Hur ska jag få i henne mineralerna!?

Domino_s

Trådstartare
Mitt sto bara ill-vägrar äta mineraler. Spelar ingen roll vad jag blandar dem med. Har testat det mesta känns det som.

- Betfor
- Lucern
- Morötter
- Äpplen

Hon lyckas alltså pilla ut det övriga om jag ger det torrt (inte betfor naturligtvis) och äter det inte alls alt bara slabbar runt i det och sen spottar ut det om jag ger det blött.
Hon är en sorteringsmästare...

Jag har fått höra att "hästar äter mineraler om de behöver dem", men det tror jag inte ett dugg på när det gäller min tjej. Hon är skitkräsen även i övrigt med maten och äter inte ens vissa äppelsorter eller morötter om de blivit lite mjuka....:cool:
Har även testat olika sorters mineraler. Alla är i pelletsform.

Så, någon som har nåt förslag?
Det börjar bli lite dyrt att köpa olika mineraler "för att testa"....

Mvh Domino_s

Sv: Hur ska jag få i henne mineralerna!?

Vad behöver hon för mineraler? Vad säger höanalysen?
En del mineraler finns ju i flytande form, har du kollat på tex. chevinals sortiment?

Har exakt samma problem med mitt sto. Har blivit rekommenderad att testa Vitafors mineraler men har inte prövat så jag kan inte uttala mig om de är godare.

Det enda som funkade för mig var att göra en foderstat som täcker så mycket mineraler som möjligt och sedan endast tillsätta det som fattas. Förra gången jag räknade blev det magnesium och selen, denna gången kalcium och selen. Hon gillar inte foderkrita alls så det löste jag genom att ge lucern istället.

Vad behöver hon för mineraler? Vad säger höanalysen?
En del mineraler finns ju i flytande form, har du kollat på tex. chevinals sortiment?

Hon går på magert bete nu. Så hon får inget hö/hösilage alls.

Ska kika på chevinals sortiment. Tack för tipset! :laugh:

Mvh Domino_s

Har exakt samma problem med mitt sto. Har blivit rekommenderad att testa Vitafors mineraler men har inte prövat så jag kan inte uttala mig om de är godare.

Det enda som funkade för mig var att göra en foderstat som täcker så mycket mineraler som möjligt och sedan endast tillsätta det som fattas. Förra gången jag räknade blev det magnesium och selen, denna gången kalcium och selen. Hon gillar inte foderkrita alls så det löste jag genom att ge lucern istället.

Problemet med henne är att jag kan inte börja fodra med en massa kraftfoder, eller lucern för den delen. Hon går på magert bete och är just nu fin i hullet. Hästen har nämligen haft problem med fång och kraftig övervikt.
Som grädde på moset kan hon inte äta kraftfoder, det sätter sej i huvudet på henne och hon blir oridbar...:crazy: en liten näve lucern är inte farligt, men det funkar ju inte heller.

Fungerar bättre på vinter då hon får en större giva lucern och känner väl förmodligen inte smaken då.

Mvh Domino_s

Jag hade provat med fibergi. Med hjälp av det har jag fått i mina förra, myckte kräsne häst både det ena och det andra. Och nuvarande hästen vägrar äta sin foderjäst om den inte blandas med fibergi. Hon vägrar äta om hon känner lukten av foderjästen.
Nu vet jag ingenting om vilket foder man kan ge till fånghästar, men jag tror att en näve om dagen skulle räcka för att få i hästen mineralerna.

Aj då, har hon haft problem med fång så kanske inte flytande är något bra heller för det är normalt väldigt mycket socker i det. Har du provat wiromins show horse bas? Den smakar och luktar äpple, kanske går det att få i henne det?

Aj då, har hon haft problem med fång så kanske inte flytande är något bra heller för det är normalt väldigt mycket socker i det. Har du provat wiromins show horse bas? Den smakar och luktar äpple, kanske går det att få i henne det?

Jag upptäckte precis det... Var en himla massa socker och betmelass och allt vad det hette i de flytande....:crazy:

Ska kika på det du föreslog, vet du vart det går att köpa? Har aldrig hört talas om det tidigare.

Mvh Domino_s

Ställa ut en mineralbalja på betet så får pållen slicka där när den vill? :)

Efter att jag började med blandad slat/mineralsten (i boxen) till min häst så ratar han nu vanliga saltstenar. Så det alternativet finns ju också. För salt slickar ju hästarna i sig frivilligt :)

Finns ju både rena mineralstenar men även dessa blandade :)

Kanske inte det bästa för tänderna, men - sirap! Funkade mycket bra på min kräsna dam, det kunde hon omöjligt pilla bort från mineralerna^^

Min vägrar mineraler om hon inte får dem i en hundboll. En sån man kan fylla med tex minaraler. Men en sån äter hon exakt det hon skall ha... När hon stod på box (lösdrift numera) hade hon en sån boll inne hos sig jämt. Hade räknat ut att det var perfekt att fylla den för tre dagar. Det var alltid slut när det var dags att fylla på, men aldrig innan.
Kanske ett knäppt tips men för mig funkade det iaf...

Ställa ut en mineralbalja på betet så får pållen slicka där när den vill? :)

Efter att jag började med blandad slat/mineralsten (i boxen) till min häst så ratar han nu vanliga saltstenar. Så det alternativet finns ju också. För salt slickar ju hästarna i sig frivilligt :)

Finns ju både rena mineralstenar men även dessa blandade :)

Problemet är att hon delar hage med 4 andra hästar som inte är mina och jag skulle tro att ena stoet (tyrannen i hagen) kommer parkera häcken vid den baljan och inte släppa fram henne. Det blir väldigt dyrt för mej att föda de andras hästar med mineralbaljor också...

Hon är inte överförtjust i salt heller... Tyvärr...

Mvh Domino_s

Problemet är att hon delar hage med 4 andra hästar som inte är mina och jag skulle tro att ena stoet (tyrannen i hagen) kommer parkera häcken vid den baljan och inte släppa fram henne. Det blir väldigt dyrt för mej att föda de andras hästar med mineralbaljor också...

Hon är inte överförtjust i salt heller... Tyvärr...

Mvh Domino_s

Fast hästarna ska väl ha salt i hagen ändå? Du kan väl höra med dom andra om ni kan skaffa en sån salt- och mineralsten tillsammans då?

Hästar slickar salt när dom behöver det, det är inget dom gillar eller inte gillar. Min egen okvalificerade gissning är att det även gäller mineraler.
Så förmodligen kanske din häst inte behöver så mycket mineraler som du vill ge den..

Pavo har en form av mineralblock som heter summerfit som kanske kan vara värt att prova. Vi fick ett smakprov en gång och hästarna älskade det, så till den grad att en försökte äta upp ryktlådan för där trillat ner nån smula (och det är samma häst som ibland ratar vanliga mineralpellets). Dock vet jag inget om priset.

Jag är till skillnad mot dig övertygad om att hästarna känner av när och om de verklikgen behöver ha i sig mineraler, salt eller inte. Vi har lätt att överutfodra med sådant eftersom vi fodrar utifrån en siffra till en individ. Vissa behöver mindre andra mer.

Wiromins produkter är bra för sockerkänsliga individer. Pelleterade sorterna har antingen lucern eller ris som utfyllnad. Bas har ris som utfyllnad, finns i 3kg hink och kostar inte många kronor. Har alltid använt det till mina socker och stärkelsekänsliga individer.

Min åt inte mineraler på flera år och när jag väl lyckades stoppa i honom pelleterade som han åt för det var gott så reagerade hans kropp med att bli helt mjällig vilket jag tar som ett tecken på överskott eftersom det försvann när jag slutade och är så var gång. Köpte sedan grusminereraler och ger fri tillgång och nu som först så äter han när han själv vill vare sig under eller överkonsumerar. Men det kan gå månader mellan att han äter å då äter han en viss mängd och sedan så går det lång period igen.
Saltsten tittade han inte heller åt de första åren förutom några gånger/sommar om det var varmt, stoppade jag löst så vägrade han äta, men sedan vi kom igång träningsmässigt ordentligt och han vissa dagar blir svettig så har han börjat att äta självmant av saltstenen och han äter av den när han haft ett lite tuffare pass alt när det är varmt ute och han blir varm.

Så jo jag är övertygad om att de klarar detta själva utan att få brister mm.

Det blir väldigt dyrt för mej att föda de andras hästar med mineralbaljor också...

Varför kan ni inte dela på kostnaden?

Och jag tror inte tyrannen i hagen står vid mineralerna dygnet runt? Nångång går hon väl och betar, dricker vatten, sover eller kanske blir riden?

Risken finns ju att tyrannen äter upp hela stenen på ett par dagar, det hände hos oss förra året (de slängde runt med baljan, hade sönder stenen och käkade sedan upp den.. *suck*) så inga fler mineralstenar här :D Var troligen mkt melass i den eller något annat.

Jag är till skillnad mot dig övertygad om att hästarna känner av när och om de verklikgen behöver ha i sig mineraler, salt eller inte. Vi har lätt att överutfodra med sådant eftersom vi fodrar utifrån en siffra till en individ. Vissa behöver mindre andra mer.

Wiromins produkter är bra för sockerkänsliga individer. Pelleterade sorterna har antingen lucern eller ris som utfyllnad. Bas har ris som utfyllnad, finns i 3kg hink och kostar inte många kronor. Har alltid använt det till mina socker och stärkelsekänsliga individer.

Min åt inte mineraler på flera år och när jag väl lyckades stoppa i honom pelleterade som han åt för det var gott så reagerade hans kropp med att bli helt mjällig vilket jag tar som ett tecken på överskott eftersom det försvann när jag slutade och är så var gång. Köpte sedan grusminereraler och ger fri tillgång och nu som först så äter han när han själv vill vare sig under eller överkonsumerar. Men det kan gå månader mellan att han äter å då äter han en viss mängd och sedan så går det lång period igen.
Saltsten tittade han inte heller åt de första åren förutom några gånger/sommar om det var varmt, stoppade jag löst så vägrade han äta, men sedan vi kom igång träningsmässigt ordentligt och han vissa dagar blir svettig så har han börjat att äta självmant av saltstenen och han äter av den när han haft ett lite tuffare pass alt när det är varmt ute och han blir varm.

Så jo jag är övertygad om att de klarar detta själva utan att få brister mm.

Då kan du ju inte bara ge grus, du måste ju dela upp mineralerna så hästen tar rätt sort. Inte bara gott o blandat. Om den bara har brist på en mineral ska han inte behöva äte resten också.

Mineralmässigt så är det grusmineraler han får eftersom den fullmineralblandningen inte har några tillsatser hästen inte tål.

Om jag skulle dela upp varje mineral för sig och ge rent eller göra egen blandning så skulle jag behöva göra en blodanalys på hästen på för att veta att det blir 100% exakt och för mig är det total överkurs och onödigt så länge hästen mår finemang.

Så han äter om och när han vill eftersom jag inte kan tvinga i honom något jag inte kan vara hundra på att han verkligen behöver ha var dag eftersom jag inte är villig att ta såna blodanalyser med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
Hästvård Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst. Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 080
Senast: vallhund
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama