Hur ska jag börja?!

S

Suss

Fösrsöker rida och hantera en 10 år Nordis valack, han har varit avställd ett tag innan jag började med honom. Vill träna enligt nh, vet inte riktigt vart jag ska börja då det är mycket krångel med honom.

Han kan markera, nästan slå då vi möter bilar! Han kickar bakut i galoppen, troligen protest. Han försöker lätta framdelen (lite för tung och lat för att stegra).

Det går inte att ta honom i grimskaft i hagen då sliter han sig enligt ägare, tar honom alltid i bara grimman och håller hårt då han självmant kommer till öppningen.

sparkar som en galning på boxdörren och skrapar och tigger, tigger på gången.

Ägaren och jag tränande ledövningar i paddocken och det gick bra ett tag, han lyssnar och sammarbetar. Ägaren började trava lite med honom, han börjar slänga med huvudet, sen kasta sig och bocka och han tappar honom och han kör full rodeo. Inga problem att fånga honom när han var färdig?! Respektlöst?

Ska jag rida honom eller börja enbart från marken? Har börjat utveckla lite rädsla för honom tyvärr.

Så hjälp vad ska jag börja?

Låter det negativt? han är världens charmigaste, han har något ändå som jag fastnat för, han är smart!
 
Sv: Hur ska jag börja?!

Hjälp
Vart det för långt å jobbigt att läsa...
Ni verkar ju vara så duktiga och ha så många tips
//Ny å dryg!
 
Sv: Hur ska jag börja?!

Inte alls för långt att läsa!:)
Jag är absolut ingen expert men dessa är mina tankar efter att ha läst ditt inlägg:

Min första tanke är att det är så farligt att leda en häst genom att hålla fast den i grimman - man blir invaggad i en falsk känsla av att man har kontroll fast egentligen är det så att vill han sticka så gör han det och har du då din hand fast i grimman så kan följderna bli katastrofala. Skaffa en repgrimma och ett längre grimskaft - cirka 4 m. Med ett längre grimskaft så har du verkligen en chans att hålla honom om han sticker - genom att se till att du är inte alldeles bakom honom när han sticker utan genom att se till att du är längre ut på sidan så får du mycket kraft med ett längre rep - tänk på hävstångsprincipen.

Gå in på www.parelli.se. Jag kan verkligen rekommendera att du köper Level 1. Detta paket handlar först och främst om säkerhet och det är där jag tycker du ska börja.

Jag skulle inte rida denna häst förrän ni hade upprättat bra kommunikation från marken och du kände dig helt säker där.
 
Sv: Hur ska jag börja?!

Tack för tips!

Ska genast kolla den där webb-sidan. Har fått kontakt med en person som kan en del om nh som ska komma och hjälpa lite i helgen! mycket spännande.

Nä det är nog ingen ide att rida honom i detta läge...
trist när man är ridsugen

Vi får väl se hur det går, man får väl ha tålamod!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Hästhantering Hej! För ca ett halvår sedan tog jag över ett 15 årigt varmblodssto som annars skulle skickas till slakt(usch, hatar det ordet) pga att...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: Klubbisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp