hur ska jag fortsätta?

S

sanni

Jag har en kille på 8år som jag köpte ohanterad från ett dåligt hem för ca.1,5år sedan.

Har kommit så långt att jag rider lite i trav och skritt en runda på ca 6-7km i lungt tempo. Det gör jag kanske 1-2 gånger i veckan.

Annars rider jag på stallbacken kanske 1-2gång i veckan för att träna lite övningar ca 10min åt gången.

Övrigt så går jag rundor med han där marklydnad tränas.
Sedan ställer jag av han ibland i kanske 4-7dagar för att han ska vila sig, brukar gå lite rundor men rider inte.

Är orolig för att gå för snabbt fram. Hur tycker ni jag ska gå vidare?
Med dressyren? Vad kan jag börja öva? Tips? hur länge?
(har ej tillgång till att åka iväg och träna!) Och ridlärare blir det till våren när man kan rida någon stanns.
Tacksam för trevliga svar!:bow:

Sv: hur ska jag fortsätta?

jag tycker att du kan börja galoppera om du och han känner sig redo........
tips: du kan göra mycket volter och ställa honom så att han blir mjuk och smidig....
lycka till........:)

Sv: hur ska jag fortsätta?

Det är ju egentligen bara du själv som kan svara på, som ser hästen och hur han reagerar på ditt upplägg. men så länge förtroendet finns och det fungerar mellan er, så tycker jag det låter mycket vettigt. jag tror du egentligen har koll själv på hur du kan göra fortsättningsvis - tumregeln skulle jag säga är att inte höja kraven för mycket bara för att det går bra, och att inte sätta sig i konflikt eller insistera om det kärvar sig. då är det bättre att ta ett lugn steg tillbaks dit man var när det funkade förra gången, och befästa igen, innan man går framåt igen.

lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: Äpplet.
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter