Hur ska jag gå till väga...? Lagar o regler?

F

FarahDibah

Jag behöver råd och stöttning i hur jag bäst kan hjälpa en hund som är värd ett bättre öde...

Separerade nyligen från ex-sambo. Pga psykisk och fysisk misshandel flydde jag med min egna hund från vårt hem för en månad sedan. Kvar på gården finns hans hund. Att lämna honom ensam kvar hos mitt ex var det svåraste jag gjort i hela mitt liv! Jag stannade aldeles för länge i ett destruktivt förhållande pga att jag inte ville lämna hans hund efter mig... Hunden såg mig som sin trygghet och tydde sig alltid till mig.

Hunden som jag var tvungen att lämna bakom mig köpte min sambo och jag 1 år innan separationen, idag är hunden 1,5 år gammal. Det var min sambo som tog inititativet att köpa hunden, en blivande vakthund. Det är mitt ex som är registrerad ägare till hunden. Vi var sambos vid köpetillfället och vi hade gemensam ekonomi, men hunden är alltså på pappret hans hund.

Idag lever hunden bunden hela dagarna. Troligtvis bunden dygnet runt i en lina som är ett par meter lång. Är han inte bunden hemma på gården är han bunden i bilen. Min sambo band alltid hunden i bakluckan i kort lina för att förhindra att hunden inte skulle förflytta sig från bakluckan till resten av bilutrymmet. (Istället för att skaffa galler/bur). Hunden är av stl stor/giant, typ Leonberger/St Bernhard i stl.

Hur många timmar får en hund lämnas bunden? Hur många timmar i bil? Får den vara bunden inuti bilen? Regler för skugga, vindskydd, sovplats etc? Hur illa ska hunden fara innan man kan agera?

Till saken hör oxå att vår gård ligger 300meter från vägen, enda huset på vägen. Svårt att övervaka hunden... har själv kört förbi några ggr o då har jag kunnat skymta hunden sittande i lina... Jag har så dåligt samvete över att jag lämnat honom bakom mig, men tar jag hunden från honom så begår jag ett brott. Dessutom kommer mitt ex att vilja hämnas på mig. Kanske gör han min hund illa eller något annat hemskt...

Mitt ex är väldigt labil, ena stunden vänlig, andra stunden gapar och slår han. Även hunden, inte bara mig... Charmerande på ytan, men ond bakom fasaden...

Polisanmäla? Vända mig till Länsstyrelsen eller hur går man bäst illväga? Eller är det inte olagligt som han håller hunden?

Sv: Hur ska jag gå till väga...? Lagar o regler?

Ush! Det där lät inte kul! Starkt av dig att gå därifrån! :bow:

Jag är inte så bra på det där med lagarna, men det finns säkert folk här som har koll!

Lycka till & hoppas att du kan få hunden därifrån också!

Länsstyrelsen är rätt ställe att vända sig till, de gånger jag har anmält har det hänt saker fort efter anmälan.

Annars, erbjud dig att köpa hunden..?

Tack! Har kontaktat dom men det har inte hänt så mkt...

Att köpa tillbaka hunden är inte aktuellt tyvärr då hans husse gör allt han kan för att såra mig. Ju mer jag har velat ha hunden ju hårdare håller han i honom. Han tål inte att jag tycker mer om hunden än om honom. En sjuk människa resonerar tyvärr inte som en frisk...

Har för mig att djurskyddslagen säger att en hund inte får vara bunden i mer än två timmar...

I vilket fall som helst, lycka till, och hoppas hunden får det bättre till slut.

Först måste jag säga att det var jättestarkt av dig att lämna ett sådant destruktivt förhållande :bow:

När det gäller hunden så får den hållas bunden i löplina max två timmar per dygn. Att hålla hunden bunden på det sätt som du beskriver är alltså inte tillåtet. Ska hunden vara ute längre ska den hållas i rastgård. Han får inte heller hålla den i bilen hur som helst, utan det ska vara i samband med transport. Det finns regler för minsta tillåtna mått och vad som ska finnas i rastgården med mera i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hund- och katthållning (L120). Kolla på jordbruksverkets hemsida-->Djur-->Hund. Där finns lagstiftningen länkad i högerkanten. Allt ditt ex gör som bryter mot föreskriften (och därmed djurskyddslagen) ska/kan anmälas till Länsstyrelsen i ditt hemlän. Misshandel av hunden är något som polisen ska utreda då det är ett brott enligt brottsbalken (dvs djurplågeri). Anmälan ska/kan alltså göras till både Länsstyrelse och polis :) Så här funkar det i Stockholms län i alla fall, det kan säkert skilja sig i olika län.

Jag tycker att du ska anmäla till Länsstyrelsen och polisen (du kanske ska anmäla att han misshandlat dig oxå om du inte redan gjort det?). Polisen kan vara motsträviga att göra nåt åt dessa anmälningar gällande djur så stå på dig. Länsstyrelsen har skyldighet att ta emot anmälan men det finns risk att man prioriterar bort pga överbelastning så tala om att hunden misshandlas oxå. Ett tips är att ringa till djurskyddspolisen i Stockholm (ring 11414 och be att du kopplas dit) och rådfråga hur du ska anmäla till polisen.

Jag önskar dig stort lycka till och hoppas att det löser sig, både för dig och hundar. Kram

Jag vill bara ge dig uppmuntran och pusha dig vidare i detta, för det är jättestarkt av dig att bry dig och försöka hjälpa hunden. Din fd:s hundhantering är helt uppåt väggarna och inte laglig. Men jag förstår ditt dilemma.
Fortsätt att pusha Länsstyrelsen, är dom helt ointresserade så skulle jag personligen gå vidare till polisen. Kanske du kan nämna till dem eller Länsstyrelsen att du kan tänka dig att köpa loss hunden? Så slipper du kontakta killen själv.
Jag önskar dig framgång i detta och massor av mod och styrka!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 171
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 750
Senast: Shark
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin
  • Hovrandsartros
Tillbaka