Hur ska en ridskola se ut?

F

ft_lover

Tänkte starta en tråd om hur man tycker att en ridskola ska vara och se ut! Tycker det är intressant att veta andras åsikter kring ridskolor.. man kan i princip skriva vad man vill om ridskolor här. vad som är bra dåligt o.s.v!
Enlig mig är en bra ridskola när stallet har 40 hästar som mest och ha hästarna i två stall (ett för ponny och ett för stora), välskötta boxar (ev. stora spiltor) och rent och mysigt stall.
Det ska finnas fräscha toaletter och sadelkammaren ska vara uppvärmd och ren och sadlarna ska hänga på hängare med namnlappar och träns brevid på en krok (namnlapparna ska sitta perfekt :p) . I stallet ska stämmningen vara varm och glad, det ska inte snackas skit, och man ska vara trevliga mot hästarna.. Varje häst har en vilodag i veckan (olika dagar från häst till häst) och när hästarna inte går lektion så ska dom gå i hagen. 4 hagar. 2 lite större för storhäst, en för valack och en för ston och 2 Lite mindre, samma sak där fast ponny. Alla hästar ska ha en personlig skötare några gånger i veckan som måste smörja hästens träns/sadel var tredje vecka och som får hjälpa nybörjare med att göra i ordning hästen då den personen är där. Ridlektionerna är 60 min långa och förbereds 30-40 minuter innan lektionen då ryttarna har som ett upprop och delas ut till olika hästar som dom tar in från hagarna och borstar av, kratsar ur hovarna och sedan sadlar och tränsar och sättter på ev. benskydd m.m. Vid kallt väder har hästarna täcka på sig ute i hagen.. Hästarna går högst 2 lektioner per dag och har minst 2 h mellan dom två lektionerna..!
kring lunch är det inga lektioner och hästarna får 2 timmar på sig att äta+smälta maten innan lektionerna börjar. Fodring sker enligt bestämd foderstat och 3 ggr om dagen!
hmm.. tror inte att det är något mer :) ! vilka drömmar jag har va? såhär tycker jag iaf att en ridskola ska drivas ! :)
hoppas nån orkar läsa det , men komigen. Säg nu vad ni tkr !

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska en ridskola se ut?

Plussar (++++++) på din lista:
- jag vill ha 12 hagar. 8 sommarhagar och 4 vinterhagar.
Alla hagarna ska vara kuperade och ha naturliga vindskydd (träddungar). varje hage ska vara på minst 0,5 ha/häst.
- minst 10 timmars hagvistelse/dag.
- fri tillgång till grovfoder i vinterhagarna.
- täcken endast om det är absolut nödvändigt.
- ridhus (stort), paddock och stor hopp-paddock.
- närliggande STORA naturområden med skog och ängar för utelektioner.
- pedagogiskt duktiga och välutbildade ridlärare.
- BRA grundläggande teori/praktik i hästhantering, hästskötsel och utrustning INNAN ridning får påbörjas.
- inget skötarsystem. Ryttarna lär sig att själva ta hand om hästen.
- inne/paddocklektioner varvas med utelektioner (skogsridning).
- fortlöpande påbyggande teorikurser innan man kan avancera till nästa nivå i ridningen. T.ex. foderstat, hovvård, massage, sjukdomar.
- max 6 elever/grupp.

Lite punkter från lilla jag. :crazy:

(man kan väl alltid önska? :confused: )

Lägger till:

- Stora boxar med rejält med strö (hittills inte sett en ridskola som jag tycker har nog med strö).

- Nolltolerans mot slag med händer/spön, skrik och spring.

- Massiv utbildning inom såväl hästarnas som människornas kroppsspråk och kommunikationssätt.

- Fortlöpande kontroll av sadlarna.

- Ingen uppsittning utan pall.

- Inga hjälptyglar.

- Inga nosgrimmor.

- Nybörjarna rider med sidepull :devil: (även mer rutinerade grupper "kontrollrids" med sidepull ibland).

- Max 4 elever per grupp.

- Ingen häst går på ridskolan mer än 3 år.

- Ingen häst är under 7 eller över 15 år.

Kan hålla på i eeeevigheter...

Sidepull?

Varför inte "biteless" på en gång? :devil: :banana:

Nej, nu vet jag, HALSREM!! :bump: :bump:

Dom ridskoleryttarna skulle verkligen få lära sig att använda sits och vikt.

vilka underbara ideer!!!
Tänk om alla ridskolor kunde se ut så här!!! :bump:

Men framför allt så måste hästarna trivas!
Det är ju trots allt deras arbete att lära folk rida och dom kan inte säga upp sig om dom inte trivs, så man måste ta hänsyn till varje individ och anpassa sig efter djuren! ;)

lägger till lite på ovanstående listor:

*alla hästar och ponnyer är inkörda. körning varannan lektion, ridning varannan.
*teori efter/före varje lektion
*en välfungerande styrelse som vet vad dom håller på med och inte är rädda för att ta intryck utifrån.
*EN person som äger anläggningen och hästarna

En sak på den där ridskolan bara :
används "hjälptyglar" och skarpa bett i undantagsfall (endast under övergående kort period) – med undantag av inspänningstyglar (lätt inspända) vid longering, tömkörning och sitsträning – samt martingal (med ringarna lägst i höjd med hästens höft). OBS! Användning av gramantygel är EJ tillåten i ridhus och på ridbana.
Varför inte ?
Som jag tolkar det får alltså inte ens privatryttarna rida med det ?

Sv: Sidepull?

bengall skrev:

Ja faktiskt, men hur många törs? Bitless kan alla använda , men halsrem.....tveksamt

Notorius skrev:
En sak på den där ridskolan bara :
används "hjälptyglar" och skarpa bett i undantagsfall (endast under övergående kort period) – med undantag av inspänningstyglar (lätt inspända) vid longering, tömkörning och sitsträning – samt martingal (med ringarna lägst i höjd med hästens höft). OBS! Användning av gramantygel är EJ tillåten i ridhus och på ridbana.
Varför inte ?
Som jag tolkar det får alltså inte ens privatryttarna rida med det ?

Äger JAG ridskolan och stallet och hela baletten, då rider inte ens privatryttarna med hjälptyglar. Såna kommer inte över tröskeln i mitt stall. Inte vid någon form av träning.

Jag har jobbat på ridskola en tid där det var kanske 20 hästar, så det här tycker jag:
-Alla hästar ska stå i boxar
-Mer strö att stå på
-Rejält med tillgång på hö
-Hästarna ska gå max 2 lektioner/dag
-Det ska finnas reservhästar så det inte blir total kris när någon blir sjuk/halt/skadad
-Hästarna ska vara bra grundridna, men en del av hästarna ska vara lite "svårare"
-Hästarna ska klippas till vintern
-Hästarna ska alltid ha en/ett par dagars vila varje vecka
-Det ska finnas personal för helgen som under en av dagarna rider hästarna så att de känns friska och "fräscha", eftersom det med all säkerhet uppstår snedheter eller annat när så många rider på dem
-Alla hästarna ska sedan starten av ridskolan varit hos hästtandläkare, samt fått en sadelutprovad
-Det ska finnas personal som lär nybörjarna sadla,tränsa,borsta eller ev. ha någon teorilektion efter så de har möjlighet att lära sig något som kan vara bra för framtiden med ev. egen häst
-Ska även finnas personal som speciellt ordnar med foder och städning av stallet dagligen
-Hästarna ska gå ute sålänge som möjligt och de som inte ska gå mer för dagen ska ev. släppas ut ett par timmar till

Så precis som ni andra skrev; viktigt med fungerade styrelse, klubbrum osv...

visst finns det ohejdliga fantasier om boxar på 20 kvadrat till ponnier såväl som hästar och bara en eller två lektioner per dag osv.. men rent ekonomiskt så kommer den ridskolan att köras i botten för vem vill betala 300 kr för att få rida 60 min varannan vecka och varannan vecka ha 60 min körning när dom vill börja hopptävla??

- rymliga spiltor till de hästar som kan stå i spilta
- boxar till de hästar som ej klarar av spilta
- hagvistelse varje dag
- uträknade foderstater
- välanpassad utrustning
- fräscha toaletter
- kontor I stallet med fönster så man kan se alla hästarna därifrån
- uppvärmd sadelkammare
- torkrum (både för alla 40 ridskolehästarnas täcken och schabrak och om någon häst skulle få någon form av köldchock så ska dom kunna sättas in där)
- tvättrum med tvättmaskin och torktumlare
- klubbstuga där elever kan byta om och värma medhavd mat, samt äta den
- cafeteria i ridhuset
- isolerat ridhus
- max tre lektioner på häst/dag
- en vilodag i veckan och en som är till för aktiviteter, ex uteritter, klubbtävlingar..
- täcken till alla hästar
- stallpersonal som bryr sig om hästarna och tillräckligt många för att hästarna ska kunna visiteras och borstas av varje dag efter hagvistelse
- spolspilta
- flera uppbindningsplatser med bra ljus (för vet. hovis och andra hästvårdare)
- bra kvalitet på fodret
- fräscha redskap att städa stallet med
- alla hästar ska ha en egen ryktlåda/påse för att undvika smittspridning OM något skulle bryta ut
- snabbväg till gödselstacken för stallpersonalen
- dränerade gångar från stalldörr till ridhusdörr och hagingångar för att undvika lerbildning på höst och vår

nu har ja säkert glömt massor men jag tycker att det jag har tagit upp är rimliga förslag som ALLA ridskolor ska kunna följa (kanske inte plats för häst i torkrummet då)

Sv: Sidepull?

bengall skrev:

Inte helt omöjligt - jag känner faktiskt till en ridskola där så sker! All lektionsverksamhet på sidepull eller halsring! Piece of cake! :p

Tassetass skrev:
- Ingen häst går på ridskolan mer än 3 år.
- Ingen häst är under 7 eller över 15 år.
Och hur motiverar du det? Blir de väl behandlade och mår gott - varför ska de då inte kunna vara kvar? Ska man sätta liknande gränser för sk "privathästar"? Max 3 år hos den eller den? Och var ska alla 16-åriga ridskolehästar ta vägen? :smirk:

väldigt kloka svar! :)
vill bara höra meer ! :D

Okej, varför inte ?
Tro inte att jag menar att man ska rida med graman osv, utan jag vill bara veta varför du tycker så.

Vet inte om detta har skrivits förut, orkade inte läsa igenom alla trådar :o

Jag tycker att det borde vara så att tex. efter kl 19;30 är stallet stängt för alla utom de som skall rida lektion, och de hästar som inte ska gå fler lektioner ska lämnas i fred.

Tycker det springs alldeles för mycket i stallet, in och ut ur spiltorna, rykta här rykta där. HELA tiden non stop.
Stackars pållar, de får aldrig vara i fred och vila :mad:

Álin skrev:
Vet inte om detta har skrivits förut, orkade inte läsa igenom alla trådar :o

Jag tycker att det borde vara så att tex. efter kl 19;30 är stallet stängt för alla utom de som skall rida lektion, och de hästar som inte ska gå fler lektioner ska lämnas i fred.

Tycker det springs alldeles för mycket i stallet, in och ut ur spiltorna, rykta här rykta där. HELA tiden non stop.
Stackars pållar, de får aldrig vara i fred och vila :mad:
håller med dig om det ! Hela tiden är det minst 2 ungar i spiltorna och boxarna! :crazy:

Lorpan skrev:
Och hur motiverar du det? Blir de väl behandlade och mår gott - varför ska de då inte kunna vara kvar? Ska man sätta liknande gränser för sk "privathästar"? Max 3 år hos den eller den? Och var ska alla 16-åriga ridskolehästar ta vägen? :smirk:

Därför att ridskolor, hur bra de än är, är en rätt stressig miljö och att bli riden av flera olika människor varje dag tar nog ut sin rätt. Jag tycker inte att de ska behöva vara så många år på ridskola, utan att de ska få chansen att utvecklas ännu mer och få sina alldeles egna behov tillfredställda på det sätt som bara är möjligt om de ägs av EN person.

Men som sagt, det är vad jag tror. :)

Notorius skrev:
Okej, varför inte ?
Tro inte att jag menar att man ska rida med graman osv, utan jag vill bara veta varför du tycker så.

För att det finns ingenting en hjälptygel kan göra för att främja formen. På sin höjd kan den bända ner huvudet (eller som hjälptygsfanatiker brukar säga; hjälper hästen att slappna av i hals och nacke, vilket är rent bs), men påverkar varken bakdel eller den mentala biten på det sätt som jag anser nödvändigt. Och en häst som bara böjer på nacken är inte mer än en häst som bara böjer på nacken och med andra ord helt värdelöst ur träningssynpunkt.

Steg ett är en fysiskt frisk (och därmed avslappnad) häst. Steg två är en mentalt avslappnad och tillfreds häst. Då blir steg tre per automatik en häst som inte behöver några hjälptyglar.

En bra ryttare kan uppnå långt bättre resultat UTAN det tvång som hjälptyglar innebär, och en dålig ryttare ska inte ens komma i närheten av hjälptyglar. Jag tror inte heller på att använda hjälptyglar vd longering, då longering inte ska utövas under så lång tid eller med en sådan avsikt att hästens form spelar någon roll. Tömkörning är inte heller ett område då hästen ska behöva spännas in, ty då har människan på marken massor med kommunikativa sätt att meddela sin vilja till hästen utan att knyta ihop den.

Summan av det hela; hjälptyglar är onödiga.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur