Hur ska jag lägga upp träningen...

Lill76

Trådstartare
för min 3-åring? Han är körd i 3 ½ månad. Hur ofta och hur länge ska jag köra honom. Vi har kanske kört honom för mycket tidigare eftersom han nu är i en liten svacka (som ni kanske läst om i en annan tråd) Så nu tänkte vi kanske att köra 2 gånger i veckan och rida/tömköra/löshoppa 2 dagar kan vara lagom eller vad tror ni?

Sv: Hur ska jag lägga upp träningen...

Har inte läst den andra tråden men tycker att om hästen verkar less så lägg all körning på hyllan ett tag, 1-2 månader. Han kan behöva vila hjärnan och få lite annan omväxling. Ställ av honom helt ett tag kanske, så att han får bara vara. Unga hästar behöver rätt mycket av det.

Tycker att det låter som ett lagom upplägg. Tänk dok på att ge honom lite längre vila då och då, det händer mycket för en tre-fyraåring. Det är mycket kunskap som skall tas in och nya intryck att smälta.
/M

Hur lång är en längre vila? 2-3 veckor eller längre?
Har tänkt ge honom minst en månad fram i vintern när körförutsättningarna inte är så bra.
Vi har iofs turen att bo nära ett av Sveriges största ridhus (Laholm) där som finns reserverade tider för körning :bump:

Jag skulle nog också ta det lite lungnare med honom ett tag kanske bara göra något i veckan med honom. Han är inte i någon växt fas som gör honom slö?.

ca 1 vecka 10 dgr är nog lagom och i vinter kunde han ju få ca 5-6 veckors vila
/M

byter inte hästar tänder i den åldern? kanske e det oxå plus som nån annan sa ev en växtfas....annars som jag skrev i den andra tråden vila....men ev mer än vad jag skrev(2veckor) han behöver kanske närmare 2månader iaf en månad.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar