Hur ska jag få i henne mineralerna!?

Sv: Hur ska jag få i henne mineralerna!?

Rensa din inbox :)

Jag försökte skicka dig ett PM, men du kan inte ta emot det.

Det börjar bli lite dyrt att köpa olika mineraler "för att testa"....

Mvh Domino_s

Hur många olika sorter har du provat?

Annars håller jag med sissu, jag skulle aldrig krusa en häst med sådant.Låt det vara, sparar pengar och uppenbart energi från dig.

Vad tror du händer om din häst inte äter mineraler men går på bete?

Mineralmässigt så är det grusmineraler han får eftersom den fullmineralblandningen inte har några tillsatser hästen inte tål.

Om jag skulle dela upp varje mineral för sig och ge rent eller göra egen blandning så skulle jag behöva göra en blodanalys på hästen på för att veta att det blir 100% exakt och för mig är det total överkurs och onödigt så länge hästen mår finemang.

Jag blir beklämd varje gång jag hör ordet “grusmineraler”.

Alla mineraler är oorganiska. Det finns inga organiska mineraler.

Mineraler är däremot ofta bundna vid ett annat ämne som kan vara organiskt eller oorganiskt. Det finns således både organiskt bundna och oorganiskt bundna mineraler men själva mineralet är oorganiskt. Det är därför ingen skillnad på själva mineralet, järn är järn och koppar är koppar oavsett vad det kommer ifrån. Den enda skillnaden mellan ett organiskt bundet och ett oorganiskt bundet mineral är att biotillgängligheten kan vara olika, dvs. hur mycket av mineralet som absorberas/tas upp av hästen.

Det finns flera studier av biotillgängligheten för organiskt- och oorganiskt bundna mineraler ofta med varierande resultat. En av de senaste och mer omfattande studierna är denna:

“Digestibility and Retention of Inorganic and Organic Sources of Copper and Zinc in Mature Horses”, Baker at al. 2005.

I sammanfattningen säger Baker bl.a. följande: “These data indicate that supplemental inorganic minerals may provide a potential increase in apparent Cu digestibility and Cu and Zn balance in mature horses. Mature horses did not appear to digest and retain organically chelated mineral sources as efficiently as inorganic sources”. I denna studie hade således oorganiska mineraler högre biotillgänglighet än organiska.

Fodertillverkare och försäljare av “organiska mineraler” brukar hävda att deras mineraler tas upp bättre av hästen än oorganiska mineraler (“grusmineraler”). Detta är helt enkelt inte sant. Det finns därför ingen som helst anledning att betala ett högre pris för ett mineraltillskott bara därför att mineralerna är organiskt bundna.

Fri tillgång på mineraler?

Nej, det enda “mineral” som det har visat sig att hästen känner på sig att den behöver är salt. Om det vore så väl att hästen kände på sig vad den behöver och åt detta så skulle vi inte ha några fånghästar. Dessutom så innehåller färdigblandade mineraltillskott en mängd olika mineraler så hästen kan i alla fall inte välja vilka mineraler den vill ha. Det är “take it or leave it”.

Du behöver ingen blodanalys för att veta vilka mineraler som din häst behöver. Det enda du behöver är en analys av ditt grovfoder. En blodanalys är dessutom ingen tillförlitligt källa för att sätta samman en foderstat eftersom den bara avspeglar de mineraler som för tillfället finns i blodet men säger ingenting om hur mycket av ett mineral som finns lagrat i kroppen.

Men vilka bortförklaringar folk har!

Man ska prompt ge mineraler fast hästen inte vill ha. Mineralbalja duger inte för det kommer nån annan häst äta upp eller sparka sönder.
Har hästarna saltsten i hagen? Står ledarhästen vid den hela dagarna och vaktar?

Alltså, det är sällan problemet som är problemet.

Här är ett problem som är att TS absolut vill SE när sin häst äter/får i sig mineraler? Eller har jag fel?

Om en salt/mineralsten slängs omkring i hagen så kan man köpa flera stycken och montera i plastbehållare på en stolpe i hagen tex. Eller ett träd, eller i ett bildäck eller träbalja what so ever.

Ditt problem är löst?

Din teori går ju ut på att hästen själv känner om den behöver mineraler eller ej.
TS skriver att hästen inte äter mineraler ö.h.t. så ni pratar om rätt skilda saker.

i min erfarenhet känner hästen tyvärr inte själv av huruvida den behöver mineraler eller ej. Inte ens salt. Möjligt att det stämmer om extrem brist börjar råda, men knappast innan det är riktigt akut. Många hästar får man fodra med salt som komplement i fodret, vilket är lätt gjort i och med att överskott inte skadar utan bara kissas ut.

Jag blir beklämd varje gång jag hör ordet “grusmineraler”.

Varför blir du beklämd över ett ord som i stort alla till vardags kallar en sort av mineralblanding och som alla förstår va det är?.

Förstår inte heller resten av ditt inlägg/svar heller utifrån vad jag skrev gällande hur, vad och varför jag ger min.

Fri tillgång på mineraler?

Nej, det enda “mineral” som det har visat sig att hästen känner på sig att den behöver är salt. Om det vore så väl att hästen kände på sig vad den behöver och åt detta så skulle vi inte ha några fånghästar. Dessutom så innehåller färdigblandade mineraltillskott en mängd olika mineraler så hästen kan i alla fall inte välja vilka mineraler den vill ha. Det är “take it or leave it”.

Tänk om sanningen vore så enkel, men det är den ju inte. Det är ju lika mycket "take it or leave it" var dag vi tvingar i hästen mineraler och andra tillskott i krubban utan att ha en susning om de behöver det eller inte. Lika lite som jag tror att alla hästar behöver dagligt mineral eller andra tillskott i krubbad för att överleva så tror jag att vissa som bara äter grovfoder skulle må bättre av tillskott lite då och då.

Du behöver ingen blodanalys för att veta vilka mineraler som din häst behöver. Det enda du behöver är en analys av ditt grovfoder. En blodanalys är dessutom ingen tillförlitligt källa för att sätta samman en foderstat eftersom den bara avspeglar de mineraler som för tillfället finns i blodet men säger ingenting om hur mycket av ett mineral som finns lagrat i kroppen

Visst kan man i vissa fall behöva en blodanalys för att se vilka mineraler som ev brister, framförallt på en sjuk häst så anser jag det vara väldigt viktigt om man upplever att något inte står helt rätt till alt om man har en häst som vägrar äta all sort eller för ögat inte reagerar som den borde för att se om den verkligen behöver eller inte.

Å jag anser verkligen inte att en grovfoderanalys är allt som behövs om man ska vara riktigt noga, den är oftast inte tillförlitlig utan ger enbart en fingervisning och utifrån den fingervisningen skall vi sedan sätta ihop en foderstat som är framtagen ur en referenssiffra som inte har med individen att göra utan just bara är en siffra att börja från som i vissa fall räcker gott och väl i andra inte på långa vägar.

Senast ändrad:

Mineralbaljor tenderar att tappa dragningskraften efter ett tag så att den ranghöge hästen inte skulle släppa till de andra kanske stämmer första timmen...

Jag har mineralbalja i min lösdrift på två olika ställen (mest för att jag köpte ett fabrikat som inte var populärt o sen ett annat som var populärt, först nu efter att ha stått där hela vintern började de äta på den icke-populära oxå.) Senaste baljan har hästarna haft i tre veckor och de har kanske ätit upp 5% av den... Det går ju att fråga stallägaren om ni kan ställa ut mineralbalja i lösdriften på bekostnad av stallhyran. Då blir det lika för alla. Nackdelen då är att man inte vet hur mycket varje häst får i sig.

Ett tips, även om du är trött på att pröva olika mineraler så det här kan vara något... St hippolyt Semper Cubes, de är som hästgodis. Små fyrkanter som man ger som godis ett par stycken om dagen. Jag brukar väva in dom i strechingen efter ridning t.ex. eller så gör vi någon "konst" så de får det som belöning. Ibland bara en näve ute i hagen... Ibland några stycken ihop med hö'et. Mycket enklare för lösdriftsfolk än att stå o blanda mat varje dag när hästen egentligen inte behöver mer foder! T.o.m. jag tycker dom är goda ;) Jag kan gå o knapra på en godisbit själv ibland :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
Hästvård Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst. Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 080
Senast: vallhund
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama