Hur ska jag klippa manen?

E

ellenherm

Jag undrar vilket det bästa sättet är att klippa min hästs man?
Hon har ganska smal hals, ädelt byggd. Ska man rycka/klippa rakt av?
Vilket ser snyggast ut? Vill gärna ge illusionen att hon har lite mer hals.

Tack på förhand :laugh:
MVH Ellen

Sv: Hur ska jag klippa manen?

det finns sax som gör att man kan klippa manen utan att den "krullar" upp, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men fult är det garanterat.
sätt in bild på din häst så att man får sig en bild i huvudet på vad som kan passa. Annars brukar kort man ge större hals.

jag hade ryckt den kort- kanske lite för kort så den blir lite " på sniskan" om du förstår vad jag menar...:)

jag klippte min hästs man i somras... hon har tunn hals och visst gav den nya frisyren illusionen av att halsen blivit tjockare...

jag klippte min hästs man i somras... hon har tunn hals och visst gav den nya frisyren illusionen av att halsen blivit tjockare...

asså vilken söt mule!! jag vil bara pussa på den!!! :p:o:D:d
och vilken skillnad det blev...

jag rycker manen på min häst kort och ganska tunn om man jämför med vad den är annars.. busman får hon ha min pärla, som står och spretarlite utåt och framåt, tycker det är fint och ger nog illusionen av en bredare hals om man vill det :)

Kan du klippa snyggt - klipp den.
Kan du rycka snyggt - ryck den.

;)

Jag klipper min hästs man, hade tänkt låta den växa ut men det fick klippas härom dan, hon tycker inte om att ryckas!

Men tänk på att om du klipper, så får man ofta trixa i ett par dagar med att få den helt rak, här är min som klipptes - sedan
skakade hon på huvudet och några små strån tittade fram, då får man gå fram med saxen igen.

Brukar räcka med ett par dagars fintrim :)

Stella1-18.jpg

Halsen ser i alla fall tjockare ut.

Klipp INTE för kort, det är otroligt fult när manen är för kort och lägger sig över på andra sidan, eller står rakt upp :eek:

Senast ändrad:

Klipp INTE för kort, det är otroligt fult när manen är för kort och lägger sig över på andra sidan, eller står rakt upp :eek:

Som stubb menar du? :angel:

Stubb ger onekligen ett intryck av en större hals i alla fall. Hittade ingen bra "före"-bild, men man ser lite ändå.

13931543.jpg

16725102.jpg

14950703.jpg

Lite pill med att få till bågen så att den bidrar till illusionen om tjockare hals, på mittenbilden har jag inte riktigt lyckats. Men det brukar ge sig efter lite pill. :p

Nej inte som stubb, det är fint på rätt häst.

Men när man klipper den löjligt kort, för lång för stubb och för kort för liggande man. Det är väldigt fult :angel: :p

Stubb vill jag inte ha, för hon har så tjock och fin man :)
men lislolaslo - det blev verkligen jättesnyggt! klipper du manen helt rak eller har du kortare i början eller slutet,
eller vad man ska säga? :) och klipper du endast , eller rycker du också?

jag klipper endast, håller saxen uppåt så att kanten inte blir spikrak à la gustav vasa-frisyr ;) klippte manen jämnlång och rak, men vill ju ha lite hackiga kanter så att det inte ser helt spikrakt ut så att säga

kul att ni tyckte det blev fint :)

okej tack så mycket :)
testade för ett par dagar sedan, klippte ungefär så fast inte riiiktigt lika kort. men jag blev nöjd! :)
tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: MayGrace
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 822
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka