Hur ska jag hantera henne?

Isituss

Trådstartare
Min mamma har en blandis (schäfer, tervueren och grand danois) på 5 år. Tik. Mamma menar på att hon är understimulerad, och att det är där problemet sitter. Jag menar att hon är dåligt uppfostrad i grunden. Att hon då är understimulerad ovanpå det är inte det bästa. Men så är nu fallet.

Normalt sett är det mamma som hanterar, då det är hennes hund, och jag träffar bara hunden i hemmet. Men nu på sista tiden då jag börjat ta promenader för att komma igång ingen efter en operation, har jag tänkt att jag lika gärna kan ta med hhunden. Problemet är bara det att jag bara pallar gå 1.5 km med henne och sen får jag gå hem igen för att hon är så jävla jobbig:meh:

Dels drar hon. Det funkar när jag har henne lös för då är det precis som att hon fattar att hon ska gå bredvid mig, men eftersom hon kan sticka om hon får syn på något vågar jag självklart inte gå med henne lös! Nu har jag istället använt ett sånt koppel jag fäster tvärs över axel-mage. Det funkar ok, bra mycket bättre än vanligt koppel, men fortfarande inte bra. Men hur ska jag hantera detta? Hur ska jag korrigera henne? Som sagt är det mamma hund, och därför vill jag inte träna för att hon ska bli bättre, jag vill bara hantera situationen bättre.

Sen när det kommer till hundmöten, eller möten över huvud taget, reser hon ragg, morrar, hoppar skäller etc. Jag tror inte att det är ett aggressivt beteende utan ett exalterat beteende + dominans då jag får en känsla av att hon är hög i rang. Hur gör jag i denna situationen? Även detta är ju inte jag vill jobba med varje dag utan bara hantera när det uppstår.

Hoppas ni förstår vad jag menar! Vill inte skämmas för min mammas hund längre:yuck:

Sv: Hur ska jag hantera henne?

Hur ser hundens vardag ut? Hur mycket motion får hon? Tränas hon något? Kurser? Träffar hon andra hundar som hon leker med? Är hon ensam mycket?

Det är ju iaf två rätt aktiva raser som behöver en hel del stimulans i henne.....

Sluta ta med henne ut om du inte vill träna för att det ska bli bättre.

Det är helt enkelt inte schysst att ta med en understimulerad & otränad hund ut och ställa en massa krav med hjälp av korrigeringar, utan att ge en chans till förståelse för vad det är du vill att hon ska göra.

Som sagt är det mamma hund, och därför vill jag inte träna för att hon ska bli bättre, jag vill bara hantera situationen bättre.

Varför inte? Om du vill kunna gå ut med hunden utan att skämmas har du väl inget val, det är ju tillsammans med dig hon ska bete sig annorlunda. Du kan mycket väl lära hunden hur hon ska uppföra sig tillsammans med dig, om din mamma sedan vill göra annorlunda är det upp till henne.

En vuxen hund som inte fått lära sig basics kräver två saker. Dels behöver den respektera dig som en intressant och viktig person som är värd att lyssna på. Sen behöver den lära sig hur den ska få del av de åtråvärda belöningar och resurser som du har.

Jag är liten, har två starka hundar och lite ont här och där i min kropp, därför är drag i kopplet absolut förbjudet i min värld. Man kommer inte ett steg framåt någonsin om man drar i kopplet. Det betyder ibland att vi står still ganska länge innan vi kan gå framåt.... Eftersom jag inte kan ställa så höga krav på valpen får han gå lös mycket, men i kopplet är kraven alltid att inte dra. Eller, han får dra hur mycket han vill men då kommer han ingenstans.

Jag har använt den metoden på ett antal hundar varav en del bara varit tillfälliga gäster i familjen, och i samtliga fall har hunden ganska snabbt fattat poängen om man stannar mitt i steget och blir stående till hunden tar kontakt. Det är första gången man måste ha oändligt med tid på sig, men när hunden väl har börjat se sambandet mellan slänga sig fram i kopplet och det roliga tar slut går det ganska fort för den att fatta.

Hundmöten mm är sedan en fortsättning på samma tänkande. Relation, bra belöning, ställa krav på hunden men också låta det löna sig stort att vara dig till lags.

Jag skulle nog inte stå ut med en odräglig hund bara för att det var min mammas. Om jag skulle hantera och gå ut med hunden skulle den få acceptera mina regler och inte tvärtom.

Prova med att vända o gå åt andra hållet när hon börjar dra. Och så samma sak igen o igen o igen..........du kommer nog inte så långt de första gångerna utan kommer nog mest att gå fram o tillbaks på samma ställe. Beröm när hon gör rätt = inte drar. Även om det bara är 2 sekunder i början.

Hon verkar vara osäker vid hundmöten. Så försök att du håller koll så att du märker mötande hundar långt bort. Och så testa skvallerträning. Hunden ska hålla koll på dig istället för på hunden som är på väg. Prata med henne och ha en påse små godisbitar med och ge henne. Då blir det snart så att när hon ser en hund så kommer hon att titta på dig och be om godis istället för att bry sig om den mötande hunden. I början ska hunden vara långt borta och helst inte komma ända in på. Kan du med hjälp av nån kompis arrangera så att den går med sin hund 50 m bort fram o tillbaks och sen någon meter närmre för var gång?

Du vill inte hjälpa hunden med träning, men du kan tänka dig att korrigera henne.
Låter lite paradox i mina öron.

Håller med de andra, låt hunden vara eller hjälp den. Varför inte gå en kurs tillsammans.

Kl

Försöker svara alla. Hennes vardag är i princip nada. Jag kan tycka att hon skulle behöva komma till ett hem med aktivering och stimulans, men det är inget jag skulle våga prata med mamma om. Hon vill ju dessutom skaffa en till hund, av väldigt oklar anledning :(

Det jag menar med att jag inte vill jobba med henne, är att jag vill inte behöva ta mig till mamma flera dagar i veckan och träna med vovven bara för att jag ska kunna ta en vettig promenad. Det jag är ute efter är det som jag tror Sörlatungu menar. Jag vill ju veta hur jag ska göra för att hon åtminstone ska respektera och lyssna på mig. Eller är det bättre att då helt enkelt bara låta henne vara och så går jag ut och går själv?

Kl

Försöker svara alla. Hennes vardag är i princip nada. Jag kan tycka att hon skulle behöva komma till ett hem med aktivering och stimulans, men det är inget jag skulle våga prata med mamma om. Hon vill ju dessutom skaffa en till hund, av väldigt oklar anledning :(

Det jag menar med att jag inte vill jobba med henne, är att jag vill inte behöva ta mig till mamma flera dagar i veckan och träna med vovven bara för att jag ska kunna ta en vettig promenad. Det jag är ute efter är det som jag tror Sörlatungu menar. Jag vill ju veta hur jag ska göra för att hon åtminstone ska respektera och lyssna på mig. Eller är det bättre att då helt enkelt bara låta henne vara och så går jag ut och går själv?

Det är ju lite av ett projekt att få en hund som 1) har dragit i kopplet hela sitt liv och 2) är understimulerad att helt plötsligt sluta dra, utan att faktiskt lägga tid på träning sas. Hunden har ju ingen aning om vad som förväntas av henne, och att korrigera då kommer antagligen bara att skapa frustration och inte förståelse.

Alternativet kan ju vara att köpa en wgw-sele och samtidigt på promenaderna ta med ngt gott godis o belöna henne varje gång hon inte drar eller faktiskt tar ngn slags kontakt med dig. Det är ju inte "träning" i den bemärkelsen att det tar en massa extra tid, utan gör bara att hon, när du väl tar med henne, uppskattar att vända sig till dig för belöning och då drar hon förhoppningsvis mindre i kopplet.

Men som sagt; vill du absolut inte försöka träna så är det nog bäst att inte ta med henne. Dragandet i kopplet handlar inte så mkt om respekt och det är dessutom något man snällt får förtjäna, genom samarbete, träning & att vara en schysst individ samt en resurs för hunden. Inte genom korrigeringar. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 683
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar