Hur ska jag lägga upp min unghästs träning?

liza_

Trådstartare
Hej alla distansintresserade!
Jag skulle bli jättetacksam om ni ville hjälpa mig lite.
Jag kommer att köpa en unghäst, en arab, och vill självklart inte överanstränga hästen, samtidigt som jag så småningom vill träna till framtida tävlingar inför endurance riding.
Hur skulle ni lägga upp träningen? Hur mycket och när är det okej att rida längre träningssträckor osv..? Vad brukar ni ha för tumregler beroende på deras ålder?
Jag är oerhört tacksam av minsta lilla tips eller råd ni kan ge! Berätta gärna hur ni har gjort!
mvh Liza

Sv: Hur ska jag lägga upp min unghästs träning?

Jag har en 4-åring nu... (född tidigt, 20 januari, iof... så nästan 4 1/2)

Han reds in, "satt in", som 2 1/2 - 3 åring. Innan dess hade jag markarbetat honom en hel del samt haft med honom på långa promenader och löshoppat o busat runt i ridhuset.

Fram till sommaren då han var 3,5 år så red vi mest en kort slinga på ett par kilometer 1-2 gånger i veckan. I övrigt fortsatte jag medmarkarbetet. Han tömkördes också lite mellan varven.

När han började närma sig 4 reds han 2-3 ggr i veckan. Ett pass varannan vecka var för tränare o pågick 1,5 timme. Det andra var långa skrittpass i skog o mark. Ute från 45 minuter till 2 timmar men aldrig med några högre hastigheter (några kortare galopper o travpass enbart). Lite övning i paddocken lades in mellan varven.

Nu är han 4,5 och har haft en sommarvila på 3-4 veckor. I höst kommer han ridas/aktiveras 3-4 dgr i veckan. Minst ett pass i paddocken (westernövningar - dressyr...), ett längre pass på vägarna o en skogspromenad med klättring. Det längre passet blir kanske 1-1,5 mil - långsamt tempo. + mark o miljöträning. (åka transport , träffa o rida med nya hästar m.m)

Efter vintervilan (ca 2veckor) tänkte jag att det långa passet skulle ökas upp ngt + att jag ska öka farten något... tänker mig långa travpass under den turen.Lära honom att hålla ett jämnt tempo. Sen har jag också tänkt öva mer på avslappnad,långsam galopp framåt våren. Beroende på hur allt går så kandet hända att det blir ngn introduktion av intervaller innan sommarbetet. Då är han alltså 5,5 år. Í slutet av sommaren hade jag tänkt mig en CR.

Jag har inte tränat upp ngn unghäst till distans tidigare. Den jag tävlade förr var "färdig" när jag började tävla honom.... Men jag tycker detta känns som en bra upptrappning för oss. Sen beror ju allt på hur hästen utvecklas under tiden förståss! Men ngn slags plan kan ju vara skönt att ha...

Ja... som sagt, så här gör jag.... Ngn annan tycker kanske helt annorlunda - vad vet jag ;)

Sv: Hur ska jag lägga upp min unghästs träning?

TACK snälla Annika, det var jättesnällt att du orkade svara! Jag är jätteglad över att ha lite att gå efter, tack igen och lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Åsa A
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Distans Hej alla, Jag har precis fått hem min fina arab valack! Han är 6 år gammal och grundriden i dressyr samt lite hoppad. Vi håller...
Svar
1
· Visningar
2 449
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka