Hur ska jag få hästen "på tygeln"?

M

Merchilld Exotic

För några månader sedan blev jag medryttare på en väldigt speciell f.d travare (:love: bara ridhäst nu). Han är framåt nu när vi har lärt känna varandra (innan stannade han varje gång man ville öka ti trav..) Jag behöver bara nudda honom o han travar el galopperar om d e d jag vill... MEN...

jag kan inte få honom att jobba riktigt... :o för d första e jag kass på att sitta ner i trav.. jag skumpar runt på honom som en studsboll :bump: (han e lite extra skumpig) jag försöker att arbeta mer med sitsen, bara trycka lätt me skänklarna o ta försiktiga tygeltag... men nej.. inte en enda gång har jag kännt den där känslan när man vet att vi gör rätt...

va ska jag göra??? jag ska börja träna för instruktör snart... jag rider honom 3 dagar i veckan utomhus.. har ingen paddock el ridhus...

tacksam för svar..:bow:

Sv: Hur ska jag få hästen "på tygeln"?

Hej! Vad kul med en "medhäst" :)

Hur länge har han varit ridhäst? Den kanske inte kan jobba riktigt ännu. Det tar väldigt LÅÅÅÅÅNG tid i vissa fall att skola om en travare, jag har haft flera och en del lär sig snabbt, andra inte.

Vilket "läge" är ni i? Söker han sig framåt neråt? Annars skulle nog det momentet vara det jag skulle koncentrera mig på om jag var du, samt halter och halvhalter, han måste bli lydig och lyssna på dig innan du kan gå vidare.

// M (Numera fjordingfrälst :love: )

Håller med!
Mycket, jag menar mycket, halvhalter och voltarbete!
Efter ett år och jag-vet-inte-hur-många-timmars arbete vi har lagt ner min häst och jag, och NU börjar det hända nåt!

Merchilld Exotic skrev:
För några månader sedan blev jag medryttare på en väldigt speciell f.d travare (:love: bara ridhäst nu). Han är framåt nu när vi har lärt känna varandra (innan stannade han varje gång man ville öka ti trav..) Jag behöver bara nudda honom o han travar el galopperar om d e d jag vill... MEN...

jag kan inte få honom att jobba riktigt... :o för d första e jag kass på att sitta ner i trav.. jag skumpar runt på honom som en studsboll :bump: (han e lite extra skumpig) jag försöker att arbeta mer med sitsen, bara trycka lätt me skänklarna o ta försiktiga tygeltag... men nej.. inte en enda gång har jag kännt den där känslan när man vet att vi gör rätt...

va ska jag göra??? jag ska börja träna för instruktör snart... jag rider honom 3 dagar i veckan utomhus.. har ingen paddock el ridhus...

tacksam för svar..:bow:

Mitt förslag är att du börjar i rätt ände, nämligen med dig själv. Att försöka få hästen att jobba riktigt medan du inte är bra på att sitta ned, är ganska mycket bortkastad tid. Hästen kan inte arbeta korrekt om inte ryttaren sitter korrekt. Jag tycker det låter jättebra att du skall börja träna för instruktör snart, be instruktören supertrimma din sits så kommer du snart börja inverka korrekt på din hästs form och då kommer resten av sig självt. :) Lycka till och berätta hur det går för er.

Vart tog du vägen?
Vill du ha andra råd eller var det nåt som blev konstigt...:confused:
Jag vill veta vad du själv tror och tycker om det vi säger. :bump:

// M

Du kan jobba en häst precis lika bra under lättridning - speciellt en häst som inte har muskler att bära dig.
Jobba m vägar, tempoväxlingar från lugnt till lugnare, flytta för skänkel några steg i hörnen MEN glöm inte bort att låta hästen länga sig i en glad galopp

Tack för era inlägg!

"Minternet": Han har varit ridhäst sen han var 6-7 år o ägaren sa att han är svår att få på tygeln men d går :)

Ja, jag håller med! Mycket halvhalter o sånt behövs! Han är ju inte superbra på att lyssna...

Det är en anledning att jag ska börja träna för tränare! Att jag har svårt för att sitta på honom i trav, men man ska ju kunna jobba honom ändå...

Det känns som det hade varit lättare om man hade haft ett ridhus eller en paddock att rida i... så man kan flytta ut hästen i hörnen o så... där jag rider får man bara rida åt ett håll o då kan man ju inte ens rida i volt...

mer tips kanske??

Senast ändrad av en moderator:

Bra av dig! :bow:
Lyssna på oss Bukare och ta hjälp av en tränare! Är han en ridtravare? Isåfall kan jag bara önska dig lycka till, dom är underbara att jobba med! Ni kommer ha många härliga stunder ihop, och glöm inte att berätta hur det gått!

Nån liten äng finns det säkert där du kan dressyra lite också.

Eller flytta hästen från ena sidan av vägen (en trafikfri förståss) till den andra i sicksack en liten bit.

Utnyttja vägens kurvor till att "rida i hörn"

Som du skriver så har ägaren sagt att "han är svårt att få på tygeln".. Det är ju troligtvis så att han inte har tillräkligt med muskler för det än.

Rid lätt när du travar.. Det är ju inte roligt för varken dig eller han om det blir skumpigt (travare är ju oftast lite skumpigare av sig:angel: ). Sen så kan han nog inte gå "på tygeln" i en kortare trav. När en häst kan "gå på tygeln" (jobba rätt och bära sig) så blir ju traven automatsikt behagligare att sitta i (mjukare).
Så mitt tips till dig är att rid lätt i traven och försökt först att få han "på tygeln" i ett friskare tempo och under tiden han jobbar så försökt sugsesivt att korta traven och efter ett tag kommer du att kunna jobba han rätt i ett kortare tempo där du då kommer att kunna sätta dig ner i traven och då är det inte så skumpigt och jag tror att då har du nog inga problem med att sitta ner på rätt sätt.. Men allt detta tar ju tid. Tålamod så kommer det tillsist.

Jätte bra att du ska rida för tränare.. Då kan du ju oxå be ridläraren sitta upp så får du se hur han kan gå och så hon/han får känna efter hur mycket hästen kan.

Hoppas allt går bra och att mina tips var till någon nytta.

Smulu: Ja d finns nån äng men för tillfället går d ej att rida på... hårt o fullt me is o snö...

men tack för tipset! jag ska använda "hörnen" på vägarna :smirk:

JRO: D va bra tips! Jag vet att jag inte ska sitta o kämpa me att få han på tygeln i kort trav förrän jag kan få han till det annars...

Be tränaren om att sitta upp ska jag göra! D hade jag nog inte tänkt på själv..

Nu e d största problemet att hitta en tränare..

Va ska jag mer göra än halvhalter, halter, "flytta i hörnen"??? Mer bra tips??

Senast ändrad av en moderator:

Louise skrev:
Bra av dig! :bow:
Lyssna på oss Bukare och ta hjälp av en tränare! Är han en ridtravare? Isåfall kan jag bara önska dig lycka till, dom är underbara att jobba med! Ni kommer ha många härliga stunder ihop, och glöm inte att berätta hur det gått!

Ja! Han är en ridtravere. En otroligt vacker, speciell, social (på ett konstigt sätt...) häst! :love:
<-----D e han på bilderna;)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni förstå känslan av förvåning och lättnad när man ställer sig i duschen efter två ridlektioner, och det INTE svider och gör ont...
Svar
0
· Visningar
215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar