Hur ska jag lägga upp träningen?

Sv: Hur ska jag lägga upp träningen?

Jag skrev väl inte att det är jag som ridit henne två dagar i veckan...och även om det vore jag så är det väl inte så hemskt. Du vet ju inte hur jag rider.
Men anledningen till att jag ställde min fråga "Hur ska jag lägga upp träningen" är ju att jag vill ha tips på hur jag ska göra.
JAG har precis börjat rida hästen och vill göra så gott jag kan och vill skaffa just en plan.
Märkligt svar måste jag säga. Men så är jag ju också relativt ny i detta forum.

Men åh nu tar du det på helt fel sätt!

Det spelar ingen roll VEM som rider eller HUR den personen rider, om hästen bara motioneras 2 ggr i veckan så gör det ändå varken till eller från!
Sålänge man inte underhåller eller utvecklar så sliter man på hästens kropp.

Det behövs 3-4 pass i veckan för att behålla det hästen har och 4-6 dagar i veckan för att den ska stärkas och bygga upp mera muskler och kondition.

Det är inget påhitt och inget drygt svar för att trycka ned dig på något sätt.

Nu överdriver du allt, det räcker gott med 2 pass för att underhålla vad man har och det finns många som bygger upp hästar med varannandagsträning, dvs 3-4 gånger i veckan. Många hävdar att varannandagsträning är effektivaste och att träna så gott som varje dag motverkar sitt syfte. Jag är inte expert och experterna är säker inte eniga, men man bör vara försiktig med kategoriska påståenden.

KL
Träning bryter ner muskler så vila måste till för att reparera skadan. Alltså det är vilan som är viktigast.

Min går på lösdrift och har alltid haft god kondition. Har jag inte hunnit rida något speciellt pga olika omstädnigheter håller han sej i fin form ändå. Vid mer seriös träning försöker jag hålla varannandags.

Min går på lösdrift och har alltid haft god kondition. Har jag inte hunnit rida något speciellt pga olika omstädnigheter håller han sej i fin form ändå. Vid mer seriös träning försöker jag hålla varannandags.

Mina går också på lösdrift, de får en bra grundkondis och grundmuskulatur av det men det krävs fortfarande en hel del träning för att kunna prestera på topp.

Men sen beror det på hur mkt man vill ha ut av sin häst och hur man tränar.

Många nöjer sig med mediokra hästar som orkar medel mycket och har medel utbildning men jag nöjer mig inte med det :)

Men det är en smaksak ;)

Mina går också på lösdrift, de får en bra grundkondis och grundmuskulatur av det men det krävs fortfarande en hel del träning för att kunna prestera på topp.

Många nöjer sig med mediokra hästar som orkar medel mycket och har medel utbildning men jag nöjer mig inte med det :)

Men det är en smaksak ;)

Och andra har helt enkelt andra erfarenheter än du och lyckas bygga både muskler och kondition utan att hästen går uppemot 6 dagar i veckan :). Vila är en bra metod att smälta nya kunskaper också.

Och andra har helt enkelt andra erfarenheter än du och lyckas bygga både muskler och kondition utan att hästen går uppemot 6 dagar i veckan :). Vila är en bra metod att smälta nya kunskaper också.

Ja jag säger ingenting om att hästen måste hinna vila, vilopeioder är också bra och olika mkt vila beroende på hur hästen ligger till i kondition och utbildning.

Men kan du berätta hur många hästar du träffat på som orkar med galoppombyten i varje, passage, piaff, piruetter mm av att gå stadigt 2-3 dagar/vecka?

Jag har inte träffat ngn som orkar det då, de kan orka till en viss gräns men finliret saknas.

Men visst det är långt ifrån alla som rider så och kräver det av sin häst men det gör jag och då krävs det kondis och muskler, vill man ha ut mindre av sin häst ja då kan man motionera den mindre också.

Du kanske missade det där med den populära varannandagsträningen? Det är alltså 3-4 dagar i veckan, och utifrån den filosofin finns det många hästar som klarar att tävla på hög elit nivå.

Nu spårar vi dock ute lite, frågan rörde igångsättning och inte tävling på elitnivå. Jag menar heller inte att det inte finns de som lyckas med hårdträning. Jag ville bara upplysa om att det inte är den enda vägen och många har kommit fram till att det fungerar att både hålla igång hästar med måtlig insats och träna upp dem utan att träna nästan var dag.

Men kan du berätta hur många hästar du träffat på som orkar med galoppombyten i varje, passage, piaff, piruetter mm av att gå stadigt 2-3 dagar/vecka?

Jag har inte träffat ngn som orkar det då, de kan orka till en viss gräns men finliret saknas.
Har haft sköthäst som under tävlings säsong aldrig kördes mer än max 2 gånger i veckan (var de tävling den veckan så var de inte säkert han kördes alls). Gick i hagen resten av tiden och sprang in över 3 miljoner.

Varannandags träningen tycker jag är perfekt speciellt vid igångsättning eller om man tränar tuffare. Men de beror på häst och träningssätt.

Sen betyder de inte alltid att hästen vilar varannan dag utan kan vara en promenad eller markarbete eller något lättare

Jo när hästar väl är i kondition och har så krävande jobb som trav/galopp då är detta vad jag vet ett vanligt upplägg.

Men det är en smaksak ;)

Tycker nog att turer på 4 timmar där hästen frivilligt håller bra tempo i tölt, trav och helst galopp med skritt på tjorvig mark inte är illa för en "mediokert" tränad häst ;)

Kan den pirutetter, passage och piaff? Det hör visst till kriterierna för vältränad ;).

Nu har jag inte läst hela tråden (än, ska göra det imorgon) men jag har i sommar börjar sätta igång mina tre islänningar som stått på ofrivillig vila då jag varit sjuk o skadad lång tid efter en olycka, de har såklart tappat kondis, muskler och gått upp i vikt.

Jag varierar arbetet med promenader, tömkörning, longering, nh-övningar, markarbete, arbete med tygel vid hand, klättring och massor av skritt i skogen varvat med lite tempoökningar kortare sträckor och så lite arbete med att böja/ställa, flytta fram o bakdel etc på volter på stallplanen.

Förhoppningsvis ska vi snart se lite resultat av både hästarnas och min igångsättning, jag har börjat träna på gym.. :angel: ( :eek: :bump:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar