Hur ska jag göra? *långt*

B

Blinkande

(visste inte om denna tråd skulle ligga på gnägg eller hästvård/hästmänniska)

För ett tag sen blev det bestämmt att min ena häst skulle bli promenadhäst alt avlivas pga återkommande hälta vid ansträgning.

Problemet är att denna häst blir mer än olycklig bara han behöver vila 2 dagar i rad. Han blir orolig och börjar vanka av och an i hagen (oavsett om den är stor eller liten) och i boxen.
Dessutom blir han ganska "elak" och springer över folk och beter sig allmänt konstigt. När jag motionerar honom som vanligt är han världens goaste häst att ha och göra med och ALLA gillar honom. :love:

Så, jag vet vekligen inte hur jag ska göra. Promenadhäst var det som låg närmast hjärtat. Denna häst är min första häst och är väldigt speciell för mig. Mitt livs stora kärlek brukar jag säga.
Nu har han dock stått 2 veckor sen det blev bestämmt att han ej skulle hålla för ridning och det skär i mitt hjärta att se honom så olycklig :cry:
Han blir så avundsjuk på alla andra och så fort en häst lämnar stallet (totalt 35 hästar) börjar han springa runt i boxen och gnägga och väva....

Jag vet inte hur jag ska göra.
Lösdrift är inte en lösning då han inte är så förtjust i att vara ute, tro det eller ej.

Känns egoistiskt att hålla honom kvar i jordlivet. Någon som har några ideer? Hur skulle ni gjort?

Ursäkta att det blev långt :o

:bow:

Sv: Hur ska jag göra? *långt*

det är ju hästen man får tänka på i första hand och trivs han inte med att vara pensionär så är det väl bättre att ta bort honom. jag skulle, om det varit min häst, testa innan jag tog bort honom, ge honom annan stimulans i hagen, grenar att tugga på, ev bollar mm mm dessutom kan man ju göra mer än bara rida på sin häst men det beror ju på om tiden finns. skulle inte detta fungera så skulle jag absolut ta bort hästen. man märker då de inte vill va med mer.

Tack för svar :bow:
Det känns som jag har gjort så mkt.
Han har fått stora träd till hagen, lekbollar, hönät, labyrinter i hagen mm, men inget av det funkar.
Jag har provat att bara promenadrida honom men det är inte lika roligt tycker han. Han blir orolig så fort han kommer in i stallet.
Vi har även börjat träna lite NH då jag tänkte att det kanske ger stimulans men nej.

Tiden finns. Skulle kunna sälja min andra häst bara för att få denna häst frisk om det vore så.

Allt känns verkligen hopplöst... :cry:

halloj!
oj så svårt, finns inget värre. sitter just nu med en häst i stallet med samma framtidsutsikter. Ägaren har kommit fram till att han inte passar som sällskapshäst och det håller jag nog med om. Tyvärr finns inte så mycket plats och tid för folk att man kan bara kan ha dem som gosedjur och jag tror inte han skulle trivas med det heller. Vill vara med helt enkelt, men kan och får inte då han blir halt hela tiden. I det fallet har hon valt att ta bort honom och jag tycker det är rätt. MEN vet inte vad jag själv hade gjort. Det beror nog på vilken häst. Om det hade varit någon av de jag haft ett tag skulle jag nog åka till vår braiga klinik i närheten och kolla upp ALLT och ta en riktig diskussion med dem där för att kolla olika typer av lösningar och olika varianter. Betyder inte att jag inte hade kommit till samma slutsats, men jag skulle vända mig till en veterinär som jag kan lita på och som jag kan bolla idéer, tankar och farhågor med....

Utan att låta kall på något sätt så tror jag tyvärr att det mest humana du kan göra för din älskling är att låta honom vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Var i samma sits som dig för 8 år sedan, och tog just det beslutet med mitt då 20-åriga sto. Jättejobbigt, och det tog ett bra tag innan jag var människa igen (det som höll mig uppe var mina andra 2 hästar som ju behövde mig), men så här i efterhand vet jag att det var rätt beslut.

Vet vilken vånda du går igenom, och önskar dig all styrka i världen oavsett vad du bestämmer dig för.
*tröstkramar*

Jag har pratat med "min" veterinär en gång till nu.
Vi pratade först om att åka till en annan veterinär och få ett utlåtande men sen bestämmde vi oss för att det inte finns så mycket mer att göra :cry:

Han ska få vandra vidare till trappalanda.
Hur går man tillväga nu?
Någon som orkar förklara för mig?
Vart ska jag ringa osv?
Hur snart brukar man få en tid?

Jag har ju som sagt en till häst men frågan är om jag ska behålla honom. Jag tycker ju jättemycket om honom men eftersom jag nu kommer förlora min drömhäst känns det orättvist mot min andra. Med tanke på att han kommer behöva stå ut med mitt gråtande och liknande.
En variant kanske kan vara att byta stall? Vad tror ni?

Hur går man tillväga nu?
Någon som orkar förklara för mig?
Vart ska jag ringa osv?
Hur snart brukar man få en tid?

Jag har ju som sagt en till häst men frågan är om jag ska behålla honom. Jag tycker ju jättemycket om honom men eftersom jag nu kommer förlora min drömhäst känns det orättvist mot min andra. Med tanke på att han kommer behöva stå ut med mitt gråtande och liknande.
En variant kanske kan vara att byta stall? Vad tror ni?

Jag har gjort så att jag kontaktat försäkringsbolaget och berättat hur det ligger till, dvs att hästen kommer att avlivas.
Sedan brukar det ta 2-3 dagar innan man får papper från dem (om försäkringsbeloppet kommer betalas ut)
Eftersom jag bor relativt nära Skara Dj.sjh så har jag ringt till dem och bokat in tid för avlivning (de brukar ta emot varje vardag före öppningsdags). Hör med din hästklinik eller veterinär, de vet oftast vart man vänder sig (eller någon annan insatt hästperson). Jag har fått tid direkt (som mest fick jag vänta 2 dagar, ringde tisdag e.m, fick komma in torsdag morgon)

Angående din andra häst så tycker jag definitivt att du ska behålla den. Han kommer med största säkerhet hjälpa dig att bearbeta sorgen, och jag tror absolut inte att han kommer tycka att det är jobbigt att trösta dig. Hästar är fantastiskt förstående djur.
Lider verkligen med dig, eftersom jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att mista en drömhäst.
PM:a gärna om det är något mer du undrar över.

Tröstkram igen / boccia

Jag kan verkligen sätta mig in i dina tankar just nu. Mitt sto ska få vandra vidare till de evigt gröna ängarna nästa vecka...
Hon har inte haft det så lätt i livet innan. Jag hittade henne men då var det ingen häst. Hon var totalt borta, man fick liksom ingen kontakt med henne. Men hon älskar att bli riden över allt annat. Jag började bygga upp henne men trodde aldrig någonsin vi skulle komma så långt som vi gjort. Hon fick de liv hon aldrig haft och alla trodde hon var 5-6 år när hon i själva verkat var 22. Efter 1½ år accepterade hon mig och började lita på mig. Det var så många gånger jag bara ville ge upp för hon var verkligen hemsk mot mig när hon började få kondition och liksom "vakna" till liv. Men något höll mig kvar vid henne och jag fick en vän för livet. Hon är mer än en häst för mig och för många andra också. Hon är väldigt speciell, man glömmer henne liksom inte. Men hon har svår eksem, så förra sommaren och denna led hon riktigt.. Så förra sommaren började jag fundera på om det verkligen är rätt att låta henne lida från maj till oktober varje år. Men nu har hon sen i vintras börjat visa att hon faktiskt är gammal, hon har inte den där gamla glöden och hon hänger inte riktigt med längre. Vi klarade att bygga upp alla gångarter och inte minst av allt ett riktigt liv tillsammans. Men nu när vi gjort det känns det som om hon visar mig att hon faktiskt är gammal inte minst av allt nöjd med hur hennes sista år blev. De flesta säger att de har aldrig sett en häst älska någon så mycket. Jag älskar henne precis lika mycket tillbaka. Därför tog jag till slut de beslutet att hon får vandra vidare. Jag vill inte se henne plågas mer varje halvår. Jag vill inte se henne bli ståendes i en hage och inte kunna följa med oss andra ut på en ridtur bara för att hon inte orkar. Jag vill inte se hennes kropp bli så gammal som den var när jag hittade henne och jag är säker på att hon inte vill känna sig sån igen. Även fall hon aldrig kommer bli likadan i huvudet igen.

Varje dag de sista två veckorna har det känts som om hon bara vill följa med mig bort från allt, att jag ska ta henne från hagen och vidare. Och alla har alltid sagt att man verkligen ser i hennes ögon hur hon mår. Nu det sista har de sett nöjda ut men samtidigt tomma och trötta ut. Precis som att hon inte orkar mer men hon vet inte riktigt vad hon ska göra. Det känns som om hon ber om hjälp. Detta blir min sista tjänst till henne, så om några dagar får hon somna in.. Nu är hon 25½ år och i morgon har hon vart min i 3 år och 5 månader. Hon kommer saknas..

Ledsen om det blev lite mycket, men jag kände att jag behövde skriva av mig. Allt är fruktansvärt jobbigt just nu och jag förstår precis hur du känner. Hon är också min första häst. Den första hästen är alltid spec. men hon är så mycket mer än de. Hade jag vart du så hade jag låtit din häst vandra vidare. Även ifall jag inte levt ihop med din häst så kan jag till 98% säga att jag hade gjort det. Det känns som du har haft samma problem och tankar som mig. En häst som älskar att arbeta och vara ute ska få göra det.. Men när det inte går känns det som det enda rätta tyvärr.. Jag lider med dig, det ska du veta. Men gör inte dig av med din andra häst. Den kommer att vara till stor hjälp. Hade jag inte skaffat mig de två andra jag har idag på vägen med henne kan jag säga att jag hade lagt ner hästarna med en gång. För hon är alldeles för mycket för mig. Du behöver en häst att sörja med, att lägga din energi på. Och fokusera tillsammans med. Ni får leva vidare för han helt enkelt! De är trots allt bara änglar vi lånar för ett tag. Någon dag måste vi ta detta beslutet, även hur jobbigt det än är... :cry:

Mina tankar är att det tar nog tid för hästen att trappa ner sin energi, att det kanske tar några veckor innan den har tappat sin kondition.
Jag uppfattade att den bara stått i 2 veckor, om det nu var rätt uppfattat. Den kanske behöver mer tid på sig att varva ner o trivas med nya livet.

Detta beror helt på vad du vill o är beredd att göra. Pållen skall minst av allt lida men som ngn sa innan det kan ta tid att vänja sig. Min pålle har varit skadad i ett halvår, och mesta dels konvalecens men i början var det hemskt han var livsfarlig vid promenixerna. Men sedan efer ett tag vande han sig. Hästar är ju vanedjur o det kan ta tid för dem att ställa om sig men ge hästen en stimulerande hage med mycket att plocka på o kompisar så kanske det är skönt för honom, kunde du rida honom lite eller?
Men det är ju klart upp till dig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 247
Senast: Juli0a
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka