Hur ska jag göra?

Solvira

Trådstartare
Jag har haft medryttare ett par månader på min häst nu (ett par 4 månader eller så) och vi kom från början fram till att hon skulle betala 200/mån eftersom han var ur kondis. Det är väl drygt två månader sen jag gav henne mitt kontonummer och inga pengar har betalts, och jag har inte haft hjärta att påminna henne.

FÖR ATT hon har varit en enorm hjälp för mig! Hon är trevlig, hanterar min häst bra och har mockat åt båda mina hästar nu när jag har haft en pajj handled de två dagar i veckan hon varit ut. Jag är väl inte nöjd med allt, men överlag är hon en toppen tjej.

MEN nästa vecka kommer jag att åka och prova ut en ny sadel, och det blir mycket pengar för mig att punga ut. Han har vuxit ur den sadeln som jag tänkt att hon skulle få använda (en sadel på 20 tusen plus blir väl lite rädd om, och även om jag litar på henne så kan ju vad som helst hända...) så hon kommer bli "tvungen" att använda den nya sadeln. Samtidigt vet jag att har jag en ordentlig sadel så kommer jag kunna rida ordentligt igen (jag får ont i ryggen av att rida barbacka) och jag kommer satsa på att få honom i tävlingsform igen, för det är ju vad jag vill. Så han kommer ju bli mer "användbar" för henne på många sätt.

Hon får rida hur hon vill så länge det inte skadar hästen, inga begränsningar alls. Hon får träna/tävla om hon vill, och i vilken gren hon känner för i stort sett (dock kommer det vara en dressyrsadel vi skaffar nu). Kort sagt, hon har hästen som sin egen de dagar hon vill (två dagar är vad hon valt, jag har sagt att hon får komma ut hur hon vill i stort sett).

Så nu till frågan. Kan jag göra så att jag ber henne betala lite mer f.r.o.m. att vi får en ordentlig sadel? (Även hon är dressyrryttare, så även om vi fixar hoppsadel så kommer ju hon föredra att rida i nya dressyrsadeln.) Självklart kommer hon inte få betala för de här månaderna, och jag kommer också säga att hon inte behöver mocka åt båda mina hästar längre heller.
200 kom vi överens om från början eftersom han var ur kondis, så skulle vi prata om det sen när han gick att rida "precis som vanligt" (d.v.s. att man inte blev hindrar av kondition, eller hoppsadel i dressyrarbete o.s.v.)
I såna fall skulle det väl handla om 400/mån, vilket jag tagit av mina gamla medryttare.

(Kan väl tilläggas att förmodligen kommer han att flyttas till anläggning i vinter också, nu bor vi i ett privatstall utan direkt ridbana men med mycket fina vägar, ängar att rida på.)

Ge mig lite input, snälla! Jag var från början inte säker alls på att jag skulle vilja ha medryttare när jag kom igång igen, men den här tjejen är jättetrevlig.

Min tanke är lite den att man kanske blir lite försiktigare om den nya sadeln om man betalar lite mer? 200 är en skitsumma, det var mer symboliskt som jag sa det. Jag hade inte mage att begära 400 från början för en häst som var ur kondis helt enkelt.

Tilläggas bör väl att vi bor i Uppsala, och andra jag känner med mindre utbildade hästar och unghästar o.s.v. tar mer betalt än 400. :)

Sv: Hur ska jag göra?

Det är inte lätt att hitta bra medryttare, så håll hårt i henne om hon verkligen är "den rätta". ;)

Dock har du rätt i att 200 kr inte är mycket, och jag blir lite skeptisk när jag hör att hon ännu inte betalat något. Säg helt enkelt som det är, dina krav är inte mer än rimliga!

Senast ändrad av en moderator:

Fast att vara medryttare ska egentligen inte kosta något.

Men jag förstår att det är bra med ett tillskott en gång i månaden. Påminn henne lite när det passar.

Vem har bestämt det? Det är väl upp till var och en vilka regler och villkor man sätter upp? Antingen accepterar man att betala eller så hittar man en annan häst. Hade jag varit medryttare hade jag gärna betalat en slant, dels för att det hade kostat mig ändå om jag tex velat rida på ridskola eller haft egen häst och dels för att jag som medryttare kan ha mer att säga till om om jag betalar. Hade jag själv behövt medryttare hade jag nog valt att inte ta betalt eftersom jag skulle vilja bestämma en hel del. Men som sagt det finns inga regler om hur man ska göra utan det är en överenskommelse mellan ägaren och medryttaren.

Solvira, om du har sagt att det ska kosta en viss summa från början så ska du självklart ta upp det med medryttaren. Säg som det är att du inte velat kräva pengar eftersom hon hjälpt till så mkt men att det var sagt att det skulle kosta och att du nu vill ha betalt eftersom du inte vill ha lika mkt hjälp.

Det är ju en hjälp för dej? Hur hade det gått utan henne? Kanske skulle du egentligen betalat henne den här tiden?

Förstår att du behöver pengar, (vem gör inte det?:crazy:) men du har som jag förstått det fått hjälp med att sätta igång honom. Riktigt bra medryttare brukar inte betala, ofta, de har hästar att rida ändå. Är hon en pärla kan hon säkert hitta andra hästar att rida gratis, för riktigt bra medryttare växer inte på trän...:cool:

Men om du nu egentligen inte behöver henne så, ja då kan du ju erbjuda att hon får fortsätta mot betalning, men risken är kanske att hon slutar då. Men behöver du henne inte längre gör det ju inte så mycket.

Först måste jag säga att det är dålig stil av henne att inte betala det ni kom överäns om, 200 kr /månaden för ca 8-10 dagars ridning är ingenting.

Men säg till henne att dels så är hästen i kondition nu (om den är det) och dels så kommer en ny dressysadel skaffas som hon får använda, sen kan du om du vill pika in att hon inte har betalat för sig för de andra månaderna, så nu skulle du vilja ha 400 kr i månaden (som inte häller är en stor summa) i förskott (alltså majs betalning ska vara inbetalad senast den 30/4).

Först måste jag säga att det är dålig stil av henne att inte betala det ni kom överäns om, 200 kr /månaden för ca 8-10 dagars ridning är ingenting.

Men säg till henne att dels så är hästen i kondition nu (om den är det) och dels så kommer en ny dressysadel skaffas som hon får använda, sen kan du om du vill pika in att hon inte har betalat för sig för de andra månaderna, så nu skulle du vilja ha 400 kr i månaden (som inte häller är en stor summa) i förskott (alltså majs betalning ska vara inbetalad senast den 30/4).

Ja det är ju jättesnällt att först låta medryttaren hjälpa till att ta upp hästen i kondition och sen kräva mer pengar för att hon gjort det hon skulle?

Ja det är ju jättesnällt att först låta medryttaren hjälpa till att ta upp hästen i kondition och sen kräva mer pengar för att hon gjort det hon skulle?

Men medryttare är ju inte medryttare för att h*n vill hjälpa hästägare, medryttare är medryttare för att h*n vill få rida och pyssla om hästar.
Att detta kostar en slant i månaden är för mig helt logiskt.
Medryttare är "hästägare" några dagar i veckan.
För dessa dagar i veckan borde en medryttare enligt min åsikt betala för att få ha hästen för sig själv.
Logiskt för mig.

Det skulle inte vara särskilt snällt, OM det var så jag gjorde, nej. Men hon rider honom två dagar i veckan, och håller fortfarande på att lära känna hästen. De tär jag själv som jobbar mest på att få upp konditionen, med henne får han mest komma ut och röra på sig.

snorleif> Nja, "den rätta" är hon inte... Jag är väldigt petig och saknar en hel del för att känna det. Men hon är trevlig, som sagt! :)
Jag har tänkt att hon kanske inte har betalat än för att hon tycker att hon hjälpt mig så mycket. Visst har hon hjälpt till, men det är långt ifrån allt som "behövts" göra som hon gjort. Jag är glad för det lilla, men det hon gjort för mig är det jag krävt av alla mina medryttare, minus den extra boxen som blivit mockat (som är extremt lättmockat däremot, hon kissar på ett ställe och bajsar på ett ställe, det tar en halv minut extra att mocka den boxen :p ).

Tulpansultan> Där har vi tydligen olika åsikter. Skötare tar jag inget betalt av, men mina medryttare får så fria tyglar och jag vill att de ska ta hand om hästen "som sin egen" de dagar de har den, och då får man ju också betala lite. 200 är skitsumma av de tusenlappar han kostar per månad, så det är ju i princip gratis. :)
Sen tycker jag det är en konstig inställning att nån ska sponsra en annans intresse. Jag skulle själv aldrig förvänta mig att få rida nån annans häst utan att betala för mig.

gunhild> Ja, jag funderar på det... Även om hon är jättetrevlig som person så känner jag att det gör lite till och från att ha medryttare. Jag behöver dessutom verkligen pengarna, så ska jag vara ärlig så är DET den största anledningen till att jag skulle vilja ha medryttare i så fall.

flashlight> Utan henne hade det gått finemang också, jag har en underbar pappa som är mer hjälp än vad medryttaren varit faktiskt. :)
Nej, jag har inte fått hjälp med att sätta igång honom av henne. Hon har ofta kommit dagar då jag själv kunnat rida ut med henne, så hon har snarare varit en hjälp att sätta igång andra hästen genom att jag fått visa henne vägarna. :p
Det är därför jag är lite kluven. Visst är hon bra och trevlig, men hon är inte en oumbärlig "pärla". En sådan pärla har jag redan (till andra hästen) så jag vet att de ska man inte släppa taget om!
En pärla för mig är någon som visar sig vara en tillgång för mig genom vad som helst- utveckla hästen, hjälpa till med saker jag inte sagt bara för att de tycker det är roligt att vara i stallet eller vad som helst. De där små extra sakerna som man bara känner "men gud, hon VILL verkligen ta hand om min häst och lägga ner tid!". Den känslan jag fått av denna tjej är att hästen kommer få lära henne en del (och då kan han ändå inte supermycket, han är ju ändå tillriden av mig som inte kan särskilt mycket) och att jag kommer få lägga ner mycket tid på att hjälpa henne. Kanske lossnar det, men det är den känslan jag har nu.

Sen gillar jag inte heller att jag fått känslan av att vara en jobbig hästägare bara för att jag från början kunde rida med henne varje gång eftersom jag var sjukskriven (vilket ju var super, då kunde jag ju visa henne omgivningarna!) men nu knappt kan rida med henne alls då jag börjat jobba igen, och har jobbat mycket.

lindgreen> Det är så jag tänker också! Skötare tycker jag är såna som är "till" för att hjälpa hästägaren. De är där som hjälp, inte för att de själva får rida precis som de vill.
Som sagt, mina medryttare får ju nyttja hästen precis som de vill. Och jag har hjälpt till genom att stå och ge henne tips många gånger, ridit med henne hela tiden i början och hjälpt till då och tipsat om hur hon ska tackla situationer på just den hästen. Det blev ett par gånger i början när det fortfarande var vinter som jag stod ute och frös i en och en halvtimme för att hjälpa henne att hitta knapparna.
Så hmmm... Ja, det är ju det här som gör mig osäker. En pärla som ska få rida min häst gratis ska inte "kräva" så mycket av mig, utan då vill jag kunna slappna av de dagar hon är här och känna att hon fixar allt utan min hjälp. Men så känner jag inte nu, utan jag känner att hon egentligen vill ha med mig där och få hjälp.

Senast ändrad:

Usch va kluven jag känner mig! Jag gillar henne som sagt och tycker hon är jättetrevlig och jag gillar att hon faktiskt tar hand om min häst (även om jag kan låta gnällig här). Men jag känner att jag får inte riktigt ut vad jag skulle vilja av det för att låta henne rida gratis, om ni kan förstå hur jag tänker...

Med tanke på vad hon får göra med hästen tycker jag inte 200 eller 400 är orimliga priser.
Hon har honom ju trots allt som sin egen de dagar hon kommer.

Jag skulle nog börja med att ta upp de pengar hon ännu inte betalat. Är hon inte intresserad av att betala de pengarna så kommer hon knappast betala 400kr heller.
Och jag skulle nog INTE höja priset för att jag köpte en ny sadel men absolut om jag flyttade till en större anläggning med bättre faciliteter. Men då är det viktigt att det informeras om det i god tid så att medryttaren får en chans att välja.

Fast något jag inte förstår är varför man ska få betalt för att få hjälp.

Visst det kostar att ha häst, men tiden din medryttare är hos din häst kostar henne tid. Du klarade ju dig utanen medryttare som betalade förut?

Men varför ska någon få rida gratis på någon annans häst när det i alla andra fall kostar? Vill du ha egen häst kostar det, vill du rida på ridskola så kostar det, vill man rida på turridning så kostar det. Sen beror det väl på vilken överenskommelse man har. Jag har ridit gratis som "medryttare" men då hade jag även egen häst och red deras två hästar för att dom ville att de skulle tävla (och det vill de inte göra själva). Jag stod däremot för tävling och tränings kostnader. De behövde min hjälp och därför behövde jag inte betala men samtidigt så var det fina hästar som var välutbildade så hade jag inte haft min egen häst hade jag glatt betalat för att få rida deras hästar. Dessutom så är det ofta så att om man betalar för sig så tar man det mer på allvar, ryttare som rider gratis har en förmåga att komma och gå lite som de vill utan att förstå att det inte kan fungera så. Det är min erfarenhet även om det inte alltid är så.

Det kostar att ha häst.

Att säga att det kostar medryttaren tid, det tkr jag var knas. Det finns väl förhoppningsvis en anledning till varför man vill vara medis?
= att man vill hålla på med hästar och rida och utvecklas men kanske inte har råd med en egen.

Att ha en medryttare som hästen och man själv trivs med är en Win-Win situation.

Som sagt det kostar att ha häst och är man inte supersuper duktig så folk helst kastar åt dig hästar till höger å vänster så då får man vackert betala.

Min åsikt, och jag har ingen medryttare på nån av mina, skulle jag ha det skulle jag ta betalt.

Fast något jag inte förstår är varför man ska få betalt för att få hjälp.

Visst det kostar att ha häst, men tiden din medryttare är hos din häst kostar henne tid. Du klarade ju dig utanen medryttare som betalade förut?

Och jag förstår inte varför man INTE ska betala för en häst som man får använda som sin egen.....

För mig personligen ligger begreppen
"skötare"= betalar inget men är inte självklart att den får rida och isåfall under strikt handledning
"medryttare" = betalar en slant och får då använda hästen som sin egen under ett visst antal dagar per vecka
"halvfodervärd" = betalar hälften av hästens kostnader oavsett om den är ridbar eller ej.
"fodervärd" = har hästen helt som sin egen och betalar hästens kostnader förutom undantagna sådana (ex.vis försäkringen).

Sedan kan man ju ha turen att hitta en medryttare som är bättre (tillför hästen mer) än en själv. Där får man nog vara beredd för att betala för utbildningen, medryttaren lär knappast betala något i alla fall.

Fast det beror ju på medryttaren med. om medryttaren verkligen är till jätte mycket hjälp ser jag ingen anledning till att ta betalt. Men skit samma, det är upp till häst ägaren.

Skrev ni inget avtal?

Det tycker jag mycket väl att du kan göra. Vi tog 1000kr/månad för våran medryttare. Då red hon våran skogsmulle två gånger i veckan + mockade.

det är väldigt olika vad man tycker i den här frågan ser jag...:p

Har ni bestämt innan att det var 200 kr/månaden som gällde så tycker ju jag att tjejen borde betala, har man bestämt något så har man. Om hon dessutom bara rider ett par dagar och du lika gärna kunde klarat dig utan, så får man nog anse att du ska ha betalt för att låna ut din häst till någon som vill rida.

Däremot blir jag tjurig när folk utnyttjar tjejer (ofta unga) som inte har råd med egen häst och som sliter arslet av sig i stallet för att kanske få rida nån gång ibland och sen har mage att tycka att de ska betala för att jobba!!!:eek:

Själv betalar jag för att få hjälp i stallet (mockning, in-utsläpp osv...), rider gör man gratis om man kan sköta sig. Å andra sidan har jag ju själv varit fattig häst-lös och häst-tokig tjej en gång, så jag vet ju hur det är på den sidan av hästlivet....:grin:

Vet du varför inte din medryttare har betalat? Student/arbetslös?
Tanke slog mig när jag läste ditt inlägg att medryttaren som inte betalar 200 kr nu kommer nog sannerligheten inte betala 400 kr heller.
Ta reda först varför h*n inte har betalat.
Sen kan ni diskutera om priset igen.
Jag hoppas att det löser sig för dig

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka