Hur ska en rottweiler se ut?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare wilma_wilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 11 813
W

wilma_wilma

Igår när vi var ute med våran rottweiler tik på 4 månader så möter vi en kille som oxå har en rottis.

Han utbrister då: den där kan inte vara renrasig.
- Jo det är hon.
- nej hon har alledels för smal nos och huvud. Min såg inte ut sådär när han var valp.
- Hon har stamtavla och reggad i skk.
- haha säger han då, det är ju inte alls säkert att hon är renrasig bara för att hon är med i skk.

Hans rottweiler kom från en kennel här i sverige som bara föder upp amerikanska rottweilers, så det finns bara ett par stycken av dom i hela sverige stod han och skröt om.

Hans hund såg ut som en överviktig st behrnad (fast i rottis färger) med flera lager hud så man såg inte halsbandet som han hade runt halsen.

Så nu till min fråga, hur ska en rottweiler se ut? ska dom vara stora fläskiga? eller hyffsat smala och smidiga?

Det här är våran första rottweiler så vi är inte allt för kunniga ang. utseendet.

Sv: Hur ska en rottweiler se ut?

Kolla upp rasstandard :)

Om han babblade om amerikanska rottweilers kanske det finns två linjer? Precis som golden utställning/jakt ?

Amerikanska uppfödare tenderar väl att avla på mer extrema exteriörer?

strunta i vad en sån kille säger ! Bara hans utalande om SKK visar att han bor på en annan planet en oss andra ;-)
Sen så kan du ju ringa och prata med din uppfödare så kan hon/han lära dig mera om rasen , Och kolla på andra sidor och rasklubben så lär du dig om dom olika typerna som finns på din ras :-)

Tesora

För det första: är hunden registrerad i SKK som rottweiler så ÄR det en rottweiler. Sedan kan det förstås finnas mer eller mindre rastypiska rottor.

Rasstandarden finns att läsa hos AfR: http://web.rottweilerklubben.se/index.php/rasstandard

Många gillar den stora grova typen av rottweiler, och för vissa domare är de helt överlägsna på utställning. Avlar man enbart på amerikanska linjer så får man med största sannolikhet en hund som du beskriver "en överviktig St Bernhard". Men i mina ögon är det då inte så en rottweiler ska se ut, rottweilern är en brukshund och ska hålla för arbete, oavsett om det är spår, sök, rapport, skydd, ipo, bevakning. Men du kan inte komma med ett fläskberg och tro att den ska kunna gå ett spår ens i lägre klass...

Här är en tik som jag tycker är snygg - tävlad högre klass spår (kom aldrig längre pga korsbandsskada tyvärr) OCH svensk utställningschampion.

ada_fr.jpg

Ansiktsbild på en av hennes döttrar, även hon tydligen snygg även i andras ögon - 2*CACIB och flertalet Ck OCH förhoppningsvis snart färdig försvarsmaktshund:

DSC_0017.JPG

Det finns förvisso ännu lättare rottweilers, och naturligtvis mycket grövre, men det här är den modellen som jag gillar. Kan tilläggas att mamma-tiken har flera avkommor i högre och elit-klass och de är av samma modell allihopa.

Han är idiot. Man stöter ofta på sådana när man har rottweiler..

:bow:EXACT sa ar det! Min "Americanska" rottweiler och jag var i Sverige forra sommaren. Hon sag ut ungefar som de flesta "Svenska" rottweilers vi stotte pa och tranade tillsammans med. 'Just Ask' kennel's Gerard O'Shea tyckte att hon var jatte snygg och skulle passa utmarkt i hans linjer.:D

Skulle legat och garvat ihjäl mig åt en sådan människa :p
Det är väl större risk att en amerikansk rottis har något annat i sig än en svensk :p
Med tanke på alla som parar in andra raser för att få speciella "ovanliga" färger och sen reggar in de som renrasiga. Typ fläckiga mopsar, silver labradorer etc.

Fast om jag inte är helt ute och cyklar så är väl inte din amerikanska tik så jätte-amerikansk ändå :laugh: Varken i linjer eller utseende?
Snygg är hon iaf!

Olika linjer som sagt, men också individuella skillnader och det faktum att hon är långt ifrån färdigvuxen så hon kommer bli kraftigare. Är den registrerad i skk är den renrasig, om den är snygg utställningsmässigt eller inte kan nog din uppfödare svara på.

Tack för era svar! Har nu läst på mer om rasstandarden:)

Det var uppfödaren som rekommenderade wilma till oss, vi sa att vi var intresserad av att ställa ut.

Modig_korn
Så med andra ord går det att regga in hundar i skk som igentligen inte är renrasiga?

Nej det går inte,undantaget vissa experiment för att förhindra inavel som varit sanktionerade av SKK och dessa hundar har fått en speciellt kod.
När nya raser har blivit godkända för registrering har man ibland kunnat mönstrat in hundar, när hunden blir bedömd av en domare att tillhöra rasen.

Däremot har det ibland fuskats, så inom vissa raser kräver man dnaprov. Rottweiler hör inte till dem. Fusk är tämligen sällsynt. I sverige är det såpass bra koll på varandra att folk skulle reagera om det dök upp någon färgvariant som inte går att få till på godkänd väg.

Senast ändrad:

Mammaskamera274.jpg

Det finns ganska stor variation. Den här 9½åriga rottweilerhanen är garanterat renrasig. Jag har sett parningarna, och honom som pyttevalp och han har flera tydliga drag av hanen.

Bägge färäldrarna har tagit sin etta på utställning, men de var inte direkt jättesnygga om man utgår från idealen. Hunden ser ungefär ut som man kunde förvänta sig att kombinationen skulle bli. Dvs inte speciellt grov.

Jag är skitnöjd, men vi hade inte kommit långt i en utställningkarriär.
p1010029.jpg

Här är han ett par år yngre i bättre kondition

Senast ändrad:

Läcker!
:love::love:

Ang TS fråga, det finns Rottweilers o så finns det fläskweilers, tyvärr verkar de senare vara i majoritet.
Tyvärr.
Vad gäller Amerikanska linjer så har de en förkärlek för att antingen göra hundarna så stora som möjligt, eller så små som möjligt. Att det är Amerikanska linjer säger inte så mycket, eftersom det är en Tysk ras.

:bow:EXACT sa ar det! Min "Americanska" rottweiler och jag var i Sverige forra sommaren. Hon sag ut ungefar som de flesta "Svenska" rottweilers vi stotte pa och tranade tillsammans med. 'Just Ask' kennel's Gerard O'Shea tyckte att hon var jatte snygg och skulle passa utmarkt i hans linjer.:D

O'shea har faktiskt ändå lite av den grövre typen av rottisar, utställningsvarianten s a s.
En tik från hans kennel:

1759164-jX23h.jpg

Nu ska inte rottisar vara särskilt smäckra eller högställda men de hundar i O'sheas kennel är för grova i min mening. Och som det ser ut så har de nog lite väl mycket extrahull ;)

Visst är det Just Ask Kate? För mig personligen tycker jag att det där är en riktigt snygg hane, om än i något överhull. En tik tycker jag ska ha ett nättare huvud.
Men man kan ju inte förneka att hans hundar är framgångsrika i utställningsringen, och faktiskt också i brukset, oavsett vad man tycker om dem.
Generellt för Gerhards hundar är ju att de rör sig spektakulärt, det är svårt att missa dem. Sen om det framförallt sitter i att de visas av ett proffs törs jag inte uttala mig om.
Han har ju även lyckats med att få fram en egen "typ" om man säger så på sina uppfödningar, har någon bild från uppfödargrupp från årets årsmötesutställning där det banne mig ser ut som fyra kloner i ringen :p

Haha lite roligt, min hund som är rottis/schäfer brukar dom med "äkta rottisar" tro är renrasig unghund (han är 5 år nu ;) )
Är lite osäker på hur mkt av varje det är i min hund, men skulle tro att det är mer rottis än schäfer..
Tycker om dom lite nättare modellerna av rottweiler, är inte så förtjust i dom som ser så övergödda ut.

Bidrar med bilder på min, så ser du hur en korsning ser ut ;)

n710035996_1634188_4504.jpg

13743_183758740996_710035996_3478226_5731189_n.jpg

n710035996_1083519_7311.jpg

n710035996_1083518_7030.jpg

9426_152726975996_710035996_3204238_3765988_n.jpg

Upprepar kanske en del svar, men:

1.En rottweiler växer ett bra tag. Vid 1-års ålder brukar de vara färdigväxta på höjden. Därefter "breddar" de sig i kanske ett par år till, och "växer i sitt skinn" ;) Så en valp/unghund ser ju långtifrån likadan ut som fullvuxen.

2. En "biffig" rottweiler är inget jag hade velat eftersträva. Det är ju en ras som ofta har problem med höfter etc, så övervikt är verkligen inte önskvärt. Sen tycker jag iofs inte det är snyggt heller när de går för mycket åt andra hållet - dvs för slanka, och nästan blir lite dobermann-liknande.

Här är lite bilder på min tjej, samt hennes far som också är av den slankare modellen. Visst, hon låg som valp en bra bit under genomsnittsvikten för en rottisvalp (7 kg vid 12-veckors ålder!) , men hon gick upp som hon skulle, och jag tycker hon idag är alldeles lagom slank, och hade absolut inte velat ha henne grövre. Önskan är ju att hon ska växa ett par cm till på höjden och se ut som sin far när hon är färdigvuxen :love: . Han är mitt ideal.

3mån
32329006.jpg

5 mån
32329003.jpg

6-7 mån??
32329004.jpg

10 mån
32329007.jpg

pappa
32329011.jpg

Senast ändrad:

Visst är det Just Ask Kate? För mig personligen tycker jag att det där är en riktigt snygg hane, om än i något överhull. En tik tycker jag ska ha ett nättare huvud.
Men man kan ju inte förneka att hans hundar är framgångsrika i utställningsringen, och faktiskt också i brukset, oavsett vad man tycker om dem.
Generellt för Gerhards hundar är ju att de rör sig spektakulärt, det är svårt att missa dem. Sen om det framförallt sitter i att de visas av ett proffs törs jag inte uttala mig om.
Han har ju även lyckats med att få fram en egen "typ" om man säger så på sina uppfödningar, har någon bild från uppfödargrupp från årets årsmötesutställning där det banne mig ser ut som fyra kloner i ringen :p

Det står bitch på deras sida. Så Kate inte är hemafrodit eller om O'shea inte har själv koll på vad han skriver på hemsidan så är det där en tik. :D Eller menar du att som hane hade det där varit snyggt? Då håller jag med, det är en helt ok konstruktion för en hane, lite i överhull. Men som en tik är det där för grovt.

Jag har mycket beundran för O'shea, det är säkert mycket som ligger i hans sätt att visa hundarna men även hans avel. Men jag tycker att djuren är på den grova sidan, man ser tydligt att det är utställningslinjer det handlar om.

Det står bitch på deras sida. Så Kate inte är hemafrodit eller om O'shea inte har själv koll på vad han skriver på hemsidan så är det där en tik. :D Eller menar du att som hane hade det där varit snyggt? Då håller jag med, det är en helt ok konstruktion för en hane, lite i överhull. Men som en tik är det där för grovt.

Det var exakt så jag menade, att om hon hade varit en han hade jag gillat typen, men i mina ögon är hon för grov för en tik, även om man skulle slimma henne lite :) Men som sagt så rör hon sig otroligt bra, hon och JA Paula är väl bland de tikar som rör sig allra bäst av de utställningsrottor jag sett. Och då tänker jag bäst som i "med mest show men samtidigt väldigt tydlig travtakt".

Många mer bruksavlade rottor tenderar ju att vara en smula markbundna (inkl min) vilket innebär att när man försöker få fram samma uttryck som i dessa damer så blir det gärna galopp. En parentes kanske :D

Blir kanske lite svamligt men det jag försöker få fram är att jag är otroligt imponerad av Gerhards metoder att visa hundar, och skulle jag enbart vilja vinna i utställningsringen skulle jag absolut försöka få köpa en Just Ask. Han avlar ju ändå på hundar som är sunda i kropp och knopp, men för oss som vill ha en hund som funkar både för bevakning (TJH), bruks och utställning är de något för tunga. Hellre tar man då en och annan slät etta på utställning så länge hunden orkar jobba en hel helg i skogen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka