Hur ska jag bygga upp honom igen?

LitetÄpple

Trådstartare
Jag har en lite äldre (18 år) holsteinervalack som 2009 fick en ganska allvarlig gaffelbandsskada och sedan dess har vi mest skrittat runt ute i skogen med regelbundna checkar hos veterinären. Det senaste halvåret har jag börjat trava lite på de ställen underlaget är bra, men känner att det kanske är dags att försöka komma igång på riktigt igen, men jag är livrädd för att överanstränga honom så att han går sönder igen. Min fråga är då, hur bygger jag skonsammast upp honom? Har absolut noll erfarenhet av detta, då jag aldrig tidigare haft en skadad häst. Hur ska jag lägga upp träningen? Ska jag fortsätta att fjanta runt ute i skogen, eller kan jag faktiskt ta mig tillbaka till mitt älskade ridhus någon gång i veckan? Ska kanske tillägga att vi tävlade dressyr på MSV-nivå innan han gjorde sig illa.
Tacksam för alla svar!

(hoppas att jag lade tråden rätt)

Sv: Hur ska jag bygga upp honom igen?

Kontakta behandlande veterinär eller klinik med erfarenhet, de har bra igångsättningsschema. Eller googla på skadan och igångsättning, så tror jag du får bäst råd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 710
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 712
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka