Hur ska jag börja? "Täcke"

Tibra

Trådstartare
Hej. Har ett varmblod som har väldigt lite päls. Tänkte låta henne sätta mera eftersom hon står på lösdrift. Men hur börjar jag för att hon inte ska frysa ihjäl?

Sv: Hur ska jag börja? "Täcke"

Jag har lärt mig att hästar inte fryser av enbart kyla, utan det är när det tex regnar/snöar/blåser som dom kan frysa.

Har din häst en lösdrift att gå in i så behöver du ju inte täcka henne alls, såvida du inte vill att hon inte skall sätta päls. Alternativt så kan du ju sätta på henne ett tunt täcke, tex ett fodrat regntäcke eller ett 100 grams täcke.

Jag har min häst täckad trots att han har lösdrift, men detta beror endast på att jag inte vill att han skall få vinterpäls.

Ok. Bestämmer hullet mängden av päls??

En häst som har något att tugga på regelbundet fryser sällan.

Enn tunn häst fryser lättare än en häst som är normal i hull/fet, eftersom att det går åt så mycket energi till att hålla värmen, så behöver en tunn häst mer hö vid kallt väder.

Det bästa är väl att undvika täcken så gott det går så att pälsen växer ut.

Jag hade ett varmblod på lösdrift som tidigare stått inne. Han hade fri tillgång på hö och behövde aldrig täcke.

Varmblodet vi köpte förra sommaren hade haft täcke innan och förra hösten höll vi koll på honom när det regnade och var kyligt. Hans päls växte långsamt.
2 ggr var han lite frusen när han kom in. Vi satte på fleecetäcke ett par timmar så att han torkade, sen klarade han sig hela vintern utan täcke. Såg ut som en björn i pälsen :)

använd täcke så lite som möjligt. dvs. bara när hästen fryser och då ett tunnare täcke ex. fodrat regntäcke. ge ordentligt med grovfoder så hästen får chans att själv hålla värmen.

det kan ju faktiskt också bli så att hästen inte sätter så mycket tjockare päls.

Svar till de flesta.

Ja de går ju på fri tillgång till hö. Vet att dom håller sig varm genom att äta såklart men vissa hästar är ju frusna och det vore ju tokigt om hon knappt hade päls vid -25-30.

Har även ett fint vindskydd men dom går ju aldrig in, dom ska prångt stå ute i ovädret :P!!

Ha henne ute utan täcke utom vid regn/ruskväder o sen alltid hö så fryser hon inte. Så lite täcke som möjligt utan att hästen mår dåligt förstås så ska du se att det sätter igång pälsen.Tyvärr kan ju en del hästar precis som vi människor. Dålig med päls!! Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
698
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka