hur ska jag lära dem?

piggelin

Trådstartare
vi har en shettisvallack på 7 år som min lillasyster på 9 år sköter och rider. problemet är att när jag ska ha lektion för dem, (alltså när ponnyn går ensam i paddocken) blir han fruktansvärt ovillig och slö. för det mesta vägrar han trava.
jag försöker hjälpa lillsyrran och förklara för henne att hon måste va bestämd men det hjälper inte hur mycket hon smackar när han är på de humöret.
min andra lillasyster som är 13 år och inte så tung kan rida hobnom helt utan problem han går hur fint i dresyr och hoppning somhelst så länge hon rider.
det går jättebra för den yngsta systern att hänga med mig ut i skogen, hon klarar av det mesta men då rider ju jag på min häst före så han hänger ju på frivilligt.
hur ska jag hjälpa dem att få det att fungera? för det är ju inget fel på hästen( inte ryttarn heller egentligen) men så envis en shettis kan va:p

Sv: hur ska jag lära dem?

Vad tycker ponnyn är roligt? Hur går det om du själv rider samtidigt i paddocken på en annan häst? Shettisar är ju egentligen inga direkta barnponnier har jag erfarat. Jättegulliga och snälla men envisa så man inte vet var man ska ta vägen. Markarbete mellan ponnyn och din syster kanske borde skrivas upp på listan så de blir mer samspelta. I stället för att ta ridlektioner kan ni ta ledarskapslektioner.

Som en mjukstart på ridningen kan du se till att lilla ponnyn får gå först när ni rider ute i fortsättningen. Hästar som bara följer hela tiden blir lätt väldigt tråkiga att rida ensamma.

Sv: hur ska jag lära dem?

Kanske kan ni hålla lektionen ute i skogen om det finns nåt bra ställe att vara på.:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama