Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var har du hört att man ska dra åt hacket så det sitter?
Det är emot allt jag har fått lära mig...
Som jag och de flesta jag känner har använt det så ska det sitta ungefär som en engelsk nosgrinna, dvs ca två fingrar under kindbenet. Kedjan ska INTE vara spänd, då det inte blir någon eftergift när man gjort en förhållning och sedan lättar i handen. Kedjan (eller remmen) ska inte ligga an på lös tygel, då är det ingen poäng med den.
Ledsen att behöva göra dig besviken, men har aldrig träffat din Torbjörn.
Jag tror du missförstår mig angående hur pass lös jag menar att den ska sitta, självfallet ska den inte hänga helt lös, då hela huvudlaget åker omkring. Däremot så ser jag ingen anledning till att dra åt kedjan, då de flesta hästar inte uppskattar att ha en kedja med konstant punkttryck plus extra kraft så fort man tar ett tygeltag.
Sedan tar inte jag så kraftiga tygeltag med hack att det glider runt som du beskriver, det räcker med små hjälper.
Tycker egentligen inte att man kan jämföra det med kandar, då man har bridongen där också, det är ju inte direkt så att man rider enbart på stången.
Men, har din hästtandläkare sagt att du ska ha det så, är det klart att du ska ha det så.
ca 2 fingrar från kindbenet och det ska gå att dra hackets skänklar MAX 45 grader bakåt (vinkeln mellan mungipa och skänkeln ska inte överstiga 45 grader)
det fungerar som ett stångbett och skall därför spännas fast som ett sådant
ca 2 fingrar från kindbenet och det ska gå att dra hackets skänklar MAX 45 grader bakåt (vinkeln mellan mungipa och skänkeln ska inte överstiga 45 grader)
det fungerar som ett stångbett och skall därför spännas fast som ett sådant
man måste förklara så ett litet barn skulle kunna fatta...