Hur ska en säkerhetsväst sitta?

MissFideli

Trådstartare
Jag funderar lite på att köpa mig en väst att ha, eftersom jag sist trillade av och slog i ryggen rätt rejält. Men jag är kort och tjock, vilket tydligen krånglar till det. Testade en Jacson på Citygross och märkte att det var allt annat än enkelt. Är 160 cm och väger 80 kg. Eftersom jag är rund, testade jag en större väst först, men då hamnade axlarna på västen uppe under öronen typ. Så på längden var det definitivt small som passade bäst. Den var ställbar med kardborrband runt kroppen, så det var inga problem att passa in den så heller. Men kan det stämma att jag ska ha en small?
Vill ha en sån där typ Racesafe med många småplattor i, vilket detta var.

Nu kommer jag inte ihåg storleken på min väst, men jag har en Slim Outlyne Airovear från Hööks. Lättast är ju att åka till en ridsportsaffär och få hjälp att prova ut och då kan du även provsitta i sadel i butiken för att känna hur den sitter när du sitter i sadel. Hade inga problem att prova ut en på Hööks, fick bra hjälp tyckte jag, å då var jag i din strl eller lite till, ca 164 cm å runt 85-90 kg.

Jag har upplevt att säkerhetsvästarnas storlekar skiljer sig mellan märkena, så det bästa är att åka till en affär där de säljer säkerhetsvästar med kunnig personal som kan hjälpa dig att hitta rätt.
När man sitter ner i sadeln, fick jag lära mig att ryggslutet på säkerhetsvästen inte ska ta i bakvalvet på sadeln, gör den det är den förstor.

Jag funderar lite på att köpa mig en väst att ha, eftersom jag sist trillade av och slog i ryggen rätt rejält. Men jag är kort och tjock, vilket tydligen krånglar till det. Testade en Jacson på Citygross och märkte att det var allt annat än enkelt. Är 160 cm och väger 80 kg. Eftersom jag är rund, testade jag en större väst först, men då hamnade axlarna på västen uppe under öronen typ. Så på längden var det definitivt small som passade bäst. Den var ställbar med kardborrband runt kroppen, så det var inga problem att passa in den så heller. Men kan det stämma att jag ska ha en small?
Vill ha en sån där typ Racesafe med många småplattor i, vilket detta var.

Västarna skiljer sig mycket i storlek och form mellan olika märken. Jag ville också ha en racesafe sist, men det slutade med att jag köpte annan sort som satt bättre. Minns inte märket nu, det var några år sedan och den ligger i stallet, men det var inte någon av de dyrare.

Bad om hjälp vid provningen för att den verkligen skulle passa, och fick provsitta i en sadel med alla de olika västarna på för att se hur de hamnar i den positionen.

Tänk på att västen ska sitta skönt under tjocka tröjor och jackor, så nära kroppen som möjligt.

De bättre märkena på västar (typ racesafe) finns i olika längder och bredder för att passa både korta och långa i olika storlek ;). Om jag inte minns fel så finns racesafe i kort, normal och lång rygglängd för samma "bredd", de skiljer också på dam och junior. Men det är inte alls säkert att alla har dem hemma (Hökks brukar t ex vara ganska begränsade i sitt utbud). Köpte våra första från England, då mätte man måttet från midja till midja över axeln för att få rätt storlek. Satt perfekt.

Gillar inte kardborreband, har sett sådana gå upp i fallet, och då gör de ju ingen nytta.

Tänk på att västen ska sitta skönt under tjocka tröjor och jackor, så nära kroppen som möjligt.

De bättre märkena på västar (typ racesafe) finns i olika längder och bredder för att passa både korta och långa i olika storlek ;). Om jag inte minns fel så finns racesafe i kort, normal och lång rygglängd för samma "bredd", de skiljer också på dam och junior. Men det är inte alls säkert att alla har dem hemma (Hökks brukar t ex vara ganska begränsade i sitt utbud). Köpte våra första från England, då mätte man måttet från midja till midja över axeln för att få rätt storlek. Satt perfekt.

Gillar inte kardborreband, har sett sådana gå upp i fallet, och då gör de ju ingen nytta.

Racesafen är lite för dyr, jag kommer nog rida max nån dag/månad eller kanske t.o.m varannan månad. Så jag känner att det inte är värt dom pengarna just nu.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 214
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 242
Utrustning Hej! Jag letar säkerhetsväst eftersom att det är krav på att man ska ha det på ett ridläger jag ska på i sommar. Jag har inte ridit med...
Svar
15
· Visningar
1 864
Senast: Nevermind
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 776
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter