Hur sjuka är "relativt"/"förhållandevis" friska hundraser

Takire

Trådstartare
hittade ett par liknande trådar men tyckte att de var lite i äldsta laget.

En hel del hundraser omnämns som relativt eller förhållandevis friska, vilket fått mig att tänka att dessa raser inte särskilt ofta råkar ut för hälsoproblem. Men hur sant är det egentligen? Vilka raser är verkligen friska av sig? Och vad menas med "förhållandevis frisk"? I en förhållandevis frisk ras blir var femte, var tionde eller var tjugonde hund sjuk?

Shetland sheepdog som jag själv har omnämns ofta som en frisk ras men säkert minst en av fyra hundar jag hört om/träffat har eller har haft rasbundna hälsoproblem. (Inklusive min egen.) Så jag har fått intrycket att även om det inte är den sjukaste rasen så är den inte särskilt frisk heller.

Så vad ska man tro egentligen? Man vill ju gardera sig så gott man kan mot att få en sjuk hund (även om precis vilken hund som helst kan råka ut för något) när man väljer ras/hund.

Är det bästa att googla efter försäkrimgsstatistik kanske?

Det bästa är nog att läsa RAS-dokumenten. De brukar vara bra och detaljerade.

Saluki är en ras som jag räknar som frisk, generellt sett. Det finns några hundar som fått hjärtfel och några som fått autoimmuna sjukdomar, men när man börjar få lite hum om var de problemen finns så går det utan problem att hitta hundar som verkar vara "felfria". Å andra sidan är det svårt att säga säkert då saluki är en ras som ytterst sällan hälsoundersöks mer än just hjärtan (och det har börjats med nyligen). De röntgas tex extremt sällan, men å andra sidan så har i princip alla som röntgats varit utan problem.

Försäkringar tycker jag är lite knepigt, just pga det som @escodobe skriver, att även skador räknas med. Salukis behöver sällan veterinärvård pga sjukdomar, men när de väl skadar sig så blir det ofta allvarligt. Kan ju säga att min ena tiks benbrott inte varit någon billig historia tex...

Konstigt egentligen att sheltie beskrivs som "en relativt frisk ras med relativt få hälsostörningar" i sitt RAS-dokument när det i samma del skrivs om den extremt höjda risken för skador i hasleder (slipped tendon), en "klar överrepresentation" gällande mag/tarmsjukdomar och njurproblem och att den även är överrepresenterad gällande testikeltumörer, epilepsi och kejsarsnitt! Lägg sedan till de "vanliga" sakerna som HD/patellaluxation och ögonsjukdomar som de flesta raser väl måste anses ha någon sorts släng av.
Enligt mig är detta alltså inte en "frisk ras". Men samtidigt har jag nog inte stött på någon ras jag verkligen skulle beskriva som frisk så mina krav kanske bara är för höga. :D

En kombination av RAS, försäkringspremier och "hörsägen" är nog vad man kan gå på när det kommer till hur frisk man kan bedöma att en ras är.

Jag kan inte den generella definitionen, men som jag personligen tänker skulle väl en förhållandevis frisk ras vara en där det förekommer t.ex HD, men det är rätt lätt att undvika sjuka hundar med aveln. Tänker t.ex schäfer.

Medan raser som det frekvent förekommer t.ex allergier, hjärtfel eller cancer, som är svårare att hålla i schack eftersom det inte alltid dyker upp förrän senare bör klassas som sjuka raser (speciellt om en stor del av hundarna i rasen inte dör av ”ålder”).

Men som sagt, det är så jag tänker. :)

@Red_Chili @escodobe Jo, det blir förstås en besvärlig felkälla att ta hänsyn till. Det är ju ärftliga sjukdomar jag tänker på, inte trauman. Å andra sidan vill väl alla ha en hund som inte skadar sig heller :p Men man måste ju få leva hundlivet också...

Konstigt egentligen att sheltie beskrivs som "en relativt frisk ras med relativt få hälsostörningar" i sitt RAS-dokument när det i samma del skrivs om den extremt höjda risken för skador i hasleder (slipped tendon), en "klar överrepresentation" gällande mag/tarmsjukdomar och njurproblem och att den även är överrepresenterad gällande testikeltumörer, epilepsi och kejsarsnitt! Lägg sedan till de "vanliga" sakerna som HD/patellaluxation och ögonsjukdomar som de flesta raser väl måste anses ha någon sorts släng av.
Enligt mig är detta alltså inte en "frisk ras". Men samtidigt har jag nog inte stött på någon ras jag verkligen skulle beskriva som frisk så mina krav kanske bara är för höga. :D

En kombination av RAS, försäkringspremier och "hörsägen" är nog vad man kan gå på när det kommer till hur frisk man kan bedöma att en ras är.

Nej alltså, jag läste ju RAS innan jag bestämde mig för sheltie och egentligen levde väl rasen inte upp till mina hälsokrav. Men det var sheltien som stämde bäst temperamentmässigt så då ruckade jag på hälsokraven och det blev som det blev :grin: kommer dock aldrig ångra köpet! biter ihop och hoppas att det inte blir något mer efter denna slipped tendon-historia...

Man får nog göra som du säger, både läsa RAS-dokumenten, gå på hörsägen och försäkrimgsstatistik. Om man nu vill försöka gardera sig i den mån det går...

Jag tänker att man ska välja en ”naturlig hund”.
Inget överdrivet åt något håll.

Jag har själv en dvärgväxt ras som räknas som en frisk hundras, det är mest dvärgväxtheten som kan orsaka problem om man avlar på extremerna.

Jag kan inte den generella definitionen, men som jag personligen tänker skulle väl en förhållandevis frisk ras vara en där det förekommer t.ex HD, men det är rätt lätt att undvika sjuka hundar med aveln. Tänker t.ex schäfer.

Medan raser som det frekvent förekommer t.ex allergier, hjärtfel eller cancer, som är svårare att hålla i schack eftersom det inte alltid dyker upp förrän senare bör klassas som sjuka raser (speciellt om en stor del av hundarna i rasen inte dör av ”ålder”).

Men som sagt, det är så jag tänker. :)

Just HD på Schäfer är det första rasproblemet folk tar upp när de disskuterar rasen. Visst har vi HD i rasen men det är inte det största problemet. Och Schäfer är långt ifrån den ras som har mest HD. Det finns raser med större problem där HD-problem aldrig kommer på tal :)

Schäferns största hälsohot är allergier samt att många försöker göra en sällskapsras av dem.

Just HD på Schäfer är det första rasproblemet folk tar upp när de disskuterar rasen. Visst har vi HD i rasen men det är inte det största problemet. Och Schäfer är långt ifrån den ras som har mest HD. Det finns raser med större problem där HD-problem aldrig kommer på tal :)

Schäferns största hälsohot är allergier samt att många försöker göra en sällskapsras av dem.
Absolut, jättebra att du påpekar, jag har dålig koll på raser där HD är vanligt, om jag ska vara ärlig, så det är mycket möjligt att det var ett dåligt exempel. Dock tänkte jag enbart på bruksschäfer, när det gäller utställningslinjer kan jag tänka mig att de snarare hamnar på sjuka sidan... Med den lilla kunskap jag har, vill säga. Det är mycket möjligt att jag har fel och det finns säkert bättre raser att ta som exempel, men en ras där HD-problemen är väldigt utbredda ser jag snarare som en sjuk ras. :)

Absolut, jättebra att du påpekar, jag har dålig koll på raser där HD är vanligt, om jag ska vara ärlig, så det är mycket möjligt att det var ett dåligt exempel. Dock tänkte jag enbart på bruksschäfer, när det gäller utställningslinjer kan jag tänka mig att de snarare hamnar på sjuka sidan... Med den lilla kunskap jag har, vill säga. Det är mycket möjligt att jag har fel och det finns säkert bättre raser att ta som exempel, men en ras där HD-problemen är väldigt utbredda ser jag snarare som en sjuk ras. :)

Det finns statistik som visar på skillnader mellan typerna. Utställningstypen ska har högre grad. Det är ffa vanligare med grava fel där, typ E och D. I brukstypen handlar det offtare om C.

Förhoppningsvis ska Indexet hjälpa oss att få bättre resultat :)

All avel på djur med stängda stamböcker innebär hälsorisker. (Vilket dock inte betyder att utavel på något vis är fritt från hälsoproblem).

Länk på ämnet
https://terriermandotcom.blogspot.se/2006/05/inbred-thinking.html?spref=fb

Min ras räknas som frisk av försäkringsbolag osv. Vi har en ganska hög skaderisk på hundarna, det förekommer ep, OCD i bogleder och i ytterst liten utsträckning problem med höfterna. Sen har vi CEA och IGS att ta hänsyn till i aveln. De flesta hundarna är friska, tror andelen ep-drabbade var runt 3%, OCD har jag inga siffror på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 923
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras http://svenskjakt.se/hund/forskning/friska-hundraser-lika-inavlade-som-sjuka/ "Generellt friska hundraser är inte mindre inavlade än de...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 582
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10