Hur ska jag göra?

Marty

Trådstartare
Flera av er här inne kanske kommer ihåg att jag skrev en tråd för ett tag sedan om min katt som var sjuk och inte åt. Till allas glädje kan jag meddela att hon har tillfrisknat. Efter ett par dagar på kortison piggnade hon till och började äta och sedan har allt gått i rätt riktning. Idag är hon lika pigg som innan hon blev sjuk, men vi vet fortfarande inte varför hon blev dålig egentligen.

Efter hon blev sjuk är det dock ett par saker som inte är som vanligt. Dels så har hon bestämt sig för att hon inte KAN ligga i kattställningen :confused:. Inget större problem egentligen, men något mysko... Det större problemet vi har är att hon vägrar äta den mat som hon åt innan hon blev sjuk. Jag har därför gett henne annan mat som hon vill äta för att hon inte ska sluta äta och bli dålig igen. Dock hade jag ju gärna velat att hon skulle äta den vanliga maten som de andra katterna äter för det känns inte hållbart att ge dem olika mat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen. Jag har alltid resonerat så att en katt inte svälter ihjäl så länge det finns mat. Men med tanke på hennes historia att hon slutade äta och nästan dog till följd av detta så vågar jag inte ta bort maten hon faktiskt äter. Jag är så rädd att hon ska sluta äta igen. Hur hade ni gjort? Låtit henne få som hon vill och extrafodrat henne/bytt till den maten hon äter? Eller hade ni tagit bort den maten hon äter och försökt få henne att gå över till den maten hon åt innan hon blev sjuk? Hjälp mig med era tankar tack, jag är så konfunderad :banghead:
 
Sv: Hur ska jag göra?

För att det inte blir smidigt antar jag är min orsak. De andra katterna äter ju den som Kitty, den sjuka katten, äter, men inte tvärtom. Och de andra äter ju såklart den nya maten eftersom den är mycket roligare. Med andra ord tar den slut så då blir ju Kitty utan mat. Jag har gärna katterna på fri tillgång. Jag anser dock att deras vanliga mat är bättre, så därför tar det emot att byta helt.
 
Sv: Hur ska jag göra?

vad är de för skillnad på nya och gamla maten? kan inte de andra äta den nya maten om du inte kan ha olika foder till katterna.

en katt kan visst svälta ihjäl om de endast serveras ett foder den vägrar äta/äter extremt lite av..
 
Sv: Hur ska jag göra?

Den främsta skillnaden är väl att den nya maten har en lägre kötthalt än det gamla. Mina katter har fått Applaws chicken och Sience Plan junior nu. Juniormaten håller jag på att fasa ut då alla katter är över ett år numera. Den maten Kitty fått för sig att gäller är Purina. Jag har provat lite olika purina (hon fick junior när hon precis började äta igen och numera är det sterilised som hon får). Hon har även fått smaka lite Eukanuba, och det funkar men är inte riktigt lika gott som Purina (gör kanske inte jättemycket, så länge hon äter. Hon lägger ganska lätt på sig). Visst finns möjligheten att byta foder till alla katter, men de har funkat väldigt bra på dessa annars...

Jo, jag förstår väl också att en katt KAN svälta ihjäl, men jag har aldrig varit med om en katt som matvägrat så pass att de blivit sjuka av det. Tidigare om någon har kinkat med maten vid foderbyte har det ändå gått över inom 2 dagar eller liknande, och sen har de glatt börjat äta den nya maten. Jag har aldrig varit med om att katter totalt svält sig själva då de haft tillgång till bra mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp