Hur ska hullet vara?!

M

Minime

Har ju alltid haft utekatter som skött sina matvanor på egen hand, men nu när Charlie bara får vara inne så måste man ju tänka efter lite mera :crazy:
Hur ska hullet kännas på en katt egentligen? Börjar bli lite orolig för honom, för han känns (och ser) benig över ryggen o bäckenet, men har ganska mkt magen ändå :smirk: Ska det vara så? Utekatten som bor kvar hos mamma han är ju liksom jämntjock :smirk: Men han kan ju ändå välja hur mkt han vill äta och får ju mer motion än Charlie... som ändå får i princip fri tillgång på torrfoder. Kanske att han skulle ha brukmat till det?

Tankar o funderingar, tack! :bow:

Sv: Hur ska hullet vara?!

Jag brukar gå på att man ska kunna känna revbenen genom skinnet men inte ryggraden.

Sotis skrev:
Jag brukar gå på att man ska kunna känna revbenen genom skinnet men inte ryggraden.

Lite som man gör på hästar då... o isf är ju min grabb åt det magra hållet han. :( Kan det hjälpa att ge burkmat som kompliment till torrfodret? Nån sa nämligen att det kunde vara proteinbrist, och att burkmaten innehöll mer protein än torrfodret...

Ja, jag är ingen anhängare av torrfoder så det tycker jag låter bra. Mjau är prisvärd och bra blötmat, undantag Sunda Målet som innehåller för mycket utfyllnad. BARF-kost är det allt fler som går över till, dvs råmat som liknar kattens naturliga kost.

Du kan också ge fett fläsk, grädde, fet fisk som komplemet om du vill göda upp honom lite.

En fundering: Har du avmaskat? Verkar han helt frisk med fin päls osv?

Han har ju så känslig mage så jag kan inte ge han så mkt konstigt, som grädde o sånt, o då blir det plus-minus-noll ist...

Jo han är avmaskad, fär bara någon månad sen, eftersom han tappade vikt då oxå... Jo han är pigg o glad, o pälsen, jah, den är som den är, men inte skabbig o ful som den borde vara om han var så pass sjuk att han tappade i vikt tycker man.... o han äter precis som han brukar. Varken mer eller mindre...

Lite hängig mage är inte ovanligt hos katter, även fast de annars är lagom i hullet, så känn över revbenen. Pröva dig fram med maten, det foder du har nu kanske inte är det bästa för just den här katten.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve