Hur ska jag använda klicker när jag lastar?

L

Larnqvist

Jag har en 15 årigt hlb valack som jag nyss har köpt.
Han är tyvärr svår lastad. Jag har tränat med hjälp av en person till när man har gott om tid på sig. Och det blir med blandade resultat. Han går på rampen och sen slänger han sig ut och sticker.
När han är väl inne i transporten och man har stängt lämmen så står han som ett ljus precis som inget har hänt.

Nu är min fråga hur jag ska gå tillväga med klickern när jag ska lasta.

Är det någon som har varit med om en liknande situation som mig?
Vill gärna ha tips och ideér hur jag ska göra.

MVH

Sv: Hur ska jag använda klicker när jag lastar?

steg ett : ha massor av Gott godis.

Steg två : KLicka när han t.ex. nosar på rampen, när han fattat det, klicka när han sätter upp en hov på rampen, när han gör det, båda hovarna, när han gör det, tre ben, osv, osv.

Sätt upp små mål hela tiden. T.ex. Idag ska vi komma upp på rampen, när han sedan står lugnt på rampen, så kan du näta dag ha som mål att komma halvvägs in i transporten och tredje dagen kanske han ska gå in i transporten. Det hela beror på hur pass rädd/ovillig han är.

Och tänk på att ta det hela succesivt, låt det gå ut över flera dagar, dom blir fort trötta, och man vill ju hålla igång hjärnan hela tiden, så att han inte tröttnar på godiset och det, eller hur? ;)

Han måste ha en positiv upplevelse med sig från transporten, och till transporten nästa dag.

Sv: Hur ska jag använda klicker när jag lastar?

glöm inte att du måste klicka direkt när han gör det du ber honom om, och snabbt därefter måste han få godiset/belöningen.

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 671
Senast: Mabuse
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 158
Senast: palle
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 132
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama