hur ska jag få i min häst sitt tillskott?

B

bjorgakermo

Min nyinköpta islandshäst måste ha järntillskott pga att den fick hästinfluensa när den importerades från island. Om hon inte får sitt tillskott på ett tag så kissar hon blod och blir sjuk, men problemet sitter i att hon inte vill äta det.
Tillskottet heter jernox och är till för grisar men veterinären ordinerade det. Hos sin gamla ägare fick hon det tillsammans med krossat knäckebröd i krubban :). Men det vill hon inte ha här hemma och inte heller när det är blandat med betfor.
nån som har ett tips?

Sv: hur ska jag få i min häst sitt tillskott?

Jag hittade på Spannex hemsida att det ska blötläggas kvällen före inblandning i fodret. Kan du inte slamma upp det och ge med spruta i munnen?

Blanda ut med sirap och ge i munnen med hjälp av en spruta där toppen tagits bort. Sirapen blir så kladdig att allt fastnar i munnen och därmed blir det svårt att spotta ut det. :)

Det finns andra järntillskott att prova också!

Vitafor Ferro-Topp

Kraffts Koppar-Järn

Jag gav (på vets rek) Feratone när min behövde det. Det är i sirapsform så det kan du ge direkt i munnen med spruta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
Hästvård Är så himla ledsen, min älskade arab har levervärden som inte vill vara bra. I vintras fick han stora blåsor i munnen och vi åkte...
Svar
11
· Visningar
5 276
Senast: Nea_
·
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Vicksan
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama