Hur ska ett pelham sitta? *BILDER*

C

COQ

Jag håller på att bli galen av allt utprovande med pelham-bett, så hoppas någon kan hjälpa mig lite!!! Börjar berätta att min häst har storlek 10,5 cm när det handlar om "vanliga bett" (tredelat, rakt)
Idag på stallet testade jag ett rakt pelham i en storlek större än vad jag vanligtvis har, nämligen storlek 11,5. Detta med tanke på att den övre ringen inte får trycka emot huvudet.
MEN, jag tyckte ändå att det var rätt tajt mellan övre ringen och huvudet... :confused:. Fick hjälp av några i stallet, men alla var oense om vilken storlek jag skall välja.

SÅ, därför vänder jag mig nu till er. Släng in bilder på hur det ser ut när ni har ert pelham bett på hästen, hur mycket "mellanrum" det finns mellan övre ringen och huvudet, om ni har valt en större storlek enbart för att undkomma trycket mellan ring och huvud (och, hur stort blir då mellanrummet mellan mungipa-bettring?).Ja, ge mig alla tips ni har om hur ja väljer rätt storlek!

Kan ju tillägga att jag testade pelham i storlek 12,5 också. Men då fick man plats med ett finger på varje sida (mellan mungipa och ring). Såg alldeles för stort ut... :( (och det ÄR ju faktiskt 2 cm bredare bett än vad han har på sitt vanliga raka bett)

HJÄLP MIG!:cry:

Sv: Hur ska ett pelham sitta? *BILDER*

Lite beroende på hur överskänklarna är i längden (det påverkar förresten skärpan i bettet) så kan man banka ut dem så att de blir bredare. Det är ett typiskt problem du beskriver, våra isisar är ju ofta små om munnen och sedan breda över munnen. Men om man bankar på överskänklarna så att de pekar lite utåt så brukar det lösa sig. I och med att det är ett stångbett kan du ha det lite längre än ett vanligt tredelat. Det är ju rakt så det böjer sig ju inte inne i munnen.

OA

Lite beroende på hur överskänklarna är i längden (det påverkar förresten skärpan i bettet) så kan man banka ut dem så att de blir bredare. Det är ett typiskt problem du beskriver, våra isisar är ju ofta små om munnen och sedan breda över munnen. Men om man bankar på överskänklarna så att de pekar lite utåt så brukar det lösa sig. I och med att det är ett stångbett kan du ha det lite längre än ett vanligt tredelat. Det är ju rakt så det böjer sig ju inte inne i munnen.

OA

Okey, tack så mycket för svar! :bow: Själva övre ringen är 3 cm. Räknat från ringens övre kant till "själva bettet" är det 4,5 cm. Jobbigt att det inte bara kan finnas pelham som har en färdigt böjd överskänkel... :idea:

När du menar banka ut överskänklarna, måste man ta bettet till en smed då eller? eller kan man göra det själv...? :crazy: bettet är i rostfritt stål så det är ju tusans hårt! Måste väl finnas risk för att det spricker?

Oj, jag hade en kompis pappa som hamrade ut det åt mig. Jag skulle inte våga det själv eftersom jag har tummen mitt i handen.

OA

TACK! där fick jag ett perfekt svar på mitt prblem också!

Inga problem att banka själv. Tänk på att ta en mjuk hammare (inte metall), alternativt ha något emellan hammare och bett, och ett bra plant underlag, annars får du hack i bettet. Ingenting som bör påverka funktionen eller ge problem i övrigt, mest estetiskt osnyggt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 941
Utrustning Köpte ett tvådelat bett i 12,5 (hästens vanliga storlek), som är väldigt gränsfall till för litet. Jag skulle vilja prova likadant bett...
Svar
3
· Visningar
1 075
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI