Hur ska jag lägga upp träningen?

PetraN

Trådstartare
Hej,
skulle bli glad om någon orkar tipsa. Jag är fodervärd till ett sto på 12 år. Hon har gått med föl i många år (tre föl) och har väl egentligen inte blivit riden ordentligt någon gång. Hon ska enligt uppgift ha töltat när hon reds in.
Hon är fyrgångare och har bra ren trav. Hon har varit överviktig, haft fång en gång, men är bantad och går på magert bete. Nu undrar jag hur jag ska lägga upp träningen för att få henne i form, och kanske så småningom locka fram tölten...Hur börjar jag sas.

Sv: Hur ska jag lägga upp träningen?

Om hon trivs ute så börja med skritt på vägar och stigar och öppna ytor, svängar och flytta bak- och framdel. Klättring, kanske avsutten i början. Korta sträckor i framåt trav och galopp.

Tack :) Ja, hon gillar att vara ute. Några tips för träning i paddock?

En såpass otränad häst hade jag börjat om från början med helt 1-2 mån med bara promenader som så sakteliga ökar tills dess att du och hästen orkar springa/jogga 1h i kuperad terräng utan att det känns allt för jobbigt.

Sen skulle jag börja att sitta på henne och känna efter hur mkt hästen orkar, behövs det så hoppa av och gå/spring med hästen ibland.

Därefter trappa upp med klättring uppsuttet, markbommar på banan som stärker hela hästen men framförallt rumpa och rygg och om ca 1 år borde ni fått upp en bra grundkondis och grundmuskulatur för att kunna träna ordentligt :)

Långtsamt och tråkigt ja, men hästen håller länge sen..

Jag hade startat med att ge mig ut och skritta igång henne. Sen lägga in trav och galoppass efter ork och lust hos hästen. Utöka tid och intensitet lite efter hur hästen svarar på träningen. En del behöver mer tid för lugn träning, medan andra gärnar speedar upp tempot och då kanske man får rida en kortare tur.

På ridbana hade jag jobbat med lösgjordheten och övergångar mellan gångarterna för att stärka upp rygg och bakdelsmuskulatur. Tråkigt men nödvändigt.

Hej, tack för svar alla! Hon är inte såå otränad. Hon är riden "rakt fram" på vägar och i skog, kanske två gånger i veckan.
Själv har jag löslongerat henne och ridit ut i skritt och lite trav. Hon orkar gallopera upp för en backe utan att falla ihop :)
Men jag undrar mer hur jag ska lägga upp träningen för att få muskler på henne för att så småningom locka fram tölten.
Förresten vad är "Kyras ABC"? (kan ju googla men trevligare om någon vill förklara)

Mycket uteritter för att bygga muskler och framför allt kondition! "vanlig" motionsridning helt enkelt i skogen.
Hästar orkar faktiskt mer än vad man tror. Jag hade nog ridit kortare uteritter (ca 30min) med mycket skritt, men också en del trav och galopp. Främst skritt och galopp, då det sliter minst på hästen. (och faktiskt är de gångarterna som hästen använder sig mest utav i det fria)

Ska du bygga muskler på hästen så krävs det att hon arbetar ordentligt med bakdelen och ryggen (går "i form"). Använd skänkelvikning för att göra hästen mjuk i sidorna, öpnna/sluta är bra övningar för att få henne mer samlad. I början kanske hon bara orkar arbeta i skritt, men så småning om kan du även arbeta henne i andra gångarter. Viktigaste är att man driver fram till handen och får med bakbenen. Om hästen arbetar korrekt kommer hästen också kröka på nacken. Vissa hästar kan "luras" lite och "knäcka av" nacken för att ryttaren ska bli nöjd. Det den då gör är att den bara böjer på halsen. Atlas kotan ska vara högsta punkt. -ett bra sätt att "kolla" så att hästen inte luras. Luras hästen med dig så är det mer drivning till handen och in med bakbenen som gäller :)

Hej, tack för svar alla! Hon är inte såå otränad. Hon är riden "rakt fram" på vägar och i skog, kanske två gånger i veckan.
Själv har jag löslongerat henne och ridit ut i skritt och lite trav. Hon orkar gallopera upp för en backe utan att falla ihop :)
Men jag undrar mer hur jag ska lägga upp träningen för att få muskler på henne för att så småningom locka fram tölten.
Förresten vad är "Kyras ABC"? (kan ju googla men trevligare om någon vill förklara)

Det där kallar jag att slita på hästen ;)

Ingenting som jag kallar för träning pga det helt enkelt inte ger ngt...

Ursäkta, vad menade du nu? "det kallar jag att slita på hästen"?
Att rida den?
"Ingenting som jag kallar för träning pga det helt enkelt inte ger ngt... " Vad???

Ja den motionen som ni gjort 2 ggr i veckan är inget som stärker hästen och musklerna, det är förlite för att det ska vara muskeluppbyggande och då sliter man istället på hästen = negativt.

Men många gör så, rider lite grann för att stilla sitt samvete och egentligen inte riktigt veta vad de gör.
Fler skulle behöva en konkret plan hur ryttare och häst ska utvecklas.

Jag skrev väl inte att det är jag som ridit henne två dagar i veckan...och även om det vore jag så är det väl inte så hemskt. Du vet ju inte hur jag rider.
Men anledningen till att jag ställde min fråga "Hur ska jag lägga upp träningen" är ju att jag vill ha tips på hur jag ska göra.
JAG har precis börjat rida hästen och vill göra så gott jag kan och vill skaffa just en plan.
Märkligt svar måste jag säga. Men så är jag ju också relativt ny i detta forum.

Tumregel vid träning är:
För att underhålla nuvarande kondition. Träning tre gånger i veckan.
För att bygga vidare - minst fyra gånger i veckan.

Jag tycker du kan börja med att skritta i raskt tempo fyra gånger i veckan till fots. Öka sträcka efter hand, börja med ett par kilometer - och tempot ska vara raskt - annars gör det ingen nytta. Klättring i lagom uppförsbackar bygger muskler bra.
Rid ett par gånger i veckan, korta turer i anslutning till ett par av skrittpassen. Galopp och trav i stärkande tempo.

Stäm sedan av hur hästen reagerat på träningen och anpassa efter det.

KL

Med tanke på att hästen redan rids om än i begränsad omfattning så kan det vara idé att förbättra kvaliten på den "träningen" genom att försöka få skogridningen mer effektiv, klättra, byta tempo (och gångart) ofta börja ställa lite krav, gärna rida i besvärlig terräng så hästen får se sig för och lyfta på fötterna, i början kan man köra kortare pass med mycket skritt och sedan utöka vart efter hästen blir starkare. Utöver det kan man lägga till exempelvis ett tömkörningspass och ett rent skritt pass (ev avsutten), jag ser ingen anledning att backa tillbaks och bara skritta en häst för hand som redan är igång om än inte fullt ut.

Hej,
tack för tips. Jag blev också fundersam när jag läser att så många tycker att jag ska börja promenera med hästen, avsutten alltså. Verkar som ett steg tillbaka trots allt.

Du ska inte underskatta raskt tempo i skritt. Det ska vara sådant skritttempo att du själv får gå på ordentligt fort för att hänga med. Tempo och undertramp. Hästen ska jobba med hela kroppen. Är den ovan att gå i ett sånt tempo så orkar den inte gå i det tempot så särskilt länge.
Rask skritt bygger upp muskulaturen i rygg och kors. Hästen bygger upp en bra grundkondition som gör att du kan rida i lite högre tempo kortare sträckor utan att bekymra dej för att du ska överanstränga den.

Och det är inte skritträning i evighet jag talar om. Du ska kolla av hästen varje vecka och varva med ridning. Status, ork, muskulatur och så öka omfattningen av ridning och sträcka.

Att bara gå ut och gå i maklig skritt med hästen gör varken till eller i från. Det ser jag inte som uppbyggande träning. Är det bara promenader i lugn skritt du avser med att gå ut och skritta med hästen så håller jag med om att det inte är någon idé alls ;)

En sak till. För många hästar är den bästa vägen till ren fyrtaktig tölt en ren och energisk skritt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är kanon att promenera med hästen också, men att enbart göra det känns lite överdrivet. Skritt är kanon, och tänk på att muskler och kondtion byggs snabbare än senor och ligamet.

Nej jag underskattar inte skritt. Vi skrittar mycket och länge. Hon har ganska bra kondis, men det är sant man måste ju bygga upp allt: muskler, ligament och senor. Jag tackar för alla råd:bow:

Kyras ABC finns i Kyras bok, det är en bra träning för alla hästar :-)

En grundövning som man kan gå tillbaka till då och då. Boken finns bl a på Ridsport, Adlibris, Bokus och i hästaffärerna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 058
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar