Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det börjar bli lite dyrt att köpa olika mineraler "för att testa"....
Mvh Domino_s
Mineralmässigt så är det grusmineraler han får eftersom den fullmineralblandningen inte har några tillsatser hästen inte tål.
Om jag skulle dela upp varje mineral för sig och ge rent eller göra egen blandning så skulle jag behöva göra en blodanalys på hästen på för att veta att det blir 100% exakt och för mig är det total överkurs och onödigt så länge hästen mår finemang.
Jag blir beklämd varje gång jag hör ordet “grusmineraler”.
Varför blir du beklämd över ett ord som i stort alla till vardags kallar en sort av mineralblanding och som alla förstår va det är?.
Förstår inte heller resten av ditt inlägg/svar heller utifrån vad jag skrev gällande hur, vad och varför jag ger min.
Fri tillgång på mineraler?
Nej, det enda “mineral” som det har visat sig att hästen känner på sig att den behöver är salt. Om det vore så väl att hästen kände på sig vad den behöver och åt detta så skulle vi inte ha några fånghästar. Dessutom så innehåller färdigblandade mineraltillskott en mängd olika mineraler så hästen kan i alla fall inte välja vilka mineraler den vill ha. Det är “take it or leave it”.
Tänk om sanningen vore så enkel, men det är den ju inte. Det är ju lika mycket "take it or leave it" var dag vi tvingar i hästen mineraler och andra tillskott i krubban utan att ha en susning om de behöver det eller inte. Lika lite som jag tror att alla hästar behöver dagligt mineral eller andra tillskott i krubbad för att överleva så tror jag att vissa som bara äter grovfoder skulle må bättre av tillskott lite då och då.
Du behöver ingen blodanalys för att veta vilka mineraler som din häst behöver. Det enda du behöver är en analys av ditt grovfoder. En blodanalys är dessutom ingen tillförlitligt källa för att sätta samman en foderstat eftersom den bara avspeglar de mineraler som för tillfället finns i blodet men säger ingenting om hur mycket av ett mineral som finns lagrat i kroppen
Visst kan man i vissa fall behöva en blodanalys för att se vilka mineraler som ev brister, framförallt på en sjuk häst så anser jag det vara väldigt viktigt om man upplever att något inte står helt rätt till alt om man har en häst som vägrar äta all sort eller för ögat inte reagerar som den borde för att se om den verkligen behöver eller inte.
Å jag anser verkligen inte att en grovfoderanalys är allt som behövs om man ska vara riktigt noga, den är oftast inte tillförlitlig utan ger enbart en fingervisning och utifrån den fingervisningen skall vi sedan sätta ihop en foderstat som är framtagen ur en referenssiffra som inte har med individen att göra utan just bara är en siffra att börja från som i vissa fall räcker gott och väl i andra inte på långa vägar.