Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SaraEdman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 16 758
S

SaraEdman

Jag hade tänkt att jag ska lägga mitt första blod spår i morgon. han är ett år och har spårat rådjurskölvar innan men aldrig blod.

1. Skall man blanda ut blodet med någotning innan man spårar? En del säger att det koagulerar annars. Om ja- Med vad? Hur mycket?

2. Hur långt spår skall man lägga första spåret? Hur mycket blod?

3. Hur långt emellan varje blodfläck?

4. Skall man droppa blod från exempelvis ketchupflaska eller skall man ha en pinne med en sugsvamp som man doppar/trycker med?

5. När spåret slutar- Vilken belöning skall finnas där?
:)

/ Sara

Sv: Hur ska jag lägga mitt första blodspår?

1. Nej, blodet ska inte blandas med något. Använd inte flaska som det har varit diskmedel eller liknande i. Rengjord ketchupflaska är bättre. Det är bara att skaka flaskan emellanåt.

2-3. Cirka 100 meter rakt spår. Försök droppa små droppar med ½ meters mellanrum, det ska inte komma ½ dl på vart ställe menar jag. Dra även med klöven (jag brukar binda den i midjeväskan så hänger den med).

4. Se 1. Man kan även ha spårkäpp. Då har man blodet i en liten hink så att man kan doppa skumgummibiten efterhand. Det är lättare med droppflaska.

5 I slutet ska alltid klöven ligga som belöning. Ha gärna med en extra klöv sen när du börjar lägga långa spår med vinklar. Bra att ha och slänga ut en bit framåt om man märker att hunden kroknar före spårslut.

Bra trådstart, samma frågor som jag vill ha svar på!

Svaret kom nog på plats under tiden du skrev.

Sedan förlänger man spåret. Man börjar lägga in vinklar. Till slut så har man ett spår med 5 vinklar som är cirka 600 meter. Man ska då även lära hunden bloduppehåll på sträcka 3 och 5, man drar endast klöven i cirka 10 meter. Man bör markera ut så att man själv vet var bloduppehållen är. Hunden ska då klara ett spår som har legat cirka 5 timmar. Då kan man fundera på att anmäla till anlagsprov.

1 - Blanda inte ut blodet med något.
2 + 3 - Hunden har spårat förut, men en del hundar tycker att blod är lite läskigt, så jag hade nog lagt kortare än 100 meter första gången. Räkna med att droppa en droppe blod per steg ungefär, lägg till lite extra blod vid uppstampet, och jag brukar dessutom hälla lite blod på klöven.
4 - Jag har blod i petflaska med sportkork (en sån som finns på t ex Imsdalsvatten eller Powerade-drycker)

Svaret kom nog på plats under tiden du skrev.

Ja det gjorde det visst!

Var får man tag på blod och klöv(jag jagar inte själv, men tänkte ta påbörja en jägarexamen nu i vår/sommar) vill främst spåra vildsvin.

Blodet (oxblod) finns ofta att köpa i större matbutiker typ Ica Maxi. Det brukar även finnas där man gör färskfoder.
Man kan använda:
Rådjurs/Hjortblod luktar sötast
Oxblod inte lika sött
Gris/vildsvinsblod luktar surt och många hundar tvekar på det

Klövar.......ja de flesta jägare fixar det om man ber dem. Kolla på Jägarförbundet om det finns jägare i din närhet om du inte kan hitta någon genom bekantas bekanta. Man kan ha dem i frysen plocka fram och frysa om tills de börjar lukta apa, de ska ju inte ätas.

Senast ändrad:

Förstör man något om man ger annan belöning i början? Vi ska lägga spår i helgen och det är första gången och få tag på klöv tills dess är bara att glömma, dessutom blir det ett ganska kort spår eftersom det är första gången. Han är ganska förtjust i råa köttbitar, då kan man väl lägga en sådan i slutet?

(El vi är två, så husse kan gå dit "bakvägen" och lägga köttbiten straxt innan vi börjar så inget annat djur äter upp den medan vi väntar :D ).

Men du måste ju ha klöv att släpa i spåret!

Nej, jag skulle inte gå viltspår utan klöv.

delvis KL

Jag brukar blanda ut blodet med vatten - min viltspårstränare säger att det inte spelar någon roll för hundens skull + att blodet då räcker längre (man får ju vara ekonomisk ;))

Jag droppar varannat/vart tredje steg.

1. Nej, blodet ska inte blandas med något. Använd inte flaska som det har varit diskmedel eller liknande i. Rengjord ketchupflaska är bättre. Det är bara att skaka flaskan emellanåt.

2-3. Cirka 100 meter rakt spår. Försök droppa små droppar med ½ meters mellanrum, det ska inte komma ½ dl på vart ställe menar jag. Dra även med klöven (jag brukar binda den i midjeväskan så hänger den med).

4. Se 1. Man kan även ha spårkäpp. Då har man blodet i en liten hink så att man kan doppa skumgummibiten efterhand. Det är lättare med droppflaska.

5 I slutet ska alltid klöven ligga som belöning. Ha gärna med en extra klöv sen när du börjar lägga långa spår med vinklar. Bra att ha och slänga ut en bit framåt om man märker att hunden kroknar före spårslut.

Tack!
tycker spår är kul det är ju redigt bra för hunden med.:)

Klöv brukar även finnas på blocket och tradera.

Jag köpte allt ifrån en som har hand om alla trafik skadade djur, så fick tag i både blod, skin och massor av klövar. och gav inte mer än 10 kr. :laugh:

Och precis som i vanliga personspår utan blod: Kom ihåg att gå tillbaka till spårstarten i en vid lov på avstånd från spåret! Du kommer att ha blod under skosulorna och traskar du tillbaka intill spåret eller korsar det, kan det bli knepigt. Jag klantade mig en gång och korsade mitt eget blodspår på väg tillbaka (!!!) men då hade min hund spårat mycket innan och fixade det på nåt sätt, eller också hade vi tur....:angel:
Gå alltså inte tillbaka samma väg som du gick ut!

Vad bra! Jag hittade inget sådant i min närhet och känner inte heller någon jägare. Hittade då också klöv för 10 kr på blocket :) så för den som har svårt att få tag i klöv kan kolla där :)

Och precis som i vanliga personspår utan blod: Kom ihåg att gå tillbaka till spårstarten i en vid lov på avstånd från spåret! Du kommer att ha blod under skosulorna och traskar du tillbaka intill spåret eller korsar det, kan det bli knepigt. Jag klantade mig en gång och korsade mitt eget blodspår på väg tillbaka (!!!) men då hade min hund spårat mycket innan och fixade det på nåt sätt, eller också hade vi tur....:angel:
Gå alltså inte tillbaka samma väg som du gick ut!

okej, bra att veta, han ska ju som sagt göra rätt och tycka det är kul i dag, svårare får det bli sen, :)

Då förstärker du ju lukten och upplevelsen av ett skadat vilt som du spårar, klövar kan man få tag på av jägare om man får tag från jägare, eller en person som tarhand om trafikskadat vilt, om man får tag på flera så släng dom i frysen så du "klarar" dig ett tag blod kan man få tag på ett lokalt slakteri,
Lycka till, det är hur kul som helst,
efter ett tag kan du lägga spåret längre tid före du spårar och så småning om dagen före och sedan i regnväder så blodet blandas ut och så det blir lite svårare, men en sak i taget.

Ett tips är att göra iskuber av blodet, beroende på hur långt spår jag ska lägga tar jag fram så många iskuber som behövs och tinar.

Jag hänger upp snitslar i träden/buskarna för att komma ihåg spåret.

Kom också ihåg att binda fast klöven ordentligt så den inte får ben och vandrar iväg:angel:

Tanken är ju att hunden ska följa klöven, och blodet är en hjälp för att ta "rätt" klöv, för mig som har hunden som eftersöks hund i praktiken så är det helt otänkbart att spåra utan klöv, däremot skulle jag kunna spåra utan så mycket blod. ;) Om man använder flaska så sprids ju blodet ganska så brett och blir svårare för hunden att veta vad den ska följa.

För våra hundar så har själva klöven varit den bästa belöningen, förutom vårat beröm då. Våran gamla hund blev dock en aning förvirrad när han en period hade gått många "riktiga" eftersök och hittat hela älgar och rådjur och sedan fick gå en lagt spår med bara en klöv, han försökte leta vidare efter restän av djuret. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 258
Senast: ElinAgnes
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
  • Låst
Hundhälsa Eftersom min lilla vovva börjat tycka jag är jäääätte tråkigt när jag är borta hela dagarna och inte hinner aktivera henne som innan...
Svar
14
· Visningar
5 489
Senast: lillebill
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
3 024
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka