Hur ska jag komma igång?

P

puppe

Hej!
Jag har ridit som barn,så grunderna sitter.
Ivåras köpte vi en fjording och vi red lite smått barnen och jag.Kändes först väldigt stelt och konstigt.Förstås!Man har ju blivit äldre så att säja:angel:
Så en dag började det kännas att ahaa ,det här går ju bra.
Samma gång rusar hästen i sken ,tvärvänder till höger och ja ni vet ju var jag blev....på marken till vänster med armen av ovanför armbågen.AJ!!
Det här var i början på maj och nu blir det snart dags för mig att få börja rida igen:crazy:
Men nu är det faktiskt så att ju nämare den dagen kommer desto osäkrare känner jag mig.Jag VILL rida ,men vet inte hur jag ska komma igång utan att vara rädd för att flyga av igen.Till saken hör att vår häst gjort samma fula trick två gånger till.Ena gången med min 11 åriga dotter på ryggen i full galopp ut på en grusväg och en annan gång då en kompis red inne på banan.Alla gånger har vi försökt skänkla på till trav.Kan han ha ont eller vad flyger det i denna genomgoa häst ibland???
Oj det här blev långt och svamligt:o Hoppas ni fattar något överhuvudtaget.Snälla svara någon.............

Sv: Hur ska jag komma igång?

Jag känner igen det där, när min pålle kom till oss var hon riktigt svår att rida ut med. Hennes specialgrej var att galoppera helt lugnt framåt, bli livrädd för nåt, ställa sig på bakbenen och snurra ett halvt varv för att sedan galoppera åt andra hållet. Till en början hamnade jag på backen (och en gång i ett lerigt dike:p) flera gånger. Mitt sto höll på så bara för att hon var ouppfostrad, nervös att vara på nytt ställe och hade alldeles för mycket energi. Hon är den extremt spattiga typen! Det jag kan säga är att efter ett tag lär du känna din häst och dess rörelsemönster så väl att du är beredd på det där kastet innan det kommer. Nu när du ska börja rida igen tycker jag att du kan försöka låna en westernadel ett tag. De är lättare att sitta kvar i eftersom man kan ta tag i hornet. Är det så att din häst "snurrar" när ni gör samma rörelse? I så fall är det säkert något som stör honom, eller helt enkelt att han lagt till med olaten att bråka i just den situationen. Hör med de förra ägarna om han/hon gjort så med dem. Vet de inget om det kan du väl rida för en tränare och be denne iaktta hur hästen beter sig. Lycka till!

Tack för ditt svar!Känns redan bättre:bow:
Jo jag har själv funderat på en westernsadel,ska höra mig för.
Vad menar du med snurrar?Förlåt om jag är trögtänkt:confused::o

Hej igen! Hoppas att du fått tag på en bra westernsadel och att du känner dig tryggare nu. Med snurrar menar jag att vända väldigt snabbt "på" bakbenen, tror det finns en westerngren där hästarna ska göra så:rofl: Jag uttrycker mig nog lite klumpigt, men hoppas du förstår vad jag menar :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar