hur ska jag göra?

Cilla

Trådstartare
jag har fått tag på en rockard och ska köpa bröstsele.

ska jag ha svängel på rockarden och hur ska jag fästa upp rockarden på selen? just nu är den hell slätt på skacklarna, men jag har en händig karl. ;)

sen undrar jag även över draglinor ch svängel. sätter man fast svängeln i stallet och sen i kärran när man selar för, eller fäster man draglinorna bara då?
HUR HÅRT SKA DRAGLINORNA SITTA? (caps lock, orkar inte ändra... :p )

jag har bara kört med rockard och loksele förut, så jag känner mig lite nybörjare!

ch hur vänjer jag lättast in henne med kärra igen? hon är körd (travad) senast 2004 och är en trygg individ.

Sv: hur ska jag göra?

Skaklarna ska ligga löst, den stödjer bara upp vagnen, hästen drar vagnen i linorna.
Svängeln sitter fast i vagnen. Draglinorna ska sitta så hårt att hästen drar vagnen i dem, inte i skaklarna! De ska däremot slacka i nedförsbacke för då tar bakselen i. Det ska va ett samspel mellan grejerna och det får man justera efter hand man kör och man ser hur det funkar.

Hur menar du körd, är hästen travtränad eller körd "som vanligt"? Är hästen "bara" travtränad bör du gå igenom allt frn grunden så den blir van vid linor om benen med mera.

Ta helst hjälp av en kunnig och läst på mer innan du provar nåt du inte e säker på! :) All välmening, säkerhet i första rummet!!

hon är både travkörd och "vanligt". hon är även körd för skogsredskap, så hon har god vana med linor kring ben och olika höjd på skacklar. :bow:

men det är just momentet spänna för som jag är lite bekymrad för. hon har ju inte suttit fast i nått sen 2004 och vill inte att hon ska börja panika! börja med linor, sen lösa skacklar och sist tvärslå och träna på att vända och stanna, det borde väl räcka?

hon är ju körd dagligen i nästan 7 år, så nått borde hon ju minnas. :D

Hästar brukar ju vara kända för sitt minne så jag tror inte hon har glömt bort. Dock kan det ju vara lite känsligt om man inte gör på samma sätt som hon en gång har blivit lärd. Så det är bra att du prova lite i taget som en försiktighets åtgärd om ifall hon reagera på något sätt. Var noga med att de människor som är runt omkring henne när det är dags att spänna för är lugna och vet vad de håller på med. Oroar du dig för förspänningen så könner din häst det och blir orolig av den anledningen. Så det är kanske istället så att det är du som behöver ta ett steg i taget så du får förtroende för din häst? ;) Inget illa ment men ibland kan det faktiskt vara kusken som är mest orolig.

jo men visst är det så!

vi får ta det lilla lugna med linor, lösa skacklar och tvärslå, så får jag bara se hur hon reagerar.
jag känner till hennes uppfödares "förspänningsmetoder" ganska väl, hänge i hennes stall när jag var liten och min häst var ännu mindre, så jag ska ju så klart göra på samma sätt sm hon!.

Inget illa ment men ibland kan det faktiskt vara kusken som är mest orolig.

Skriver under på detta! :laugh:

Lycka till med hästen din, är den så mkt körd så är det nog inga problem!! :)

även körd med släde!
21422553.jpg

vi får bara det som det kommer och ta saken för vad det är å ta nästa steg när det känns bra! blir ju mer hon som får lära mig, än att jag lär henne. :love:

Hoppas det går bra för er!

När vi skulle testa min fjording som inte blivit körd på måånga år så var det verkligen som han kom ihåg exakt. Han gick själv fram och ställde sig tillrätta så vi kunde spänna för vagnen. Sen var det som han hade dragit den efter sig var dag, han bara traskade på alldeles oberörd. Nu efteråt (några år senare) inser jag hur dumdristigt och farligt det var att göra så, för det kunde ju gått riktigt illa. Men tackolov så gick det jättebra och idagsläget körs han med jämna mellanrum.

vi har inte kommit igång än.... :grin:
väntar på selen och rockarden är inte fixad heller. inte så lätt att hinna med allt när man har en 7-månaders ch en gubbe som jobbar borta varannan vecka!

men snart så! :D

tur att det gick bra för, kunde blivit riktigt fult annars. usch... men det är nog så att dom minns så väl vad dom ska göra.
ja menar, en inriden och van häst kan ju vara avstäld i flera år och acceptera att få upp ryttare på ryggen igen, så glömmer gör dom nog inte i första taget!

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur