Hur ska jag hantera unghästen när han gör såhär?

S

smiling_sun

Min 4 åring måste tömköras varje dag, enligt veterinärens order. Han har kissing spines och ska bygga muskler genom tömkörning. Han älskar det! Men när jag ska ut i skogen (vilket är nödvändigt) så är det stopp. Han vill inte, om det inte är andra hästar med, då är det världens roligaste och då vill han knappt vända hem! :D Men eftersom de andra i stallet inte är så förtjusta i att rida i skogen så måste jag ge mig ut själv. Vi kommer en bit och sen kastar han sig oftast om när han tror att jag inte är beredd, och försöker springa hem. Går jag på med pisken slår han mot mig, en gång, och sen går han fram igen. Efter några steg är det samma visa igen. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Vill ju inte använda pisken, men inget annat funkar . Det är en smart häst som vet hur han ska göra. Jag vet att han inte har ont,eftersom han aldrig gör såhär om man är i padocken eller man har med annan häst. Han gör allt för att vända hem. Vad ska jag göra? Kan ju inte vara i padocken varje dag. :confused:

Sv: Hur ska jag hantera unghästen när han gör såhär?

vilka elaka stallkompisar.. dom kan väl följa med ut någon dag iallafall.. hästarna deras kan juh inte tycka det är roligt att harva runt på en bana hela tiden..

annars får du väl hänga på banan då och be de andra flytta sig.. vill ingen följa med dig ut så får dom trängas på banan istället då..

Kan du få med dig någon människa, om än ej till häst, som iallafall kan gå framför/brevid honom, tills han byggt upp självförtroendet att gå "först" på egen hand?

ser det som en typisk unghäst/otrygghets grej, att han inte vill gå "själv", det blir ju ytterligare förstärkt som sagt just att man går bakom med töm en bra bit bakom hästen.

det kanske går att ha med sig någon några gånger, och sen kan du hålla dig till samma skogstur ett tag, som han då är van vid och känner igen?

BeastieBabe skrev:
vilka elaka stallkompisar.. dom kan väl följa med ut någon dag iallafall.. hästarna deras kan juh inte tycka det är roligt att harva runt på en bana hela tiden..

annars får du väl hänga på banan då och be de andra flytta sig.. vill ingen följa med dig ut så får dom trängas på banan istället då..
Det är såhär att det är bara 2 tjejer i stallet som har häst förutom jag, och den ena tjejen ligger på sjukhus och hennes häst är under behandling för kotledsinflammation. Den andra tjejen rider ut med mig ibland, men vi är i stallet på så olika tider. Jag vill helst ut med pållen i skogen 5 av de sex dagarna han tränas i veckan. Vi har ju så mycket backar i skåne! :)

mackan skrev:
Kan du få med dig någon människa, om än ej till häst, som iallafall kan gå framför/brevid honom, tills han byggt upp självförtroendet att gå "först" på egen hand?

ser det som en typisk unghäst/otrygghets grej, att han inte vill gå "själv", det blir ju ytterligare förstärkt som sagt just att man går bakom med töm en bra bit bakom hästen.

det kanske går att ha med sig någon några gånger, och sen kan du hålla dig till samma skogstur ett tag, som han då är van vid och känner igen?
Ok, ska försöka det.. Men om jag inte har någon som kan följa med mig, kan jag kanske då själv gå fram till han och leda han en stund? Hmm ska prova.. Tack!

Kan du inte tömköra på banan och leda i skogen till en början, och ta chansen när du får sällskap med dig ut. Det är en typisk unghästgrej att vilja vända hem, tryggheten och flocken är därhemma. Om matte (som förhoppningsvis har en flockstatus högre än hästen) gå före brukar det vara okej och de blir modigare, och sen efter X tid kan man få dem att gå fram först.

Jag vänjer mina unghästar från SPÄD ålder att gå på 'utflykter' och har sällan problem med att de inte går fram vid tömkörning (en när de börjar tömkörs som 1½ - 2 åringar). Valacken (köptes som fyraåring) däremot fick jag 'hålla i handen' ett bra tag efter att han kom till mig, men med tid och träning så löste det sig och han stolpade glatt och självsäkert på.

Led gärna bara en bit om det hjälper, men JAG har svårt att se skillnaden i arbete på om du leder honom eller om du tömkör honom och han iaf vill gå hem, så ur veterinär synpunkt borde det inte göra någons killnad om du så måste leda honom hela passet. Annars kan du ju leda honom OFFROAD, det är bra träning om något (för matte med :devil:)

smiling_sun skrev:
Min 4 åring måste tömköras varje dag, enligt veterinärens order. Han har kissing spines och ska bygga muskler genom tömkörning. Han älskar det! Men när jag ska ut i skogen (vilket är nödvändigt) så är det stopp. Han vill inte, om det inte är andra hästar med, då är det världens roligaste och då vill han knappt vända hem! :D Men eftersom de andra i stallet inte är så förtjusta i att rida i skogen så måste jag ge mig ut själv. Vi kommer en bit och sen kastar han sig oftast om när han tror att jag inte är beredd, och försöker springa hem. Går jag på med pisken slår han mot mig, en gång, och sen går han fram igen. Efter några steg är det samma visa igen. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Vill ju inte använda pisken, men inget annat funkar . Det är en smart häst som vet hur han ska göra. Jag vet att han inte har ont,eftersom han aldrig gör såhär om man är i padocken eller man har med annan häst. Han gör allt för att vända hem. Vad ska jag göra? Kan ju inte vara i padocken varje dag. :confused:

Att sparka mot dig är något som hästen inte i något läge får göra. Låter som om ni har problem med vem det är som bestämmer. Det låter som så många andra svar här på Buke. Men så är det. Lär dig hur du kan från marken träna din häst till att respektera dig och aldrig bli farlig för dig. Den respekt du sedan har följer med dig var du än befinner dig runt din häst. Bakom, framför eller på ryggen.

Hästar skall varken bitas eller slå.

Hälsning Maja

du kan ju även tömköra honom vid sidan av dig. då blir det ju nästan som att du är ute och går med honom, för då stannar han väl inte?

Tinen skrev:
du kan ju även tömköra honom vid sidan av dig. då blir det ju nästan som att du är ute och går med honom, för då stannar han väl inte?

INTE med en unghäst, speciellt en som visat tendenser att slå mot matte redan! Alldeles för stor skaderisk.

Ja pröva att leda honom, som sagt, tycker inte det är konstigt med en unghäst snarare ganska vanligt att den beter sig så, dvs är rädd för att gå först "själv".

säger också som Alexandra, att det är nog marginell skillnad mellan att promenera effektivt med hästen vid hand i skog och mark, och att tömköra i skog och mark... så med andra ord kanske du helt enkelt ska promenera tills du och hästen byggt upp förtroendet för terrängen och hästen litar mer på dig och sig själv? om du varvar med att tömköra i padock där du kan jobba honom i töm utan problem, så tror jag det blir precis lika bra träning för honom som bara vid töm.,, särskilt om han ändå är så hoppig och spänd vid töm ute, och det blir bråk och konflikt.

önskar er lycka till!

menar ju givetvis att du ska gå vid sidan av honom precis som man gör när man leder!! det fungerar fortfarande utmärkt att tömköra även om man är vid hästens framben. tömmarna löper ju genom ringarna på gjorden.

Led honom ut i skogen tills ni vänder hem. Då kanske det går att tömköra ,för hem vill han ju gå. Antagligen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 973
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama