Hur ska en rottweiler se ut?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare wilma_wilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 11 813
Sv: Hur ska en rottweiler se ut?

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för hane? Tycker att jag känner igen något i honom, funderar på om han kan vara släkt med någon av våra...

Blir kanske lite svamligt men det jag försöker få fram är att jag är otroligt imponerad av Gerhards metoder att visa hundar, och skulle jag enbart vilja vinna i utställningsringen skulle jag absolut försöka få köpa en Just Ask. Han avlar ju ändå på hundar som är sunda i kropp och knopp, men för oss som vill ha en hund som funkar både för bevakning (TJH), bruks och utställning är de något för tunga. Hellre tar man då en och annan slät etta på utställning så länge hunden orkar jobba en hel helg i skogen...

Jo jag vet vad du menar, jag är en del av hans inofficiella fanclub :D jag tror inte alls att hans hundar måste nödvändigtvis vara sjuka för att de är lite tyngre, för SÅ tunga är de inte! Men precis som du säger så kanske modellen inte passar för riktigt, långvarigt arbete. Det som rasen är menad till.

<snip>
Vad gäller Amerikanska linjer så har de en förkärlek för att antingen göra hundarna så stora som möjligt, eller så små som möjligt. Att det är Amerikanska linjer säger inte så mycket, eftersom det är en Tysk ras.

Fast om jag inte är helt ute och cyklar så är väl inte din amerikanska tik så jätte-amerikansk ändå :laugh: Varken i linjer eller utseende?
Snygg är hon iaf!

Det stammer inte riktigt att Rottisar ar storre eller mindre har. Vi foljer Tysk ras standard har (for reggade hundar sa klart och inte reggade ser ut precis som inte reggade i Sverige ... foljer alltsa inte nagra som helst ras standard).
Min tjej foljer som sagt rasstandard, men ar nattare an hennes syster som jag sett (dar hade jag tur:laugh:) och nattare an Gerard's hundar. Dels ar hon medium hog och jag haller henne ganska smal sa hon orkar jobba, springa, och leka.;) Hennes tyngre syster (mer i stil med Gerard's hundar) drar dock in hur manga vinster som helst ... bade i IPO och utstallning.

Bade har och i Sverige har Mandy fatt mycket berom for sitt huvud, pals, och hur hon ror sig... Sedan var det nagra uppfodare pa en rottis utstallning vi rakade komma in pa i Sodertalje som tyckte hon var ALLDELES for liten och smal ... fast hon klarade sig fenomenalt fint pa den enda utstallning hon varit pa, i Eskilstuna. Hon hade aldrig bivit stallde forut, en kompis tog henne (hon ar inte van att nagon annan an jag haller kopplet) in i ringen efter 5 minuters "traning" och hon kom 7 av 37 hundar. Dommaren ville verkligen ha henne hogre, men hon ar 'polite' och nar dommaren tryckte pa ryggen flyttade hon sig ... dommaren forsokte tre ganger pa Mandy innan hon fick ga ut ur ringen med mycket possitiva kommentarer.

Summan av kardemumman ar alltsa att eftersom vi foljer Tysk rasstandard bade i Sverige och i USA bor hundarna se ganska lika ut.:p

Jo jag vet vad du menar, jag är en del av hans inofficiella fanclub :D jag tror inte alls att hans hundar måste nödvändigtvis vara sjuka för att de är lite tyngre, för SÅ tunga är de inte! Men precis som du säger så kanske modellen inte passar för riktigt, långvarigt arbete. Det som rasen är menad till.

Jo det är exakt det som dom funkar till. De är inga klena hundar och just O'Sheas hundar ser ut som en rottis ska se ut OCH dom kan jobba.

Var kommer det ifrån att en rottis som ser ut som en rottis inte kan jobba :confused: rasen härstammar ända från romartiden. Det ska vara en kraftig hund utan att vara klumpig eller lätt.

När jag ser en rottis så ska jag inte ens behöva tveka om det är en rottis eller en blanding mellan doberman och rottis som tyvärr många ser ut idag.

Jo det är exakt det som dom funkar till. De är inga klena hundar och just O'Sheas hundar ser ut som en rottis ska se ut OCH dom kan jobba.

Var kommer det ifrån att en rottis som ser ut som en rottis inte kan jobba :confused: rasen härstammar ända från romartiden. Det ska vara en kraftig hund utan att vara klumpig eller lätt.

När jag ser en rottis så ska jag inte ens behöva tveka om det är en rottis eller en blanding mellan doberman och rottis som tyvärr många ser ut idag.

Bild på gamla rottisar i samma veva som att rasen blev reggad:

ASTORVOMLANDGRABEN.jpg.w300h227_1_-267x200.jpg

ives_eulenspiegel_00.jpg

De två bilderna är hanar som ser precis ut som tiken jag la upp tidigare. Det går ju lite långt när tikarna börjar bli så grova som hanarna var när standarden skrevs!

Den hunden jag visade på bild går inte under kategorin "kraftig" utan hon är faktiskt fläskig och för tung för att vara en tik. En rottis ska INTE vara smäcker och långbent eller tunn, men den ska heller inte ge intrycket av att vara lågställd och tjock. Det ska vara en musklad, kraftig hund men som inte låter som en klumpig elefant när den landar. Jag tycker inte att om den tiken var en hane så skulle den räknas som en doberman/rottis korsning-wannabe och en tik behöver inte vara särskilt mycket smäckrare men ärligt, hon är för grov. Hunden sträcker bakbenen rakt bakåt och ändå ser hon ut som en korv. Nog för att jag tycker om O'shea men han har utställningshundar, inte den typen som standarden skrevs för.
Sedan vet jag inte vad du menar med att hundarna härstammar från romartiden? De ser knappast ut nu som de gjorde då?

*lånar knapp*

Satt och tittade igenom "lite" bilder från årsmötesutställningen, och hittade en som jag vill dela med mig av, apropå hur en rottweiler ska se ut. Vad sägs om ett sånt här ansikte... Hanen på bilden fyller 12 i höst! Tycker att han är fantastiskt vacker.

_DSC7656.JPG

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka