Hur ska jag börja?

J

Joshua

Om jag är 15 år, har ingen som helst vana med galoppsporten och vill börja med den, hur ska jag då gå tillväga? Finns det nåt gymnasium och vars isåfall?

Tack på förhand :)

Sv: Hur ska jag börja?

Roligt att fler och fler vill in i denna underbara sporten :love:

Nu vet jag inte var du bor men ta kontakt med närmaste galopptränare och var där och jobba.. har du ridvana sedan innan? I så fall borde det inte vara så jättesvårt att lära sig rida galoppörer också... jag har aldrig ridit galoppörer eller på ridskola men förra året (var femton då) tog jag kontakt med Pia Höiom söder om Göteborg och jag är kvar och där än, allt för att få rida. Har bara fått trava lite hittills men då är jag ju extremt liten och oerfaren.

Nu vet jag inte om du vill bli arbetsyttare, jockey, amatörryttare eller dylikt... är inte så insatt i det där med gymnasieutbildning med inriktning galopp men Plönninge har och många andra liknande gymnasieskolor har galoppinriktning... hör med någon som fattar det där :)

Läs på och googla allt vad som finns att hitta, för galopp är lite komplicerat ibland. ;)

Det är skitsvårt att komma in i sporten men om man bara vill klarar man det, jag lovar dig att du aldrig mer kommer ut från sporten när du väl är inne :laugh: Var på lite banor och kolla lite på svenskgalopp.se och läs Nadja Bellanders "Galopp - träning och tävling", där finns massa intressant fakta. Info om närmsta tränare och olika hästars resultat och bakgrund finns på galoppsport.se.

Hoppas du lyckas få praktisera någonstans. Läs min egen tråd från förra året med ungefär samma mål som du, och se vad jag hamnade :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1100609

Lycka till i världens roligaste sport!

Sv: Hur ska jag börja?

Bor typ 60 mil från närmaste galoppbana ;) har ridit på ridskolan några år så jag kan ju grunderna, skritta, trava, galoppera, hoppa osv. men inget mer invecklat :)

Ska nog satsa på arbetsryttare elr jockey men vi börjar med arbetsryttare! :D
Har googlat massor och läst på ung galopp och typ alla sidor jag kan hitta om galopp, även beställt boken "Galopp - träning och tävling" så nu väntar jag bara på att den ska komma :D

Jag ska läsa din tråd, och tack! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 239
Senast: Oh_really
·
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: Lisen82
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka