Hur serverar ni lusernhack?

Elina8

Trådstartare
Lite konstig fråga kanske. Men jag har aldrig gett lusern innan, har nu köpt ett hack som jag såsmåningom kommer ge ett 0.5-1 kg av (olika hästar). Har inte vägt upp det än, men gissar att det kommer bli ganska stor volym, så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.

Det är ju så småhackat så att hälla ut det på marken känns svårt, det flyger nog alla världens väg om det blåser lite.

Kan man lägga det i en större hink? Hur går det för hästarna att äta så? Det lär ju bli ganska djupt.

Har ni någon smart lösning så att det är lätt att fodra? Eller är det bara att hälla upp det hur som helst i första bästa hinkar?

Sv: Hur serverar ni lusernhack?

Jag lägger det direkt i vanliga krubban, 1 kg blir ca 8 liter har jag för mig, så det går bra. :)

De går ju oftast ute, så vi kommer för det mesta att de dem mat ute i hagen. Men om det blir ca 8 liter så får det ju utan problem plats i en hink iaf.:laugh:

Ska köpa mig en ekektronisk våg så att jag kan mäta upp ordentligt, men det låter ju som att det borde få plats.

Än så länge så har jag bara börjat vänja in några dl, han verkar tycka det är gott iaf, så kan ju hoppas att det går bra att äta större mängder med.

Tack för svaret!

Du har ju redan fått ett svar här kommer ett som nog är likadant

Jag vet inte om det är olika för olika märken kanske inte. Jag ger GreenPoweralfalfa och 6 l väger ung 0,8 kg. Jag mäter inte detta hur nog som helst. Det är nog ingen bra ide att lägga det direkt på marken. Men det spelar nog ingen roll hur man gör annars. Jag ger det i hink eller krubba.

Åh, samma som jag köpt!
Tänkte med att det inte var nån hit att lägga på marken. Får se hur det får plats i hinkarna, annars såg jag att de fanns stora och lite ovala saker med handtag i hästaffären när jag köpte fodret. Det kanske passar om det blir för mycket att lägga i hinkarna.

Men 6 liter borde ju inte vara några som helst problem. Har för mig att våra hinkar är antingen 15 eller 20 liter.

Tack för svaret.

När jag gav hack till mina så gjorde jag helt enkelt en liten grop i högivan och la hacket där, fungerade toppenbra :)

Jag har köpt typ en 'tub trug' och satt fast i ena handtaget. Där serveras lucernet (fri tillgång).

Iofs i box, men lär ju gå lika bra i hage (antar det är där du vill fodra iom att du undrar om flyger iväg).

Den rosa hinken..
Thumbnail.aspx

Min förra häst åt lusernhack under en period.
När han fick ett kilo förberedde jag det i en 10 liters hink (blev nästan upp till kanten). Sen fick det plats i hans vanliga krubba.
När han fick 3 kg fick han en 1 kg i krubban och 2 kg i höpåse som jag hängde in i boxen. Blev en del spill på golvet pga det är så korta strån men det gick åt ändå. Var ju smaskens! :d

En sån, fast lägre, oval och större var det jag tänkte kunde passa.

Ja, jag kommer främst att ge i hagen. De går oftast ute och därför blir det inte så ofta som de får i krubban. Det kommer säkert att gå att få i honom det. Tänkte bara hur mycket plats de skulle ta och om det skulle rymmas. Men det verkar ju inte vara några problem, tack alla ni som svarat.

Min häst får sin lusern ovanpå betfor-röran.. annars passar det inte damen :p
Jag använder en transportkrubba (hon har ingen fastsittande i boxen, den är slaktad..).

Mitt lilla sto får ca 1.5 kilo lusern, har provat ge det i hennes "höbalja" men där ratar hon det. Så numera ger jag det i krubban och häller över hennes soja/betfor/vetekli blandning och försöker gegga in det lite. Brukar även gömma lite äppelbitar eller något för att lura henne att äta upp.

Jag vägde varje giva och gav i krubban. (vägde eftersom det är väldigt hårt packat på vissa stället och löst ibland. Det går inte att få rätt mängd om man inte väger) En köksvåg vid fodret underlättar mycket!

Jag är stort fan av murbruksbaljor. Tycker de är utmärkta att servera lucernhack i. Har nog sammanlagt 8 stycken vid det här laget. Den största används som vattenbalja på sommaren, just nu är den krubba till sto + föl. Lite mindre används också som krubbor. Sen har jag placerat ut fem stycken (stora) i vinterhagen som jag ska fodra hö i, men här är det inte riktigt vinter än här. (De får hö på backen i sommarhagen just nu men till helgen är det ju vinter enligt almanackan så då blir det nog byte till vinterhage)

En sån, fast lägre, oval och större var det jag tänkte kunde passa.

Ja, jag kommer främst att ge i hagen. De går oftast ute och därför blir det inte så ofta som de får i krubban. Det kommer säkert att gå att få i honom det. Tänkte bara hur mycket plats de skulle ta och om det skulle rymmas. Men det verkar ju inte vara några problem, tack alla ni som svarat.

Då skulle jag ge i typ en sådan balja som han har silaget i på min bild, den svarta. Finns ju i olika storlekar för inga pengar alls typ på ÖB osv. Om du har en vägg eller stolpar eller något att fästa den emot (tips, borra hål - buntband) så lär den stå säkert. Den är ju mer än väl stor nog med så de kan 'vispa runt' lite om de vill med, och noll risk det välter eller blåser ur?

Min herre får sin lusern (0.4 kg hack, 1 kg pellets) i sin transportkrubba som alltid hänger uppe i boxen, har fri tillgång där. Lös så man kan då och då tömma ut rester. Kraffts lusern - hacket blir 2 st 1 kgkrafftskopor, pellets 1 skopa
Har sitt kvällshö i en murarbalja i boxen, får 7 kg där. Resterande hö som inte får plats i baljan, 4 kg, får han i en hönätspåse.

Svar till alla:

Har kikat på en sån svart fyrkantig, den verkar smidig. Får se hur jag gör, lite beroende på hur hagsituationen kommer se ut. Jag vet inte riktigt vem han kommer gå med i vinter än.

Jag tänkte köpa en sån digital hängvåg, så att man kan väga med en spann på kroken och få exakt mängd. Har inte hittat någon än, men har fått tips om var det kan finnas, så förhoppningsvis ska jag få tag på en.

Digital hängvåg menar du?

Har faktiskt inte kollat där. Har letat i fiskaffärer, men de skulle inte få in förrän till våren. Annars har jag hittat både på jula och nätet.

Men det är ju bra att ha lite att jämföra med!

Edit: Hittade på hemsidan. Har du sett en sån mer än på bild? Är de så små som de ser ut? Är rädd att den skulle gå sönder på ett kick om den är för liten. Men smidigt att ha i fickan förstås.

Senast ändrad:

Digital hängvåg menar du?

Har faktiskt inte kollat där. Har letat i fiskaffärer, men de skulle inte få in förrän till våren. Annars har jag hittat både på jula och nätet.

Men det är ju bra att ha lite att jämföra med!

Edit: Hittade på hemsidan. Har du sett en sån mer än på bild? Är de så små som de ser ut? Är rädd att den skulle gå sönder på ett kick om den är för liten. Men smidigt att ha i fickan förstås.

Vet ej, men bettysmatte här på Buke har en och är supernöjd. Hör med henne =)

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka