Hur ska jag få honom lugn i stallet?

J

Josephiine

Hejsan! Jag har varit o kollat på en foderhäst, en 5årig nordsvensk. Han är egentligen en travhäst. Han blev skadad i december så dom har inte kunnat köra honom, så han har blivit riden sen dess och det går jätte bra. Både skritt, trav och galopp fungerar jättebra!
Men i stallet när vi gjorde iordning honom så gick han bara fram o tillbaka, fram o tillbaka o kunde inte stå still. Hon sa att det berodde på att han blev jätte stressad för han trodde det var träning eller tävling på gång. Men eftersom han inte kommer köras mera, utan bli ridhäst så tror ni att han nångång kommer sluta bli så stressad i stallet?
Det var nästan omöjligt och tränsa honom, han är riktigt stor så han slängde bara upp o ner med huvudet hela tiden, men tillslut gick det, efter att han kämpat tills jag blev alldeles svettig. :rofl:
Väl när jag kom upp på honom så var han alldeles underbar! Vääldigt väldigt pigg med mycket energi men sånt är bara kul tycker jag! Ganska känslig i munnen var han också, en dröm att rida! Förutom att han behöver utbildas då.

Så jag tycker om honom jätte mycket! Iallafall att rida. Men jag vill också kunna pyssla om honom mycket, rykta i en timme, och stå o kela med honom, men det går ju inte om han inte kan stå still?
Vad tycker ni? Tror ni att han kommer bli lugn snart? Är det nånting man kan göra för att få honom mindre stressad? :crazy::confused:
Vill verkligen veta om det går!!

Sv: Hur ska jag få honom lugn i stallet?

För ett tag sedan fick vi en häst från "banan" till vårat stall.
Betedde sig precis dom din. Men, ägarna tog det väldigt lugnt med henne, band upp korta stunder och borstade och pysslade lite.
När hon började "stressa" så gjorde de ingen stötte affär utav det, dvs inga hårda ord, gap eller skrik, utan bara fortsatte med det de höll på med.
Gjodde detta konsekvent varje dag, och efter ett par veckor (2) så stod hon lugnt och stilla.
Då började de sela på henne, lät henne stå med selen på osv.
Det tog dem ca 2 månader att få henne så pass lugn att det kunde spänna för vagn och skritta iväg.
Det jag vill berätta med detta är att det gav henne tid att lugna sig, inte ställde krav utan bara var lugna i all hantering med henne.
Kan tänka mig att detta även fungerar då du vill rida din häst.
Ps: Hon startade i ett provlopp för två veckor sedan och kom på tredje plats, och var väldigt lugn och fin då hon kom hem igen.
Så,ta det lugnt och ha ej bråttom med din häst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror också att det blir bättre med tiden. Om man är lugn hela tiden och ignorerar det beteendet så ska det nog bli mycket bättre. Försök också hitta punkten där den gillar att bli kliad t.ex. och gör det så fort han blir lung :). Min medryttarhäst var så innan att han var ganska stressad, han är fortfarande det dock ibland, men inte i stallet längre, förutom när man kommer med sadeln...

Tack för tipsen! Men han har ju enbart blivit riden nu sen januari, och det är ju 5 månader sen? Och fortfarande är han inte lugn.
Men när man är i hagen och kelar med honom o så, då är han jätte lugn och jätte mysig!

tålamod, tid, lugn och bestämdhet hjälper.
Min ena travare var sån också. Nu står han i stort sätt helt stilla.
Det tar tid dock!

Ett bra tips kan vara att kolla över fodret. Det bästa är att ge mycket grovfoder och bara så mycket kraftfoder som krävs för att balansen i foderstaten ska bli bra. Det är avstressande för en häst att tugga mycket. Så mycket utevistelse som möjligt kan också ha en lugnande inverkan. Bäst för en häst som är stressad i stallet är att komma in bara en liten stund innan den tid som gäller för lugn o ro inför natten så att det slipper för mycket aktivitet i stallet när den står på box. Man kan också försöka se till att göra i ordning hästen inför ridning då det är förhållandevis lugnt i stallet o inte för mycket folk. Snart lär den sig nog att det är lugn o ro som gäller när du kommer.. :-)

Tack för tipset! Han äter inge havre, men han äter korn o hö. Hon säger att han äter väldigt mycket! Han står ute nu dygnet runt också, är bara inne i stallet när han ska göras iordning och då är det ingen i stallet förutom jag och hon som äger honom då.
Endå är han jätte stressad. :confused:

vad kul att du ska skaffa foderhäst.
jag har fått massor av unghästar som din på tillridning.

kan det vara lite så att den häst har fått vanan " in i stallet göras i ordning, och sedan ska man raca" och då svarar ju hästen bara på laddningen.

så här brukade jag göra: ta upp på gången, göra något litet typ borsta o kratsa hovar o sedan in i boxen o äta ett par morötter eller hö, när den e klar ut på gången igen o kanske göra något annat, kanske bara sadla, spänna sadelgjorden o sedan sadla av o släppa ut i hagen . första veckan gör jag bara sådanna här saker, så hästen har förväntan , men inte kan gå in i dimman.
sedan börjar jag att när jag fixat sadling o ränsning o hästen bevarat sitt lugn börja utbildningen, kanske bara vid hand eller bara gå en promenad. att ha utrustning ska inte betyda att man ska ha springande timmen.

Med lugn o ro och att inte föda stressen kommer du nog lära din häst att slappna av o uppskatta annat än att forsera vägarna.

om allt annat stämmer och det är hästen som gör att du deppar om du inte får just den så tycker jag att du ska se detta som en övergångsfas i stället för ett problem..

Grodis

Gud vilket bra tips! Tack så mycket!! :D
Om jag får hem henne så ska jag verkligen prova med dehär, eller tipsa ägaren. För det är verkligen sant de du skrev!

Tack så hemskt mycket igen för tipset. =)

har du just fått hem han så är det ng bara att vänta någon vecka innan han har blivit hemmastadd. Om han ser att andra hästar står och äter och är lugna så borde han väl lugna ner sig och kanske lära sig med tiden att han inte är på en travbana ;). jag har ett varmblod som har gått på banan även om det var ca. 6-7 år sen, och han var oxå ganska stressad i början innan han blev hemmastadd.

Ge hästen ngt att äta undertiden som du pysslar med honom, en mätt häst är en snäll och lugn häst, sedan minskar du maten efter hand som han lugnar ner sej. Men var beredd på att det kan ta tid. Lycka till!

Det var ett bra tips, tack!! Att han kan få stå o tugga på hö medans jag pysslar o sadlar honom. Värt att prova iallafall. =) Tack!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
690
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10