Hur ska jag få våran relation att funka?

S

ssiri

Jag har just skaffat mig en medryttarhäst. En isis som är världens snällaste, förutom att han testar mig varje gång jag kommer till stallet och ska pyssla om honom. Han vägrar till exempel gå frammåt, och sen när jag säger åt honom så backar han bara eller nafsar mig. Han är ganska tiggig och bits ibland. Jag har försökt att få respekten, men det går inte. Hur länge jag än försöker så misslyckas jag.:confused:

Så jag undrar om ni har någon horsemanship-övning som skulle kunna hjälpa mig och min medryttarhäst? :laugh:

Sv: Hur ska jag få våran relation att funka?

Jag har just skaffat mig en medryttarhäst. En isis som är världens snällaste, förutom att han testar mig varje gång jag kommer till stallet och ska pyssla om honom. Han vägrar till exempel gå frammåt, och sen när jag säger åt honom så backar han bara eller nafsar mig. Han är ganska tiggig och bits ibland. Jag har försökt att få respekten, men det går inte. Hur länge jag än försöker så misslyckas jag.:confused:

Så jag undrar om ni har någon horsemanship-övning som skulle kunna hjälpa mig och min medryttarhäst? :laugh:

Hur länge har du haft med hästen att göra? Har ägaren samma problem? Om inte så skulle jag börja med att be ägaren visa hur h*n gör.

Vänskapsleken? :) Man ska stryka hästen överallt på kroppen utan att h*n stryker öronen bakåt eller markerar. När man klarar det kan ban börja att stryka med ett spö, plastpåse osv. Man får ha lite fantasi ;) Då kanske hästen respekterar dej lite mer och känner att h*n kan lita på dej?

Övningar kan du göra hundratals utan att det leder någon vart. Med rätt avläsning av hästen med påföljande inrattning av din egen attityd löses de allra flesta problem automatiskt.
Övningar kan hjälpa dig att förstå dig själv och hur hästen uppfattar dig, de är inte till för att ändra hästen. Men hästen kommer att ändra sitt beteende när du ändrar ditt. Beroende på vad du säger, blir svaret annorlunda.

Be ägaren om hjälp i första hand, det är ju dennes häst. Om ni inte kan lösa problemen, bestäm tillsammans med ägaren vilken tränare ni anlitar.

Håller med! Westerntränare kan ofta erbjuda NH träning också vilket ger otroligt mycket! Resultat första gången men naturligtvis måste man öva mycket och därmed bli medveten om sina egna och hästens signaler. Bra att även läsa/se filmer om NH för extra förståelse men absolut börja med tränare! :)

Jag har träffat flera isisar som är skapligt "bortskämda" av okunniga ägare som ser dem som lurviga gosedjur - trots att de ofta egentligen har ganska tufft psyke. Bråk, skäll o slag gör inget gott även om det kanske kanske ger effekt för stunden. De är dock vanligtvis duktiga på "hästspråk" som om du kan lite NH så tror också jag att det fungerar fint, annars tycker jag att du ska kolla vad/hur hästägaren gör och sedan bestämma dig för om du vill göra lika eller kanske har nån bättre lösning. Om möjligt så bolla dina tankar med hästägaren först. Det tar ofta lite tid innan hästen bestämmer sig för att du är värd att lita på. Men är du bestämd, lugn, glad och trygg och har tålamod trots att hästen knölar så ska det nog gå bra till slut.

Jag har själv en islänning som jag var medryttare på innan jag köpte honom. Och han är lite avståndstagande, men inte agressiv. För mig så var det stor skillnad på hur ofta jag var i stallet och i vilka situationer man umgås. Som medryttare är man kanske inte med så ofta, och då kan det bli problem med vissa hästar att få en bra kontakt.

Men mycket kroppsspråk tror jag kan vara bra, det är ju mycket NH tänk då, så det verkar ju vara lite det du är ute efter.

Som en exempel, när jag var medryttare ville hästen inte följa med ut ur hagen. Aldrig några problem att fånga, följda med snällt ända fram till grinden, men där tog det stopp. Han ville inte gå ut ur hagen. Fick kämpa varje gång.
Så fort jag försökte komma i drivande position, istället för att stå framför honom, så backade han undan. Så jag fick ta med mig ett långt spö så kunde jag vifta med det bakom honom. Då släppte det direkt.
Sen behövde jag inget spö, utan det räckte att jag från början ledde honom bredvid mig istället för bakom. Så fort han började tveka kunde jag ta ett litet steg bakåt så jag kom i driviande position. Det gick bra. Vissa dagar fick jag ta ett steg bakåt 20 gånger och smacka på. Andra dagar gick det utan problem.

Sen tycker jag det är viktigt att lyssna på hästen också, och se om det ligger något bakom. När vi hade problem så red vi alltid själva, vilket inte var så roligt. Nu har vi flyttat till ett nytt stall där vi ofta får ridsällskap, och problemet har inte synts till. Jag tror att han helt enkelt trivs bättre med lite ridsällskap.

Ägaren har två hästar, ett halvblod som hon rider. Hon har bara isisen som sällskap och rider den aldrig.
Jag har varit medryttare på hästen i tre månader ungefär, han är väldigt bortskämd och naffsig. Han tror att han äger världen så att säga..

Ägaren har två hästar, ett halvblod som hon rider. Hon har bara isisen som sällskap och rider den aldrig.
Jag har varit medryttare på hästen i tre månader ungefär, han är väldigt bortskämd och naffsig. Han tror att han äger världen så att säga..

Låter som lite dressyr, dvs lydnadsövningar kan vara en bra idé. Gå tillbaka till grunden, gå ut och gå med hästen och stanna på kommando till att börja med. Öka på därifrån när det fungerar bra. Tumma inte på resultatet utan säger du stopp ska det vara stopp tills du säger att det är dags att flytta sig igen. Min kan ibland försöka med att stanna och sen börja gå igen när han stannat i en sekund.

Jag ska prova det! Tack för tipset. :D

Något hästen vill "säga" som du missar, så han blir frustrerad?

Tänkte precis samma sak! Kanske är det något hästen försöker berätta? En häst "bråkar" inte utan anledning.

Jag tycker att du ska prata med hästens ägare och fråga henne om hon har några tips på hur man ska agera mot hästen när den krånglar. Kanske har hon några knep hon använder sig av? För även om hon inte rider hästen så måste hon väl hantera den?

En häst testar det gör alla hästar. Om en häst testar mej brukar jag ta grimmskaftet och slänga det bakåt så det kommer upp på hästens rumpa. går den framåt brukar jag berömma. Gör den om det gör jag om det och jag har aldrig träffat på en häst som gör så mer än två gånger.

Men 1 du måste vara säker och ha en energi som säger jag är ledaren, jag bestämmer. Blir du minsta osäker känner hästen det och kör över dej. Jag hade aldrig tillåtit mina hästar att göra så. Då har inte hästen respekt för dej..
Jag skulle aldrig bråka med min häst på det viset och det ska inte han göra mot mej heller.

Man måste få säga till sin häst. Jag låter inte heller mina barn eller hundar naffsa så varför ska hästen få göra det. Men folk är så rädda över att säga till sin häst.

Jag kör med posetivt men jag säger även till om den gör fel, med berömm med en gång.
en del kör posetivt och ignorerar fel betende. Men på vissa hästar så låter man de göra vissa saker så blir de bara värre och värre tills de är farliga..

En ledar häst hade aldrig gått med på att en häst i flocken inte gick fram när han bestämmde det.. DÅ hade han vissat vad skåpet ska stå..

Jag skulle ha frågat ägaren om hon hade samma problem, om hon hade hanterat hästen. Men det enda hon gör är att ta in och ut den från hagen, och det är 10 mter mellan stallet och hagen, så henne kan jag inte fråga precis.

Han vill inte få fram något och blir defentivt inte frustrerad och det märks tydligt eftersom han har öronen framåt och visar tydligt när han menar något, han är bara tjurig och retas med mig helt enkelt.

Efter ett tag (30 minuter ungefär) får jag honom att gå. Men bara några steg efter så stannar han igen.

Även om ägaren inte brukar hantera just den hästen, så är det ändå hennes häst. Och du bör fråga henne hur du ska hantera problemen. Har hon inga tips så kan du ju lägga fram egna tips på hur du kan göra. Fråga vad hon tror om det, om det är ok att du testar.

Jag hade velat veta hur min häst hanteras av andra. Tex som när min häst stannar eller tappar fokus, så hade jag inte velat att någon smällde till honom, eftersom det räcker alldeles utmärkt att smacka och föra handen framåt och visa vägen. Nu hoppas jag verkligen att alla iaf försöker att smacka innan de piskar till hästen, men man vet ju aldrig.

Självklart slår jag inte hästen! Jag smackar några gånger, och försöker svänga så han tar ett steg, närhan tar ett steg så berömmer jag honom. Ibland börjar jag backa och hur mycket jag än smackar och skänklar så rör han sig inte frammåt, då använder jag spöt men jag slår honom inte!

Det var inte riktat just mot dig, ber om ursäkt om du kände dig träffad.

Nejnej, det gjorde jag inte.:) Men ifall någon trodde det :| heh..

Hur länge har ägaren haft hästen, och vet du något om dess tidigare historia?

Där min häst står finns en valack som går på lösdrift och sällan hanteras av människor. Han är rätt ouppfostrad, testar, behandlar människor som går in i hagen som han skulle ha behandlat en ny häst, osv. Jag tror också att han är rätt understimulerad. Han är ganska ung, intelligent och lättlärd. Jag har tagit mig an honom, och med tiden dämpas alla de där dumheterna alltmer. Han börjar förstå att han ska hålla avstånd till mig i hagen, är mer harmonisk och har inte samma överskottsenergi. Kan det vara så att islänningen bara behöver lite tid att vänja sig vid mer frekvent kontakt med människor? Jag upplever att en häst som inte blivit hanterad så mycket på länge behöver tid att sättas igång, inte bara konditionsmässigt, utan även i kommunikationen med människor.

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 180
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar