Hur ska jag lägga upp träningen?

Sv: Hur ska jag lägga upp träningen?

Ja jag säger ingenting om att hästen måste hinna vila, vilopeioder är också bra och olika mkt vila beroende på hur hästen ligger till i kondition och utbildning.

Men kan du berätta hur många hästar du träffat på som orkar med galoppombyten i varje, passage, piaff, piruetter mm av att gå stadigt 2-3 dagar/vecka?

Jag har inte träffat ngn som orkar det då, de kan orka till en viss gräns men finliret saknas.

Men visst det är långt ifrån alla som rider så och kräver det av sin häst men det gör jag och då krävs det kondis och muskler, vill man ha ut mindre av sin häst ja då kan man motionera den mindre också.

Oj, piaff, passage och piruetter väntar jag med :) Mitt svar till dig, Pulkaskurk, grundade sig mer på att du när jag frågade hur jag skulle lägga upp träningen svarade att den träningen (som hon fått innan) bryter ner hästen istället för att bygga upp den. Det var ju liksom därför jag frågade...men jag tror precis som många här att vila är viktigt, precis som det är för människor. Att vila dagen efter hårdträning är nödvändigt för att kroppen ska bygga muskler istället för att bryta ner dem. (pratar det jag kan, människor nu alltså, jag påstår inte att jag hårdtränar hästen...än:)).
Men jag hoppas och tror att det är bra och räcker om jag rider (eller markarbetar) tre till fyra gånger i veckan
Alltid kul när det blir lite diskussion, kan jag tycka.

Ja ditt tänk tror jag blir bra för hästen. Blir hästen sedan trött och ovillig är det bra med någon veckas vila.

Oj, piaff, passage och piruetter väntar jag med :) Mitt svar till dig, Pulkaskurk, grundade sig mer på att du när jag frågade hur jag skulle lägga upp träningen svarade att den träningen (som hon fått innan) bryter ner hästen istället för att bygga upp den. Det var ju liksom därför jag frågade...men jag tror precis som många här att vila är viktigt, precis som det är för människor. Att vila dagen efter hårdträning är nödvändigt för att kroppen ska bygga muskler istället för att bryta ner dem. (pratar det jag kan, människor nu alltså, jag påstår inte att jag hårdtränar hästen...än:)).
Men jag hoppas och tror att det är bra och räcker om jag rider (eller markarbetar) tre till fyra gånger i veckan
Alltid kul när det blir lite diskussion, kan jag tycka.

Det blir nog bra ska du se, :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar