som inte står still när jag borstar o grejar. Han är 1,5 år!!! Jag började ha honom uppbunden när han var runt 1 år. Då fick han stegra o greja ända tills han tröttnade...Men det är förstås en milsvid skillnad med en sån liten knatte mot en 3,5-åring som är stor!

Men det enda är nog att binda korta stunder och försöka ha tålamod!

Lycka till!

Jag hade en häst som lyckats slita sig loss några gånger och alltså inte gick att bida upp utan att något gick sönder. Jag gjorde så att jag band henne i ett stadigt träd, med flera grova rep, två grimmor, halsring. Ett av det grövsta repen satt även runt hennes bål. Hon skull inte kunna slita sig lös, helt enkelt. Hon fick stå där tills hon hade accepterat att hon inte kuns slita sig loss, det tog ungeför en timme. Jag band henne alltid med grova rep och en kraftig lädergrimma (typ ardennergrimma) efter det. Var det för mycket liv runt omkring, till exempel på ett nytt ställe, valde jag att inte binda upp henne. Lämnade inget åt slumpen.

Har inte läst tråden som du tipsade om än....men ska göra det senare...;)

Jag har bara haft hästen sedan i förra sommaren...och detta är ett "problem" som hon måste ha med sig i bagaget. Allt jag har gjort med henne har gått väldigt lugnt och stilla tillväga. Jag är inte så mycket för att hasta med saker utan jag brukar försöka känna av hästen och inte pressa den till något som den inte är redo för. Jag är väldigt noga med att bygga upp ett förtroende hos hästen redan från första början. Men sådant kan ta mer eller mindre tid givetvis, beroende på vad hästen har varit med om tidigare osv.
Och på "andra plan" känner jag att jag har hennes förtroende. Hon är en väldigt go och rar liten tjej, som alltid kommer först och är nyfiken på vad man vill. Och hon är väldigt vaken och med på saker. Gillar att man arbetar med henne. :)
Som jag sagt innan här så är det inga som helst problem att fixa och greja med henne när hon är lös...men det är just när man sätter fast henne som hon blir väldigt stressad..

Men det är väl till att arbeta mer med det...

För det känns lite svårt att sälja henne annars, tycker jag...eller så är det jag som är fånig...gillar inte att lämpa över problem på någon annan. Dessutom tycker jag att det känns pinsamt att sälja en häst som har ett problem....:confused:

Uh, vad tufft. Jag tycker jag har problem med en liten minishetland som inte står still när jag borstar o grejar. Han är 1,5 år!!! Jag började ha honom uppbunden när han var runt 1 år. Då fick han stegra o greja ända tills han tröttnade...Men det är förstås en milsvid skillnad med en sån liten knatte mot en 3,5-åring som är stor!

Men det enda är nog att binda korta stunder och försöka ha tålamod!

Lycka till!

Hehe....jo...det är kanske en liten skillnad där...:D
Fast en minishettis har ibland krafter som man inte förstår var dom kommer ifrån...

Men det är nog som du säger...det får ta tid...och tålamod...;)

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 027
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka