Hur ska jag hantera min unghäst?

S

smiling_sun

Har några problem med min unghäst. Han är 4 år hbl/fbl. Häromdagen skulle jag longera på ett fält utanför stallet, det gick väl bra, tills de andra i stallet började ta in några hästar och han blev helt galen och försökte slita sig. Han har alltid haft problem med att bli lämnad själv, men har blivit bättre. Jag försökte då strunta i han och fortsätta som vanligt, men han skulle bara bort till stallet.Han blir verkligen arg, frustrerad, och jag får ingen som helst kontakt med honom. Har tränat mycket ledarskapsövningar med honom och det går bra, men när något sånt här händer så är allting glömt. Han till och med siktar på mig för att sparka och stegrar sig. Hur tränar jag bort sånt här och hur ska jag göra när han gör såhär?

Sv: Hur ska jag hantera min unghäst?

Vad händer om du tar/halar in honom och leder honom några varv för att sedan släppa ut honom igen?
Min 2-åring har lite skutt och hopp för sig men hon ger sig om man gör så.

Han blir arg och irriterad på mig... Men jag antar att det växer bort med tiden, som allt annat! Men det är ändå jobbigt att han är så beroende. Kan ju tillägga att det är värst nu när stona är brunstiga, och det är mest ston han måste ha koll på! ;)

Att longera en unghäst på ett stort fält, och med hästar runtomkring som förflyttar sig är ganska upplagt för problem. Det ställer ganska stora krav på hästen att klara av att hålla sig lugn och vara trygg med bara matte/linföraren då.

Så kan du hägna av fältet så det blir en liten mindre del, eller longera någon annanstans, tills ni kommit lite längre och är bättre rustade för dylika situationer?

Det kommer en dag när han kommer att klara det där utmärkt, men just nu kanske det är för mycket för honom, och att då ta ner det till en nivå han faktiskt kan hantera, och försiktigt öka därifrån borde lösa problemet.

När det gäller ledarskapet är det nog bara att nöta på, nu vet jag inte vad för övningar du gjort, men hur är det med den vardagliga hanteringen, fungerar den prickfritt?

Med en mentalt stark unghäst får man vara ännu nogrannare än man ändå är med hästen att markera att man är ledaren på de "små" planen, och vinna mark därigenom. det ställer krav på dig att vara oerhört disciplinerad och konsekvent. Buffar han på dig visar du att det accepterar du inte, tar han ett steg fram i stallgången när du sagt att han ska stå still, så blir det att backa ett steg. osv osv...

jag har själv en fullblodsvalack med mycket starkt huvud, som med jämna mellanrum testar gränser och "kollar" vart vi står rangmässigt. Jag jobbar mycket med honom när det gäller tydlighet, regler och konsekvent behandling. En sak jag brukar göra är tex att flytta runt honom lite i stallgången på kommando, han ska maka på sig i boxen utan att man ska behöva trycka och styra och ställa, osv. Efter att jag tömkört vilket jag gör någon gång i veckan så passar jag på efter passet att ha honom på en lång lina och sen går vi i loopar och sicksack och svängar hit och dit på ridbanan, han ska gå EFTER och bakom mig, och vända på slakt rep så fort jag vänder. När jag tvärstannar stannar han bakom, när jag låtsas svänga åt ett håll och sen ändrar mig och går åt andra följer han osv.Det funkar jättebra, dessutom tycker han det är roligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar